Vis vedlegget carport 2.pdfVis vedlegget Carport 1.pdf

Hei!

Tenkte å høre om noen kunne hjelpe meg med dimensjon på limtrebjelke og limtrestolpe til en carport. (Jeg aner nesten at det kreves limtre og at det ikke funker med reglar?)

Det er altså bjelken og stolpene på tegningen med de målene som fremgår. Jeg funderte på bjelke 90x315 og stolper 90x90, underdimensjonert? overdimensjonert?

Konstruksjonen skal bære takstoler, bord, papp, lekter og betongpanner.

Jeg vet at det finnes dimensjoneringsprogram på litt forskjellige steder på nettet men har ikke klart å finne noe som passer akkurat mitt prosjekt.

Tenkte også å høre hvordan man best fester bjelken mot boddelen, med en bjelkesko eller ved å legge inn bjelken i reglekonstruksjonen i boden? Og i så fall hvor mye trenger man å legge inn den?

Mvh Henrik

Antar snøsonen 2 så klarer du deg med en 45x220 C18. Stolpene kjører du to limspikrede 45x95.

Moelven har kjempebra beregningsprogram som er så lett å bruke at man ikke trenger å være teknisk i det hele tatt. Finnes webbasert på deres site. De har også en app for det samme, som heter limträappen. Disse verktøyene har jeg brukt for å dimensjonere hele huset i prinsippet.

huggan skrev:
Antar snøson 2 så klarer du deg på en 45x220 C18. Stolpene kjører du to limspikede 45x95.
Takk!
Snøson 1. Holder det med 45x220 og 2stk 45x95 så har jeg jo virkelig overdimensjonert.

tobbew skrev:
Moelven har veldig bra beregningsprogram som er så lett å bruke at man ikke behøver å være teknisk i det hele tatt.
Finnes webbasert på deres site.
De har også en app for det samme, som heter limträappen. Disse verktøyene har jeg brukt for å dimensjonere hele huset i prinsippet.
Jeg så litt på denne. Jeg ble faktisk litt klokere av appen. Takk!

Selv om alt annet funker mot Internett, for eksempel å installere appen så funker den ikke. Når man trykker beregn så kommer det opp et Vent-skilt som etter en stund byttes mot en melding om at det ikke gikk å koble opp mot Internett, prøv senere. :( Det vil si det er en ubrukelig app.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.