Lizzardo
Holder på og planlegger mitt neste bygg, men sliter litt med hva jeg skal bruke over de litt større åpningene....

Bygningen er 22,8 x 11 m
Rammen blir bygget i 195x45
Frittbærende takstoler på cc 120
Platetak

2 åpninger på 30x30
1 åpning på 25x23
1 åpning på 16x23

Er det nok å lime og skru 2 stk 195 bjelker over, eller må jeg bruke limtre?
Og som oppfølgingsspørsmål, hva må jeg bære dem av med?

Tegningene stemmer ikke 100 % målmessig, men de gir en pekepinn på hvordan det kommer til å se ut

Takknemlig for all hjelp

Sist redigert:
Det blir ganske store snølaster med en så stor bygning. Over de tre store åpningene i langfasaden trenger du å bruke limtre. Uten en nøyaktig tegning der takstolenes plassering framgår, må man se på de mest ugunstige situasjonene. Jeg foreslår dimensjonen 90x270 mm i alle tilfeller. Den smale porten på gavlen bør ikke ha noen taklaster hvis det ligger en takstol over. Der holder det med 45x195 virke.

Lizzardo
J justusandersson skrev:
Det blir rett solide snølastar med en så stor bygning. Over de tre store åpningene i langfasaden trenger du å bruke limtre. Uten en eksakt tegning der takstolens plassering framgår må man se på de mest ugunstige situasjonene. Jeg foreslår dimensjonen 90x270 mm i samtlige tilfeller. Den smale porten på gavlen bør ikke ha noen taklaster om det ligger en takstol over. Der holder det med 45x195 virke.
Takk for svar, hadde det på følelsen at det blir litt limtre.
90x270 får plass så det er ingen problemer.
Tenker meg da en hel lang bjelke over de store portene siden det bare er 1m mellom dem.
Hva tror du om stendrene som holder limtret, ville det fungere med doble sammenskrudde på hver side og i midten?

Jeg vet ikke hvordan du har tenkt deg veggenes konstruksjon, men det viktige er at stenderne blir ordentlig oppstivet (med kortlinger) i den svake retningen. Med de laster som er aktuelle bør det sitte kortlinger med 1200 mm avstand. Gjør det det, så holder det med enkle 45x195 stendere (C 24).

Lizzardo
J justusandersson skrev:
Jeg vet ikke hvordan du har tenkt deg veggenes konstruksjon, men det viktige er at stenderne blir ordentlig avstivet (med kortlinger) i den svake retningen. Med de belastningene som er aktuelle, bør det sitte kortlinger med 1200 mm avstand. Gjør det det, så holder det med enkle 45x195 stendere (C 24).
Tenkte meg en ganske basic konstruksjon.
Svill, stendere cc 600, stående toppsvill og en liggende over, alt i 45x195.
Så det trenger altså å kortles cc 1200 i hvert felt i veggen?

Det er absolutt nødvendig. Hver takstolsopplegg har en last på størrelsesordenen 20 kN dvs ca 2000 kg samtidig som vegglivet er 3,5 m høyt. Et alternativ er å bruke kvadratiske stolper, men det blir nok ikke billigere.

Lizzardo
Ok, kanon.
Tusen takk for hjelpen.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.