Skal rive en "bærende" vegg og støtte opp med passende bjelke oppstilt på 2stk 90mm limtre-stolper. Veggen er med største sannsynlighet ikke bærende i seg selv, men dog går en takbjelke langs med veggen, samt at takbjelkene fra den andre huskroppen deretter hviler oppå dette. Veggen er forsterket i krypkjeller med gjennomgående vegg. Den delen av veggen som skal rives er 290cm lang og burde derfor støtte opp bjelken som går langs med + 2stk bjelker fra den andre huskroppen.
Naboen har revet samme vegg, men da revet hele veggen. Han har støttet opp med en IPE200 bjelke. Kjennes overdimensjonert for den lille delen som jeg skal rive. Yttertak av papp med 20 graders helling.
Dessverre vet jeg ingen dimensjon på eksisterende takbjelker (CC 120). Snøsone: 1,5.
Noen som med hjelp av disse underlag kan beregne hva slags type bjelke som vil kreves for å støtte opp dette? Helst limtredrager.
Takk for hjelp! Det som er i rødt og lilla er takbjelkene, og det som er innringet er den delen av veggen som er tenkt å rives.
Naboen har revet samme vegg, men da revet hele veggen. Han har støttet opp med en IPE200 bjelke. Kjennes overdimensjonert for den lille delen som jeg skal rive. Yttertak av papp med 20 graders helling.
Dessverre vet jeg ingen dimensjon på eksisterende takbjelker (CC 120). Snøsone: 1,5.
Noen som med hjelp av disse underlag kan beregne hva slags type bjelke som vil kreves for å støtte opp dette? Helst limtredrager.
Takk for hjelp! Det som er i rødt og lilla er takbjelkene, og det som er innringet er den delen av veggen som er tenkt å rives.
Veggen er nok bærende. Den bør jo bære opp takstolenes last fra huskroppen der V-rom ligger.Plommonper skrev:
Skal rive en "bærende" vegg og støtte opp med passende bjelke satt opp på 2 stk 90mm limtre-stolper.
Veggen er med største sannsynlighet ikke bærende i seg selv, men en takbjelke går langs med veggen og takbjelkene fra den andre huskroppen hviler deretter oppå dette.
Veggen er forsterket i krypkjeller med gjennomgående vegg.
Den delen av veggen som skal rives er 290cm lang og bør derfor støtte opp bjelken som går langs med + 2 stk bjelker fra den andre huskroppen.
Naboen har revet samme vegg men da revet hele veggen. Han har støttet opp med en IPE200 bjelke. Føles overdimensjonert for den lille delen jeg skal rive.
Yttertak av papp med 20 graders helling.
Dessverre vet jeg ingen dimensjoner på eksisterende takbjelker (CC 120). Snøsonen: 1,5.
Noen som med hjelp av disse grunnlagene kan beregne hva slags type bjelke som ville kreves for å støtte opp dette?
Helst limtreebjelke.
Takknemlig for hjelp!
Det som er i rødt og lilla er takbjelkene og det som er innringet er den delen av veggen som er ment å rives.
Du kan mate inn dine verdier i dette programmet og velg åpning i yttervegg for 1-plan.
https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/med-meny/?cid=931
Klikk her for å svare