Jeg planlegger en tilbygging i henhold til vedlagt bilde (eksisterende hus vises ikke). Hvilken dimensjon kan man tenkes å trenge på de to røde bjelkene som jeg har tegnet ved trappen? Limtre antar jeg. Mellombjelkelaget tenker jeg er C24 45x220 og 570 cm langt fra vegg til vegg. I andre etasje blir det soverom. Jeg antar jeg uansett trenger en konstruktør med beregninger å redegjøre for ved byggetillatelsen, men jeg skulle gjerne ville treffe så riktig som mulig selv først.
1. Den lange bjelken til venstre for trappen blir ca. 705 cm lang. Den sitter ikke midt på, men på den ene siden blir spennvidden 245 cm og på den andre siden 325 cm.
2. Den korte bjelken til høyre for trappen blir 330 cm. Denne kan derimot sitte mer fritt, f.eks. midt i det 570 cm lange bjelkelaget.
En 7 m lang limtrebjelke må ha dimensjonen 165x540 mm eller tilsvarende. Jeg synes du bør kontakte en konstruktør først. Jeg synes ikke det er en tilstrekkelig stabil løsning som du har skissert, slik jeg kan forstå det fra bildet ditt.
Okei det var litt kraftigere enn jeg trodde. En stålbjelke istedenfor kanskje da? Det var det jeg hadde planlagt fra starten men så fikk jeg for meg at limtre skulle være nok etter å ha lest litt andre tråder...
Hva mener du med tilstrekkelig stabil løsning ellers?
Edit: tillegg at jeg har gått på treveiledningen som sier opp til 7 meter med 45x220 så synes mindre enn 6 meter som jeg har burde være okei.
5,7 m lange 45x220 som har støtte på midten fra en bjelke fungerer alldeles utmerket. Et hus som er 11-12 m langt trenger stabilitet i sideledd, i form av tverrvegger og lignende. Sett i det perspektivet er en 7 m lang bjelke for lang, uavhengig av om den er av limtre eller stål. Gjør du bjelken 5 m lang holder det med 215x360 hvis du vil ha den så lav som mulig.
Mener du lignende den grønne veggen jeg lagde nå? Min tanke er at første delen er kjeller på mark/garasje og så på den andre siden av trappen blir det et mer vanlig rom. Det må vel være mulig å gjøre som alle andre garasjer der en bil skal få plass? Så det skal vel være en vegg, men den vil fortsatt være 7 meter unna (håper jeg).
Nå kommer jeg ikke til å kjøre inn en bil daglig, men skulle likevel ønske å ha de målene, noe som gjør 5 meter for kort.
Nysgjerrig bare, bjelken må jo hvile på noe. Mente du i første tilfellet at jeg kanskje bare hadde en stolpe ned da?
Det er også mulig å lage en vegg til på den andre siden av trappen, men den gjør kanskje ingen nytte på den siden uansett, uten problemet er 7-meters siden. Eller vegg skal det bli uansett men tenkte ellers vanlig ikke-bærende.
Ved forsiden/porten der det er en trevegg forstår jeg at den må stå på egen stolpe. Akkurat innenfor ytterveggen tenkte jeg.
Men hvis veggen ved trappen skulle være av type lettbetong/leca-blokk, kan den ikke hvile på disse da bare? For spinkle for punktlasten som 7 m gir? Om man først har noe sterkere horisontalt øverst mellom bjelken og leca-veggen?
En kommende konstruktør må kanskje si dette nøyaktig senere, men jeg ville gjerne vite.