4.817 lest ·
23 svar
5k lest
23 svar
Dimensjon limtre avveksling garasjetak
Taket består av w-fagverk. Det er 4 takstoler som er ca 8600 mm lange, hvorav 2 i ytterkantene forankret i og langs med veggstammen, 2 henger fritt i midten (støttes selvsagt i hver ende).
Huset ble bygget i -79 og det er dimensjonert på denne måten for å tåle alle snøbelastninger osv. Men jeg vil kunne legge opp så mye jeg kan på loftet (primært sesongartikler, men også andre tunge og plasskrevende ting som ikke brukes så ofte). Takstolene er sannsynligvis ikke dimensjonert for dette, så jeg tenkte å lage en eller to avvekslinger for å styrke opp slik at jeg kan sove godt om natten. I midten av garasjen, mellom to takstoler sitter en loftsluke, ellers hadde det vært opplagt å ha en avveksling midt i. Jeg vet ikke om jeg trenger å lage en avveksling på hver side av luken, eller om jeg bare kan gjøre det på den ene siden.
Jeg har tenkt å kutte av takstolene og lage innfelt avveksling med bjelkesko for å ikke miste takhøyde (i dag 220 cm), men hva skal jeg satse på for dimensjon på limtreet, både bjelkene og stolpene? Takstolene er 170 mm (pluss spikerlekter 27 mm). Har sett 180 mm limtre som jeg bare må kappe litt høyde på, men hvilken tykkelse burde det være og hva skal stolpene ha for dimensjon? Veggstammens dimensjon er 120 mm og jeg vil helst gjemme stolpene inne i veggen bak gipsen. Formentlig må jeg jo ansette en konstruktør for byggesøknaden, men vil uansett ha et litt klarere bilde av hva som kanskje venter. Konstruktører er ikke gratis...
Noen som har noen tanker eller funderinger?
Huset ble bygget i -79 og det er dimensjonert på denne måten for å tåle alle snøbelastninger osv. Men jeg vil kunne legge opp så mye jeg kan på loftet (primært sesongartikler, men også andre tunge og plasskrevende ting som ikke brukes så ofte). Takstolene er sannsynligvis ikke dimensjonert for dette, så jeg tenkte å lage en eller to avvekslinger for å styrke opp slik at jeg kan sove godt om natten. I midten av garasjen, mellom to takstoler sitter en loftsluke, ellers hadde det vært opplagt å ha en avveksling midt i. Jeg vet ikke om jeg trenger å lage en avveksling på hver side av luken, eller om jeg bare kan gjøre det på den ene siden.
Jeg har tenkt å kutte av takstolene og lage innfelt avveksling med bjelkesko for å ikke miste takhøyde (i dag 220 cm), men hva skal jeg satse på for dimensjon på limtreet, både bjelkene og stolpene? Takstolene er 170 mm (pluss spikerlekter 27 mm). Har sett 180 mm limtre som jeg bare må kappe litt høyde på, men hvilken tykkelse burde det være og hva skal stolpene ha for dimensjon? Veggstammens dimensjon er 120 mm og jeg vil helst gjemme stolpene inne i veggen bak gipsen. Formentlig må jeg jo ansette en konstruktør for byggesøknaden, men vil uansett ha et litt klarere bilde av hva som kanskje venter. Konstruktører er ikke gratis...
Noen som har noen tanker eller funderinger?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Kapp ikke av deler i fagverkstakstolene! Fagverk fungerer ikke som vanlige takstoler. Ønsker du å forsterke bjelkelaget for lagring kan du legge inn limtresøyler mellom takstolene og legge et gulv på disse. Med en spennvidde på 8,6 m blir det ganske store saker, typ 140x360 mm, om du vil oppnå normal bjelkelagsstandard.
I stedet for å kappe takstolene (som høres ut som ren idioti om du unnskylder) så kanskje du kan legge de nye bjelkene oppå takstolenes nedre bjelker (der du har rødt i øverste tegning. Deretter forankrer du takstolene i de nye bjelkene med en form for spikerplate. Har du plass på loftet for nye bjelker oppå de eksisterende? Du vil få en betydelig stivere konstruksjon selv om du bare bruker den ene regelen selv om det blir asymmetrisk. Avstanden fra ende til opphegspunkt vil bli kortere for begge sider, men litt ulikt mye kortere.
Om du virkelig trenger å forsterke er en annen sak. Bare fordi du laster opp en masse virvar på loftet kan jeg ikke forestille meg at det trengs forsterkninger.
/Fredrik
Om du virkelig trenger å forsterke er en annen sak. Bare fordi du laster opp en masse virvar på loftet kan jeg ikke forestille meg at det trengs forsterkninger.
/Fredrik
Takk for headsup på at fagverkstakstoler oppfører seg annerledes, det hadde jeg ikke tenkt på. Planen var å lage noe rimelig enkelt og billig, en kjempestor bjelke vil bli dyr og for komplisert. Jeg har allerede lagt det billigste laminatgulvet på loftet som jeg kunne finne. Kommer ikke til å ville gjøre om det..
Å kappe takstoler og gjøre innfelt avveksling er ikke noe problem i seg selv, for protokollens skyld. Men det kan jo som sagt være annerledes med fagverk..
Legger jeg avvekslingen oppå vil det bli rare og kompliserte overflater der oppe, det er krypehøyde som det er. Men takk for tipset!
Okei, men hva om man skulle bruke metallbjelke/r under takstolene da? De bygger jo ikke like mye så det kanskje man kan ta. Hvilken type skulle man bruke da? Noe man trenger å tenke på når det gjelder kvalitet eller lignende?
edit: Har lest meg til at HEB bjelker er en sterkere H-bjelke, men jeg klarer meg kanskje med to standard HEA-bjelker? Kan man bruke limtrestolper til dem?
Å kappe takstoler og gjøre innfelt avveksling er ikke noe problem i seg selv, for protokollens skyld. Men det kan jo som sagt være annerledes med fagverk..
Legger jeg avvekslingen oppå vil det bli rare og kompliserte overflater der oppe, det er krypehøyde som det er. Men takk for tipset!
Okei, men hva om man skulle bruke metallbjelke/r under takstolene da? De bygger jo ikke like mye så det kanskje man kan ta. Hvilken type skulle man bruke da? Noe man trenger å tenke på når det gjelder kvalitet eller lignende?
edit: Har lest meg til at HEB bjelker er en sterkere H-bjelke, men jeg klarer meg kanskje med to standard HEA-bjelker? Kan man bruke limtrestolper til dem?
Sist redigert:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Et fagverk er bygget opp av stenger som sammenkoblet i ledd danner trekanter, som er det mest stabile konstruksjonselementet. Man utnytter materialet på en optimal måte og kan overbygge store spennvidder med relativt slanke dimensjoner. Å fjerne en stang er som å ta bort et kort i et korthus. Det hjelper ikke at du legger bjelker som støtte under. Ønsker du en loftsetasje som tåler mer last, må du bytte ut fagverkstakstolene med mer tradisjonelle. Fullt mulig men arbeidskrevende fremfor alt.
Spørsmålet er fortsatt hva du er redd skal skje. Kommer du til å laste opp betonggriser på loftet??? Tunge flytteesker med bøker er vel det som vil veie tyngst med mindre du samler på smissamler eller hjul til gamle lokomotiv.
Hvis du virkelig vil forsterke for økte laster på gulvet på loftet (for det er vel bare det som kommer til?) så tenk over hvor tyngdepunktet av lasten vil være på hver side og sett deretter en bjelke under (hvordan du nå skal komme til der???) som tåler den lasten. Mer trenger du ikke å forsterke, og jeg gjetter at en ganske svak bjelke klarer det.
Justus, du har nok bedre peiling på dette enn jeg. Trengs det virkelig en forsterkning?
/Fredrik
Hvis du virkelig vil forsterke for økte laster på gulvet på loftet (for det er vel bare det som kommer til?) så tenk over hvor tyngdepunktet av lasten vil være på hver side og sett deretter en bjelke under (hvordan du nå skal komme til der???) som tåler den lasten. Mer trenger du ikke å forsterke, og jeg gjetter at en ganske svak bjelke klarer det.
Justus, du har nok bedre peiling på dette enn jeg. Trengs det virkelig en forsterkning?
/Fredrik
Jeg tror jeg forstår det Justus forklarer, at om man letter på lasten ved et punkt i fagverket, vil resten av konstruksjonen belastes på en måte som den ikke er beregnet for? Tolker jeg det riktig?
Men om man gjør avvekslinger under hver spiss i w-formen? Burde ikke det avveksle lasten så jevnt som mulig? Hvor mye vekt kreves for å sette hele konstruksjonen ut av spill?
Kanskje får se med en konstruktør til slutt som kan beregne hva det tåler.
Ja, det er sykler, pulker, ski, bokser med bygg/maling/elmateriale, minnesaker, båtprylar, byggmateriale og alt mulig skit man hamstrer men likevel bruker en gang i året.
Men om man gjør avvekslinger under hver spiss i w-formen? Burde ikke det avveksle lasten så jevnt som mulig? Hvor mye vekt kreves for å sette hele konstruksjonen ut av spill?
Kanskje får se med en konstruktør til slutt som kan beregne hva det tåler.
Ja, det er sykler, pulker, ski, bokser med bygg/maling/elmateriale, minnesaker, båtprylar, byggmateriale og alt mulig skit man hamstrer men likevel bruker en gang i året.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Det mest effektive måten å med en begrenset innsats øke oppbevaringsmulighetene betraktelig, er å sette inn limtrebjelker midt imellom w-takstolene og overbrygge avstanden mellom limtrebjelkene med litt kraftigere treverk. Da kan du dessuten velge å gjøre det på en begrenset strekning. Å sette langsgående bjelker under takstolenes knutepunkter koster mye mer med dårligere effekt.
Interessant. Kan du beskrive litt mer nøyaktig hvor forsterkningen skulle skje? Skulle de ligge oppe langs taket parallelt med W-takstolene? De ville jo da trenge noen stønter for å påvirke styrken positivt, så jeg antar at det skal være på en annen måte.J justusandersson skrev:Det effektivaste sättet å med en begrenset innsats øke lagringsmulighetene betraktelig, er å sette inn limtrebjelker midt imellom w-takstolene og overdra avstanden mellom limtrebjelkene med litt kraftigere trevirke. Da kan du dessuten velge å gjøre det på en begrenset strekning. Å sette lengdegående bjelker under takstolenes knutepunkter koster mye mer med dårligere effekt.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Man legger limtrebjelker (man må beregne dimensjonen) midt mellom w-takstolene, og legger kraftigere gulvplanker på disse. Bjelkenes overkant vil ligge høyere oppe enn takstolenes underrammer, så det blir ingen konflikt der. Diagonalstagene vil selvfølgelig være i veien.
Ah, parallelt med takstolenes nedre horisontale bjelker da. Man bygger rett og slett et gulv som "svever" over takstolene og ikke belaster dem. I dette tilfelle var gulvet allerede lagt, men jeg var nysgjerrig på din løsning og den er jo så klart et godt alternativ en annen gang.
Det føles som den mest solide løsningen. Dessverre er gulvet allerede lagt som sagt, og å sette inn flere store bjelker blir et for stort prosjekt. Føles det som akkurat nå i alle fall. Dessuten er garasjeporten på den ene enden, noe som gjør at jeg antageligvis må sette en kraftig bærekonstruksjon over den som kan holde opp de nye bjelkene. Det blir som å bygge om halve garasjekonstruksjonen.J justusandersson skrev:
Finnes det ingen enklere løsning som kanskje ikke er 100% men som gjør nytte uten å påvirke noe annet negativt, slik som å sette fagverkskonstruksjonen alvorlig i fare?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Legg ut en plantegning om du har en, slik at diskusjonen kan bli mer konkret.
Hadde ingen plantegning, men tegnet opp med eksakte mål i Sketchup. Kommer en separat bilde på fagverket, blir for rotete ellers. Reglerne er 45*170.J justusandersson skrev:
Kan man skruelim på en til oppsetning 45*170 på takstolene, med hullplater?
Tjener man noe på å kotte mellom eksisterende takstoler og feste 45*170 regler i disse? (kommer en skisse hvordan jeg mener). Da fordeles lasten ytterligere noe, men totale lasten i midten blir jo den samme dog.
Sist redigert:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Jeg mistenkte at det var noe jeg ikke forstod! Takstolene ligger altså på langs. En løsning er da å legge bjelker på tvers ovenfor det nylagte gulvet på takstolene. Med en spennvidde på kun ca. 3,2 m blir det rimelige dimensjoner. Eksakt hvilken dimensjon avhenger av hvor mye du vil kunne laste.