useless useless skrev:
Eller steinull... Men det kommer vel an på hvilke krav man har... Gips på begge sider og glassull er vel tilstrekkelig i de aller fleste tilfeller i en normal bolig. Har man større krav enn det må man jo ha lydisolerte dører, ventilasjon, etc...
Precis, det blir raskt akademisk :) Gips begge sider, osb, noen type isolasjon duger til de fleste.

• Liker
mattiasohult
  • Laddar…
useless useless skrev:
Eller steinull... Men det kommer vel an på hvilke krav man har... Gips på begge sider og glassull holder vel i de aller fleste tilfellene i en normal bolig. Har man større krav enn det må man jo ha lydisolerte dører, ventilasjon, etc...
Viktor.J Viktor.J skrev:
Akkurat, det blir fort akademisk :) Gips begge sider, osb, en eller annen type isolasjon duger til de fleste.

Så oppsummeringsvis holder dette for en vanlig villa: 45x70 > 45 isolering > OSB > gips?

Ja. Da blir veggen ca 118 mm tykk, noe som er standard på karmer til innerdører, noe som gjør det betydelig enklere.

• Liker
mattiasohult
  • Laddar…
M mattiasohult skrev:
Så sammenfattende, er dette nok for en vanlig bolig: 45x70 > 45 isolasjon > OSB > gips?
Jeg hadde ikke spart på isolasjonen. Skal man først gjøre om, kan man jo like gjerne gjøre det skikkelig :)
Forskjellen blir på badet hvis du skal legge rør i veggen, da pleier man å ha 45x90.
Det avhenger også av hvordan man som person vil at veggen skal føles, hva man vil henge opp etc.

• Liker
mattiasohult
  • Laddar…
T
M mattiasohult skrev:
Hei på dere!

Jeg holder på å renovere et hus som er bygget i -79 hvor nåværende innervegger består av "lekter" som er 28x45, en tynn plate limt på lektene og ingen isolasjon i veggen. Siden jeg tenker å legge ny elektrisitet og også vil ha isolasjon i innerveggene, er tanken min at det er like greit å rive og gjøre om alle innerveggene. I dette tilfellet er ytterveggene bærende, så jeg trenger ikke tenke på den bærende funksjonen.

Da er det et par spørsmål hvor jeg synes man hører ulike anbefalinger.

Dimensjon på lekter? 45x70 eller 45x95?
Isolasjon? 45, 70 eller 95? Steinull eller glassull?
Plater? Enkel gips, Sponplate + enkel gips, OSB + enkel gips, dobbel gips?

Hvordan ville dere gjort det?
I vår nye overetasje har vi bygget alle innervegger med gips + OSB på stålstendere 45x70 og har 45 mm glassfiber.
Stenderne står på en stålregel med EPDM-gummilist mot gulvsponet, platene har forskjøvne skjøter og vi har tettet hjørnene med latexfug. Også opp mot taket og gulvet
Ved å ha 45 mm isolasjon i et 70 mm hulrom, får lydbølgene en ytterligere overgang mellom materialene som demper lyden.
OSB gjør at man kan henge opp hva som helst, hvor som helst på veggene, men vil du ha ytterligere lydisolering så kan dobbel gips og mer kompakt isolasjon hjelpe.
Det finnes også isolerende lim/masse å bruke mellom platene og på lektene men da er vi inne på overkurs for villavegger.

Så kreves det jo lydisolerende dører som matcher veggene så det kan jo også være noe å tenke på.

Vi er fornøyde med våre vegger. Godt utprøvd etter et par år med hjemmekontor og dataspillende ungdommer... :D

• Liker
useless
  • Laddar…
M mattiasohult skrev:
Hei på dere!

Jeg holder på å renovere et hus som er bygget -79 der nåværende innervegger består av "regler" som er 28x45, en tynn plate limt på reglene og ingen isolasjon i veggen. Siden jeg tenker å legge ny strøm og også vil ha isolasjon i innerveggene, så er min tanke at det er like greit å rive og gjøre om alle innerveggene. I dette tilfellet er ytterveggene bærende, så jeg trenger ikke tenke på den bærende funksjonen.

Da er det et par spørsmål hvor jeg synes at man hører ulike anbefalinger.

Dimensjon på regler? 45x70 eller 45x95?
Isolasjon? 45, 70 eller 95? Steinull eller glassull?
Plater? Enkel gips, Sponplate + enkel gips, OSB + enkel gips, dobbel gips?

Hvordan ville dere gjort det?
Bra mellomveggen med 45 x 70 regler, kryssfiner eller sponplate + 13 gips på begge sider. Fullisolert med 70 steinull.. Jeg ville ikke henge overskap på kjøkkenet med to skruer i gipsplate.

Isolasjonen i en vegg tar hånd om indre resonanser, ingenting annet. Vekten på overflatene og avstanden mellom disse overflatene bestemmer hvilken egenfrekvens veggen får. Gips f.eks. er billig, bra og forholdsvis tungt ca 10kg/m2. Ulempen er at det taper et antall dB ved harmoniske overtoner på egenfrekvensen. Si den er 100 Hz så taper gipsen ved 200, 400 osv. En 70 vegg med dobbeltgips ligger i reduksjonsverdi rundt 35 dB riktig utført. Med 45 isolering ligger det på 40 dB i reduksjon. Det er jo bedre. Så det skader absolutt ikke. Det er også viktig å fuge med mykfug så det blir tett mot gulv og tak.

Isolasjonen fungerer som en absorbent i rommet. Tenk deg en pet-flaske på 1,5 liter har en resonansfrekvens på si 100 Hz. Putter du isolasjon i den så absorberer den istedenfor den frekvensen.

Sist redigert:
  • Liker
Jochi
  • Laddar…
I Installation skrev:
Isolasjonen i en vegg tar hånd om indre resonanser, ingenting annet. Vekten på overflatene og avstanden mellom disse overflatene bestemmer hvilken egenfrekvens veggen får. Gips for eksempel er billig, bra og forholdsvis tungt ca 10kg/m2.
Ulempen er at det mister et antall db ved harmoniske overtoner på egenfrekvensen. Si den er 100 hz så mister gipsen ved 200, 400 osv.
En 70 vegg med dobbeltgips ligger i reduksjonsverdi rundt 35 db riktig utført. Med 45 isolering ligger det på 40 db i reduksjon. Det er jo bedre. Så det skader absolutt ikke. Det er også viktig å fuge med mykfugemasse så det blir tett mot gulv og tak.

Isoleringen fungerer som en absorbent i rommet. Tenk deg en pet-flaske på 1,5 liter har en resonansfrekvens på si 100 hz. Stapper du isolering i den så absorberer den i stedet den frekvensen.
Husker en gammel tommelfingerregel: om man dobler vekten på en vegg øker lydreduksjonen med 5 dB.

J Jochi skrev:
Vil huske en gammel tommelfingerregel: om man dobler vekten på en vegg øker lydreduksjonen med 5 dB.
det kan nok stemme på et omtrent.

Går an å bygge stive og stumme vegger med 45mm reglar også om man vil utnytte hver cm.
Jeg skrulimtet OSB på 45 reglar cc30. På det skrulimmet gips.
Stumt som tusan.

• Liker
hapazard og 2 andre
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Går att bygge stive og stumme vegger med 45mm reglar også om man vil utnytte hver cm.
Jeg skrulimet OSB på 45 reglar cc30. På det skrulimt gips.
Stumt som tusan.
Hvordan er lydisoleringen i veggen? :)

M mattiasohult skrev:
Hur er lydisoleringen i veggen? :)
Har ikke merket at den skulle være dårligere enn andre vegger.
Fylte veggen med steinull.

Huddingebo Huddingebo skrev:
Går att bygge stive og stumme vegger med 45mm lekter også om man vil utnytte hver cm.
Jeg skrulimte OSB på 45 lekter cc30. På det skrulimt gips.
Stumt som bare det.
Hei, så spennende, jeg tenkte å bruke 45*45 for å spare centimeter. Funderte over cc-avstand på lektene. Hvorfor valgte du cc 300? Hadde du 900 eller 1200 gips? Jeg kommer til å ha begge varianter.

N NatBat skrev:
Hei så spennende jeg tenkte bruke 45*45 for å spare centimeter. Lurte på cc avstand på stendere. Hvorfor valgte du cc 300? Hadde du 900 eller 1200 gips? Jeg kommer ha begge varianter
Valgte det fordi 45 stendere har betydelig lavere bøyemotstand sammenlignet med 70 stendere. Bøyemotstanden øker jo i kvadrat mot "dybden" hvis man beregner det på geometri.
Så cc30 blir typ som det av 70 stendere som er cc45.

Men med skrulimete plater i lag blir det veldig stivt uansett.

Dessuten er 45 stendere veldig billige så man kan strø om seg med det. Hadde liggende 70 mot gulvet og 45 i taket og da fikk jeg to stående av en kappet 4800mm lengde.

• Liker
NatBat
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.