Hei. Har skisset på et lite hønsehus, 1200 x 1600 for hagen. Har i dag tegnet med 45x70 men vurderer om det nok blir litt overkill og at det kanskje holder godt med 45x45. Eller blir det for ranglete tror dere? Det skal isoleres men ikke så mye så ut ifra den aspekten holder 45, så blir det 12 mm plyfa som innvendig vegg og liggende panel på utsiden så det kanskje blir stabilt nok. Skal feste hjul under så det blir litt flyttbart (ikke på daglig basis) om vi må bytte plass på det

Er ingen mester på sketchup men her er et lite bilde.
Skisse av et lite hønsehus med rammeverk og målinger. En person står ved siden av strukturen, som har detaljerte dimensjoner for bygging.

LoweW
Blir taket råspont og papp?
Kommer du til å kle innsiden med platemateriale?

Hvis den ekstra kostnaden ikke spiller noen rolle for deg, er det nok lurt å bruke 45x70. Det ville sikkert blitt stødig med 45x45, men med en dimensjon større slipper du bekymre deg for det.

La "bjelken" i mønet hvile på den korte regelen på kortsiden og ikke ved siden som den gjør nå. Det er nok ingen dum idé å også bytte ut "bjelken" til 45x95, selv om lengden bare er 1,6m.

• Liker
olofh
  • Laddar…
LoweW LoweW skrev:
Blir taket råspont og papp?
Kommer du kle innsiden med plate materiale?

Om den ekstra kostnaden ikke gjør deg noe er det nok bra å bruke 45x70. Det ville sikkert blitt solid med 45x45 men med en dimensjon større slipper du å fundere på det.

La "bjelken" i mønet hvile på den korte regelen på kortsiden og ikke ved siden som den gjør nå. Det er nok ingen dum idé å også bytte ut "bjelken" til 45x95 selv om lengden bare er 1,6m.
vil jo først og fremst presse prisen men også vekten så derfor jeg vurderer å gå ned i dimensjon. blir jo første gang med høns så kanskje ikke blir så mange år om det ikke er vår greie. Ja, taket blir råspont og papp og plyfa på innsiden.

Bra tips om mønebjelken. tenkte holde den og overarmen på "takstolen" til 45x70 selv om jeg går ned på selve stommen. Men kanskje bedre ha 90 på bjelken da.

• Liker
LoweW
  • Laddar…
LoweW
O olofh skrev:
vil jo først og fremst presse prisen men også vekten så derfor jeg vurderer å gå ned i dimensjon. blir jo første gang med høner så kanskje ikke blir så mange år om det ikke er vår greie. Ja, taket blir rupanel og papp og plywood på innsiden.

Bra tips om mønebjelken. tenkte holde den og overarmen på "takstolen" til 45x70 selv om jeg går ned på selve rammen. Men kanskje bedre å ha 90 på bjelken da
Med plywood på innsiden duger nok 45x45. Det vanskeligste blir nok bunnen om du også skal ha hjul på.

Lykke til & del med deg av bilder når du er ferdig (y)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.