Hei. Har et rekkehus der jeg ønsker å fjerne en bærende vegg. Det er flatt tak med papp. Takbjelkene er 50*200 og ligger på 800cc. Veggen jeg vil fjerne er 170cm. Jeg tenker å legge som en T. Den lange målingen er 370cm. Er det mulig, eller tenker jeg feil /erik

• Planløsning av kjedehus med sovrom, arbeidsrom, entré, kjøkken, spiserom, vaskerom og bod.
  • Plantegning av et kjedehus med flere rom inkludert soverom, arbeidsrom, kjøkken og entre. Vises sammen med tekst om fjerning av bærende vegg.
Hei og velkommen til Byggahus forum!
Det er sikkert mulig. Du ser for deg en limtrebjelke som i den ene enden hviler på en vinklet bjelke? For å kunne regne på det trenger man å vite husets mål. Bra også å vite hvor i Värmland huset ligger. Snøsonene varierer ganske mye i Värmland.

Hei. Jeg bor 2 mil vest for karlstad. Si bare hvilke mål du vil ha så fikser jeg de /erik

Angi mål i henhold til pilene på bildet.
Planløsning av hus med piler som angir mål mellom rom, inkludert soverom, stue og kjøkken.

Håper jeg har gjort det tydelig nok. Ellers får du si ifra. Setter pris på hjelpen. /erik

• Plantegning av hus med mål: 395cm, 540cm, 585cm, 770cm, 1050cm. Viser stue, kjøkken, arbeidsrom, soverom og andre rom.
Ettersom det er visse usikkerheter med denne typen beregning slik her på avstand, jeg kjenner f.eks. ikke den eksakte plasseringen av takbjelkene, så må man ha ordentlige marginer. Den 170 cm lange bjelken bør ha dimensjonen 90x225 mm og den 370 cm lange, 90x315. For å feste den korte bjelken i den lange kreves mye solide smijernsbeslag. De skal sammen med bolter kunne bære en punktlast på over 2 tonn. Slike beslag finnes ikke å kjøpe ferdige, men må lages av en smed eller et mekanisk verksted som vet hvordan slike skal dimensjoneres (med god margin). Jeg har laget en enkel illustrasjon for å sikre at vi har samme målbildet.
Illustrasjon av to bjelker i T-form, en er 170 cm lang, den andre 370 cm. Viser hvordan de festes med spesiallagde beslag for å tåle punktlast.

Det var så jeg hadde tenkt meg, om du ikke har forslag på annen løsning.? Det er jo den på 170cm som er bærende. At jeg vil ha den på 370 er jo for at noe må bære opp den på 170cm og jeg vil unngå en stolpe. Skal prøve å få til et bilde så du ser hvordan takbjelkene ligger. Antar at jeg også trenger limtrestolper? Dimensjon på dem?

Det holder med 90x90 stolper. Med en lengde på 2,5 meter klarer en slik stolpe en last på 5 tonn.

Slik ligger bjelkene. Ligger en ca 5cm inn fra yttervegg og så cc 80cm fra den.

• Plantegning av et hus med tre soverom, arbeidsrom, kjøkken, vaskerom, og flere andre rom. Bjælker angitt i arbeidsrommet, 5 cm fra ytterveggen.
Det var omtrent slik jeg forestilte meg det. Hvordan ser det ut lenger til høyre på bildet?

De fortsetter likt. Kan legge ut et bilde av de som er bærende om du vil, men får følelsen av at du allerede vet.

Legger ut et bilde på veggene som er bærende

• Planløsning av en leilighet med bærende vegger markert i rødt, inkludert soverom, arbeidsrom, kjøkken og matplass.
Det hadde du ikke trengt for min del for det visste jeg allerede, men tråden har vel andre lesere også.

Hei. Er jo nyinnflyttet i huset, så benyttet anledningen til å snakke med litt naboer for de hadde renovert hele taket sitt. Så har jeg også revet litt mer i taket. Takbjelkene gikk ikke som jeg trodde i det ene rommet. I de øvrige rommene ligger de som tidligere sagt. Legger ved et nytt bilde. Har dette noen betydning eller kan jeg bruke samme dimensjon som du sa tidligere /erik

• Plantegning av bolig med markerte takbjelker i arbeidsrom. Flere rom er synlige, inkludert soverom, kjøkken og vaskerom, med layout tekst.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.