Hei på dere!

Jeg holder på å renovere et hus som er bygd i '79 hvor de nåværende innerveggene består av "stendere" som er 28x45, en tynn plate limt på stenderne og ingen isolasjon i veggen. Siden jeg tenker å legge inn ny el og også vil ha isolasjon i innerveggene, er min tanke at det er like greit å rive og gjøre om alle innerveggene. I dette tilfellet er ytterveggene bærende, så jeg trenger ikke tenke på den bærende funksjonen.

Da er det et par spørsmål hvor jeg synes man hører ulike anbefalinger.

Dimensjon på stendere? 45x70 eller 45x95? Isolasjon? 45, 70 eller 95? Steinull eller glassull? Plater? Enkelt gips, sponplate + enkelt gips, OSB + enkelt gips, dobbelt gips?

Hvordan ville dere gjort det?

BirgitS
Velkommen til forumet!

Hvis du ikke planlegger å øke avstanden mellom stenderne, holder det jo fint med 45x70.
Isolasjonstykkelsen bør vel være den samme som stendertykkelsen.
Hvor lett vil du at det skal være å henge opp ting, og har du behov for å henge opp tunge ting på veggen?

• Liker
mattiasohult
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Velkommen til forumet!

Om du ikke tenker å utvide avstanden mellom stenderne så holder det jo bra med 45x70.
Isolasjonstykkelsen skal vel være den samme som stendertykkelsen.
Hvor lett vil du at det skal være å henge opp ting, og har du behov for å henge opp tunge ting på veggen?
Tusen takk!

Når det gjelder isolasjonen, har jeg hørt at man gjerne etterlater rom for elektrisiteten, så om man har 45x70 stendere så isolerer man med 45. Har man 45x95 stendere så isolerer man med 70.

Det føles som man lett kan angre seg i fremtiden når man vil flytte ting som henger på veggen og bare har gips, så jeg tenker nok på sponplater + gips og kanskje sette en bjelke der man vet at det skal være en TV på veggen osv.

Om man får ønske.

45x90 med tilhørende 90mm isolasjon. Isolasjon gjerne Trefiberskive. Så et lag 15mm plyfa og deretter 12mm gips.

Men vanligere er nok at man kjører 45x70, glassull, osb 11mm og gips 12..

• Liker
Fjchjvcfgjbv og 2 andre
  • Laddar…
BirgitS
M mattiasohult skrev:
Føles jo som at man lett kan angre seg i fremtiden når man vil flytte ting som sitter veggen og bare har gips, så jeg er nok inne på sponplate + gips og kanskje sette kortlinger der man vet at det skal være en tv på veggen osv.
Ingen kortlinger uten bruk OSB om det kan bli aktuelt med TV eller tunge ting.

• Liker
mattiasohult
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Ingen kortlinger, bruk OSB om det kan bli aktuelt med TV eller tunge saker.
Okei, takk for tipset :)

Viktor.J Viktor.J skrev:
Om man får ønske.

45x90 med tilhørende 90mm isolasjon. Isolasjon gjerne Trekkerplate. Deretter et lag med 15mm kryssfinér og deretter 12mm gips.

Men vanligere er nok at man bruker 45x70, glassull, osb 11mm og gips 12..
Det føles saftig, men jeg forstår at resultatet blir bra!

M mattiasohult skrev:
Når det gjelder isoleringen så har jeg hørt at man gjerne etterlater rom for strømmen, så hvis man har 45x70 stendere så isolerer man med 45. Har man 45x95 stendere så isolerer man med 70.
Det har jeg aldri hørt? Derimot pleier man å lage et installasjonsrom i ytterveggene, men da handler det om å få dampsperren et stykke inn så man slipper å punktere den ved alle boksene.

• Liker
NatBat og 1 annen
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det har jeg aldri hørt? Derimot pleier man å lage et installasjonsrom i ytterveggene, men da handler det om å få dampsperren et stykke inn slik at man slipper å punktere den ved alle bokser.
Okei, det er kanskje jeg som har misforstått dette :)

Kan du utdype hvordan man lager dette installasjonsrommet i ytterveggene?

M mattiasohult skrev:
Kan du klargjøre hvordan man lager dette installasjonsrommet i ytterveggene?
Tja, det er ikke særlig komplisert. Man setter opp dampsperre, lekter ut 45 mm og legger alle rør og slanger der før man setter opp plater på veggene. Oftest isolerer man installasjonsrommet også, så det er bare dampsperren som havner et lite stykke inn pluss at man kan bryte kuldebroer med de doble lagene lekter/isolering.

Illustrasjon av yttervegg: lag på lag med trepanel, isolasjon, ångspärr, og gipsplater, viser detaljert oppbygging for effektiv isolasjon og bygging.

https://villalivet.se/om-bygg/yttervagg/

useless useless skrev:
Tja, det er ikke særlig komplisert. Man setter opp dampsperre, regel ut 45 mm og trekker alle rør og slanger der før man setter opp plater på veggene. Oftest isolerer man installasjonsrommet også, så det er bare dampsperren som havner et lite stykke inn pluss at man kan bryte kuldebroer med de doble lagene regler/isolasjon.

[bilde]

[lenke]
Takk for presiseringen! Nå forstår selv jeg :D

useless useless skrev:
Det har jeg aldri hørt? Derimot pleier man å lage et installasjonsrom i ytterveggene, men da handler det om å få dampsperren et stykke inn så man slipper å punktere den ved alle boksene.
du trenger ikke isolere fullt i en innervegg fordi isolasjonen når sin effekt ved omtrent 1/3 utfylling av volumet mellom stenderne.

I Installation skrev:
du trenger ikke isolere fullt i en innervegg fordi isoleringen når sin effekt ved omtrent 1/3 utfylling av volumet mellom stenderne.
Ja, vanligvis isolerer man bare for lydens skyld. Da er det ikke så viktig å fylle opp hele rommet.

useless useless skrev:
Ja, vanligvis isolerer man bare for lydens skyld. Da er det ikke så viktig å fylle opp hele rommet.
Og da vil man vel helst ha masse i isoleringen, typ trefiberplater. Men er det akkurat lydisolering man vil ha finnes det jo flere ess-i rockarmen f.eks. dobbelgips etc.

Sist redigert:
Eller steinull... Men det kommer vel an på hvilke krav man har... Gips på begge sider og glassull holder vel i de aller fleste tilfellene i en normal bolig. Har man større krav enn det må man jo ha lydisolerte dører, ventilasjon, etc...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.