Holder på å renovere et gammelt hus som har en stamme av tømmer. Tømmeret er ca 8 cm tykt og fasaden sitter direkte på utsiden. Taket har ingen isolasjon heller.
Hva er den beste måten å isolere på, og bør man ha fuktsperre innvendig? Vår tanke nå er å isolere 45mm på innsiden uten fuktsperre, el-rør skal jo uansett inn, og at man på utsiden bruker en vindsperre, luftspalte og deretter ny fasade?
Gi meg alle tips som finnes når det gjelder dette og hva som fungerer.
 
Microkatten
Om det er behov for å bytte fasade og legge på litt isolering så høres det ut som en god tilnærming. Konstruksjonsforslag kan du f.eks. se hos Isolina, om du bruker linisolering eller lignende materialer. Isolering av loftsbjelkelag kan også være passende å se over.

Spørsmålet om dampsperre i gamle hus har vært oppe i utallige tråder, sist her. Er det et sommerhus og kaltstilt under året finnes det f.eks. diskusjon her.
 
Precis som @Microkatten skriver: diffssperre eller ei finnes det mange tråder om. Det finnes mange som taler for og imot.
Jeg funderte lenge da vi begynte renovering av vårt hus (bygd -37) på om jeg skulle sette diffssperre eller ei. Det endte med at jeg droppet diffssperre, vi får vel se om dette var klokt eller ei. Så langt ser det ut til at huset har det bra.
Den avgjørende grunnen til at jeg droppet sperren var: gammelt hus som aldri har hatt det tidligere, så jeg vil beholde det slik.

Det er synd at det ikke finnes noe krystallklart svar på dette spørsmålet. Alt avhenger av huset og alle hus varierer og har sine forutsetninger ...
 
  • Liker
Kihlgren87
  • Laddar…
Om du ikke skal isolere med minst en dm mineralull så trengs ingen dampsperre. Og, som sagt, hvis huset er kaldt store deler av året skal det heller ikke være for tett.
Derimot kan det være bra med en form for dampbrems på innsiden hvis man ikke oppnår tilstrekkelig dampmotstand på annen måte.
 
Skal du isolere tykkere utvendig i fremtiden kan det være klokt med en diffusjonssperre/brems. Ellers hvis de bare skal sette 45mm så trengs det ikke.
 
Men akkurat denne byggemetoden hører vel til de aller dårligste egentlig så spørsmålet er om det er nok med 45mm for å oppnå noe? Tømmerhus er jo feil ord også egentlig uten de er vel laget av grove planker bare? Oftest spontet.
Et ekte tømmerhus med enten liggende eller stående tømmer har likevel virke som er typ 15-20cm og da kan jo en lettere tilleggsisolering fungere bra.
 
De stemmer, de er bygd av grove plank og ikke virkelig tømmer.
Siden jeg skal isolere mer i taket kanskje det holder å ha en diffspærre der, og hoppe over det i resten. Skal lete videre så får vi se hvordan jeg gjør det, takk for alle tips.
 
Om du likevel gjør om alle overflater og det er tenkt som permanent bolig er det like greit å sette overalt. Men samtidig trengs det ikke på så tynne vegger.
 
Hvor stort er det? Er rommene veldig små? Hvor ligger det? Skal det være årlig bolig? Det beste når man har slike hus er ofte å satse på en solid isolering og se plankeveggen som en veldig tykk inner- eller yttervegg bare. Enten isolerer man på utsiden eller innsiden og mister betydelig gulvplass. Alt avhenger av hvordan det ser ut.
Så ville jeg ikke tenkt gammelt på et slikt hus, bruk modern isolering og duk og eventuelt dampsperre på moderne vis. At det er en ganske tykk plankevegg i midten har ingen betydning og gjør heller ikke huset til noe som krever spesielle tenkemåter.
Er det fulltykt tømmer og man bruker "naturlig" isolasjon kan man begynne å tenke på sånt.
 
Microkatten
Det var nok for tidlig på morgenen da jeg leste TS spørsmål, oppfattet det som et hus med 8 tommer tømmer i stedet for 8 cm! :oops:

Denne tråden (finnes flere om gamle plankvegger, søk på forumet) kan jo være anvendelig, hvor jeg er enig med @justusandersson m.fl.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.