Y
Skal åpne en vegg, kommer til å legge metallbjelke oppå trestendere.

Men så funderte jeg litt på to ting:

1. om innerveggen er 7cm dyp, skal jeg velge metallbjelken som er 7cm eller en som er 6cm... 6cm gir meg litt bedre sjanse til å kle den inn med tre samt ikke risikere at den viser seg å stikke ut noe sted og blir besværlig å montere...

2. dersom jeg skal ordne så metallbjelken ligger på små firkantede metallplater i stedet for direkte på trestenderne?

Ettersom du vil legge inn en avveksling tolker jeg det som at det handler om en bærende vegg? I så fall anbefaler jeg sterkt at du velger en bjelke som klarer lasten i første omgang!

Y
Det er en ingeniør som har vært her og regnet ut, 6cm bredde klarer det dobbelte enn hva som trengs, 7cm klarer 3 ganger mer.

Så, mine spørsmål gjenstår. :)

Y
Metallbjelken rett mot trelekten.. eller et stykke metall imellom? Gjør det noen forskjell mon tro - så metallbjelken hindres fra å skjære seg ned i treet - men det kanskje den ikke gjør uansett?

Mikael_L
Det finnes jo et maks opplagstrykk. Men har du 70mm lekter med en 60mm bjelke over kommer du garantert ikke overskride maks opplagstrykk. Disse 70mm lekterne har selvfølgelig en holdfasthet mot knekk som langt understiger maks opplagstrykk på 86% av endeflaten.

Opplagstrykk mot overkant på stående lekter tror jeg ikke man betrakter normalt sett (man belaster jo normalt hele eller nesten hele tilgjengelige flate). Derimot motsatt, trykket som en slik lekt utøver mot en takstol eller limtredrager over er noe som må kontrolleres, så flaten på takstolen som skal ta kreftene er tilstrekkelig stor.

Alt skal dog leses med en viss reservasjon at jeg faktisk kan ta feil ...
(Ingeniøren har jo et forumnavn som antyder at han kan fortelle hvis jeg er ute og sykler ... ;))

Men jeg tror i hvert fall at du helt rolig kan velge 60mm bred bjelke, om du allerede vet at bjelken som sådan er tilstrekkelig sterk.

Det er altfor lite informasjon i denne tråden for at man egentlig skal våge seg på å svare, men jeg tar risikoen.

Om vi antar at din konstruktør har regnet ut en stålbjelke som tåler lasten, nedbøyningskravene mm, og at h*n også har kontrollert at din trestender på 45x70(?) tåler lasten uten å bøye ut, er kontakttrykket mellom stål og endeved normalt ikke noe problem.

Det jeg er mest usikker på er hva slags avveksling vi snakker om - en 70mm innervegg av trestendere og plater er sjelden bærende, og i så fall oftest for å bære mindre laster, f.eks. et gipstak eller lignende. Kan du fortelle litt mer om hvordan det ser ut? Er det kanskje en massiv plankvegg vi snakker om? Hva er spennvidden på den nye bjelken? Hva skal den bære for noe? Hvilken type stålbjelke er det?

/Ingeniøren

Y
Treverket: 90x70
Åpning: 2,3 meter

Orker ikke skrive alle formlene men "R = 13 kN" "Md =7kNm"

Ifølge en skisse er bredden på huset delt på 36 & 41 men hva tallene står for husker jeg ikke.

I-bjelke...
* IPE 140 s275 tåler 20kNm metall-selgeren hadde i dag en s355 som tålte mer.
* IPE 120 s355 tåler 18kNm.

Vekten på metallbjelken var sammenlignbar med en eller to bøtter vann.
Nedbøyningsfaktoren var mindre enn treverket...han nevnte verdiene men jeg skrev aldri ned det.

Veggen er en innervegg mellom kjøkken og stue ved den ene gavlen.

Sist redigert:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.