Jeg holder på med totalrenovering av huset, og da jeg kom til hallutbyggingen (pulttak ut fra gavlen) endte det med at jeg rev bort hele og nå har støpt ny plate på mark (fjell under singel og makadam).
Jeg tenkte nå å bygge opp den igjen selv, vi snakker 2,4 m ut fra eksisterende gavl og 4 meter bred. Hvor kan man finne detaljerte beskrivelser på detaljer i de ulike momentene?
Jeg kan sikkert løse alt uten, men sannsynligvis mer omstendelig enn det som trengs. Når man googler rundt finner man bare beskrivelser i generelle termer, men jeg er mer interessert i hvordan man skal regel opp i hjørner, feste veggreglene i en overligger, detaljbilder på hvordan man fester takbjelkene i veggstammen osv.
tar ett eksempel,.... Regelen som går fra svillen sages ofte inn 45mm for å sette inn en regel. Deretter legger man et "lokk" ovenfor veggregelen og den innfelte reglen, figuren viser hva jeg mener. Jeg vil forstå hensikten med hvorfor man gjør det slik samt lignende detaljer om hvordan man setter sammen greiene, hvilke innfestninger som kan brukes etc
Jeg kan garantere at nesten alle dine tenkbare spørsmål har allerede blitt diskutert mye i dette forumet. Søk på hvert problem du lurer på så vil du sikkert finne dine svar. Sånn har jeg gjort og jeg har klart meg fint
Angående ditt siste spørsmål, søk på hammarband. Dette har blitt diskutert utførlig!
jo visst finnes hver delmoment å finne når mans søker. Har googlet rundt 1-2h på hammarband og det er vanskelig å sortere blant amatører og proffskommentarer... Skulle ønske å ha en stabil kilde som beskriver hvordan man bygger opp konstruksjonen. Det må jo uansett være en av de vanligste greiene så noen bok eller noe sånt kanskje finnes.
Behøves ingen hammarbånd på gavlene. Ingen takstoler eller åser som hviler på dem. Enig med MaZtoR, les på byggbeskrivningar.se der finnes mye nyttig informasjon.
Man feller inn den regelen for å ta opp lastene fra taket, slik at det ikke blir nedbøyning på hammarbandet. Alternativt kan man legge doble hammarband men innfellingen er vel å anbefale.
Man feller inn den regelen for å ta opp lastene fra taket, så det ikke blir nedbøyning på hammarbandet. Alternativt kan man legge doble hammarband men innfellingen er vel å anbefale.
Eller så planlegger man hvor takstolene havner før man begynner å bygge og slipper denne ekstra kostnaden,
Ah smart, at js ikke lest det noe sted... Ikke for at jeg bryr meg så mye om kostnaden for en ekstra regel men godt å slippe å jacke inn hver regel.....
Jeg tenker at hvis du ikke har de grunnleggende kunnskapene innen stommbygging og erfaring, så kanskje du burde få hjelp av en snekker som kan hjelpe deg med regelverket i dette byggeprosjektet, så det ikke går galt
Som sagt byggbeskrivningar.se er svært verdifulle. Sjekk ut filmene de har på boder, hytter, garasjer og sykkelskur. Ikke et krystallklart pulpethuseksempel men unntatt carport og sykkelskur har jeg inntrykk av.
Dessuten har de beregningshjelp for pulttak og gulvbjelker. En liggende regel under hammarbånd ville jeg lett tatt så man har litt frihet med dør- og vindusplassering også etter at bygget er ferdig.
Så vet jeg ikke hvordan man tenker på et entrétak som kan få en hel del mer snø fra resten av huset.
Erfaring med akkurat dette har jeg ikke, men jeg føler meg trygg på at det vil holde når det først er ferdig... Gjør ingenting før jeg føler meg 100 såå...
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.