Hei!

Jeg trenger 3 "staket" til overetasjen, 2stk ca 1,1m og en ca 1,6m.
Jeg kunne tenke meg detaljer i støpejern, men jeg finner ingen leverandører av slikt.
men jeg fant dette http://www.montano.se/dept/SMIDESPRODUKTER_65373/SWE/SEK
Er det noen som kjenner til andre? Skulle gjerne sett så mange detaljer som mulig før jeg bestemmer meg for hvordan det skal bli.

Det pleier å finnes smeder litt her og der i landet, ikke altfor mange, men de finnes. Går du til en slik så får du det akkurat som du vil ha.
Dog ikke i støpejern.

Ja det finnes flere alternativer.
(1) Man kan gå og få noe støpt.
(2) Gå til en smed.
(3) Fikse selv av deler som er ferdige og som mange smeder også bruker.
(4) Bygge i tre.
(5) Kjøpe på bygggjenvinning.

nr 1 er allerede avklart, det blir nok litt vel dyrt. Men finner man noen som støper standarddetaljer så kan man nok sette sammen noe til en rimelig penge.

nr 2 Overveier jeg, har funnet noen på nettet som bruker detaljene jeg linker til. Jeg har sett hva flere smiesverksteder utretter og det er helt hårreisende. Å finne de som virkelig kan smi og har øye for balanse vet jeg ikke om man finner uten anbefalinger.

nr 3 Blir veldig mye billigere. Det som mangler i verkstedet mitt er en esse, men jeg planlegger å anskaffe en.

nr 4 Har overveid.

nr 5 Har søkt.

Har vurdert å bygge en esse med en bremsetrommel eller kjøpe en sånn her
http://www.shop.orsajarn.se/sv/smid...ssja/gjuten-eldskal-till-assja-storlek-1.html

Sist redigert:
Dekorativ metalldel av gjerde med intrikate krøller og mønster, står mot en brun bakgrunn, klar for videre bearbeiding og montering.

Jeg innså at jeg ikke har fulgt opp denne tråden ordentlig.
Sånn har det blitt hittil, det kommer til å bli en overrigg i tre og så vil gjerdet monteres mellom trestolper.
Jeg har allerede en på plass, men det står en masse kartonger i veien, det kommer et bilde til etter hvert. Muligens vil jeg la gjerdet svartforsinke.

Sveisene skal pyntes litt :-)

Sist redigert:
Gangen med trepaneler, en ubemalt stakettopp og en pære i taket, sett ovenfra en trapp. To dører på hver side av trappen.

Nå er kartongene borte :-) Ja det er jo ikke bare gjerdene som skal fikses klart.
Bjelkene i taket skal kles med stukatur, søylene skal få en panel nederst og så bli hvite.
En overligger i tre skal sitte på gjerdet, sannsynligvis i samme farge som gulvet.
Nå leter jeg etter en liten lysekrone til trappen.

Delene til gjerdet har jeg altså kjøpt fra www.montano.se jeg fant ingen annen leverandør av
smedsdelar. Men det ble vel helt ok.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.