Hei,
Vi bor i et nybygd hus med grove massive bjelker. Fasaden er en pusset dobbeltmur av leca.

Nå har bjelkene vridd seg og det blåser inn! Forrige vinter var det virkelig kaldt. Det hjelper ikke hvor mye man hever varmen eller fyrer i ovnen :-(. Nå må vi utbedre før vinteren! Har noen et tips om hva vi skal tette med? Første tanken er å dreve med lin - men en type fugeskum eller silikon frister mer.......

Dreva er bra men fug med mykfug innvendig. Går det å tette med vindsperre utv så er det bra men ikke med plast, fug el likn.

Ok. Takk for svar :-). Mykfug på innsiden da.
Hva innebærer det å tette med vindsperre? Vi har en "boks" under takutstikket. Er det vindsperre?

Vindsperre pleier å være papp el likn eller plater type utvendig gips men siden jeg ikke vet hvordan det ser ut så er det vanskelig å vite hva som kreves. Forstår ikke "boks" under takutspringet?

Utvendig gips høres bra ut! Det visste jeg ikke at det fantes. Takk for tipset.
Bjelkene går helt ut til ytterveggen og det sitter ikke noe utenfor dem.
Med kasse mener jeg at man ikke ser rupanelet uten at taket liksom er kledd inn. Det finnes et ord for det som jeg ikke kommer på....;-)

Mikael_L
Nybygd hus? Er det ikke garanti da, og entreprenøren får utbedre feilene?

Babbo skrev:
Bjelkene går helt ut i ytterveggen og det sitter ingenting utenfor dem.
Det er ikke en god utførelse egentlig.
Det blir en god kuldebro der. Som dessuten kan lokalt senke temperaturen i et lite område i veggen slik at det felles ut fukt der, med eventuelle kommende muggproblemer.

"Boksen" pleier vel å kalles "innebygd/innkledd takfot".

Sist redigert:
Observer at "utv gips" ikke kan være ubeskyttet. Da er det bedre du bruker minerittplate el likv. Boksen er kledd inn med takfot som Mikael_L skriver. Om tømmerender stikker ut så er det vel ingen spesiell kuldebro å snakke om. Det er jo massivt tre. Jeg sier også som forrige skribent at, hvis det er nybygd så har du jo garanti og det er også 10 års garanti mot byggfeil. Sjekk kontrakt og huspapirer.

Mikael_L skrev:
Nybygd hus? Er det ikke garanti da, og entreprenøren må utbedre feilene?

Det er ikke en god utførelse egentlig.
Det blir en god kuldebro der. Som dessuten kan lokalt senke temperaturen i et lite område i veggen slik at det dannes fukt der, med evt. kommende muggproblemer.

"Skuffen" kalles vel "innebygd/innkledd gesims".
Entreprenøren er ikke mulig å snakke med. Har allerede hatt en runde med ham i tingretten. Om platen som var helt ujevn. Det er merkelig at vi fikk gjennom energiberegningen med den konstruksjonen. Det stemmer nok som du sier at det blir en kuldebro. Eller mange! En ved hver bjelke. Vi er bekymret for fukt hvis vi "pakker inn" fasaden utenfor bjelkene, så gips var kanskje en god idé. I helgen skal mannen min rive ned den innkledde gesimsen (ja visst ja - så heter det) og vi skal se hvordan det ser ut under.

Vi vet jo ikke hvordan det ser ut. Det går kanskje an å bygge noe funksjonelt pent utenfor.
om byggmesteren ikke går an å snakke med så finnes vel en byggskadeforsikring men det er jo selvfølgelig egenandeler som er slitsomme.

Mikael_L
Jeg kan jo bare nevne at man aldri må sette helt fukt- og damptette materialer, som plast, ytterst i en ytterveggskonstruksjon. Tette materialer skal ligge mot den varme siden, og det skal være diffusjonsåpent mot den kalde uteluften (høst/vinter/vår).

seniorkonsult skrev:
Observer at "utv gips" ikke kan være uskyttet. Da er det bedre du bruker minerittplate el likn. Boksen er kledd inn takskjegg som Mikael_L skriver. Om tømmerender stikker ut så er det vel ingen spesiell kuldebro å snakke om. Det er jo massivt tre.
Jeg sier også som forrige skribent at, om det er nybygd så har du jo garanti og det er også 10 års garanti mot byggefeil. Sjekk kontrakt og huspapirer.
Vi har vært i kontakt med Garbo som sier at egenandelen er høyere enn hva det koster å utbedre feilen.
Tvisten om platen ble en dyr historie med advokater involvert. Som sagt entreprenøren gjør aldri noen feil i følge ham selv. Så vi har bestemt oss for å prøve å fikse dette selv. Men vi vet ikke hvordan? Mannen min er handy men vi har ingen anelse om hvordan vi skal løse det.

Ok. Så ikke gips men mineritt plate. Puster den? Eller er den som plast?
Problemet er at det blåser inn! Om man holder et lys oppe ved bjelkene så blåser det ut (en blåsete dag)

Tegning med bilde? :|. Mineritplate er tett. Brukes som vindsperre.

Mikael_L
Minerittplate er ikke damptett. (men vindtett) OK, man kan sikkert ønske seg noe med enda lavere dampgjennomgangsmotstand, men om jeg forstår deg rett er det bare noen mindre biter dere ønsker å sette opp akkurat der dere har glipper? I så fall tviler jeg på at det skal bli noen problemer.

edit:
Mineritt ser ut til å ha ca. 5 ganger så høy dampgjennomgangsmotstand som gipsplate, nå når jeg sjekket databladet litt raskt.

Sist redigert:
seniorkonsult skrev:
Ritning med bilde? :|
Ja det er en god idé.
Jeg skal prøve å ta bilder når vi har revet ned. Usj, det blir ikke gøy å rive i et nytt hus.....
Kommer tilbake :-)
Takk for svar så langt!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.