Våger jeg rive veggen?

• Ja, veggen er definitivt ikke bærende.

0 Stemmer 0,0%
  • Totalt antall stemmer
    6
  • Avstemningen er stengt .
Hei alle sammen,

Jeg har lest veiledningen (https://www.byggahus.se/ar-vaggen-barande-en-lathund) og andre tråder, men jeg føler meg ikke helt sikker på om veggen er bærende eller ikke.

Plantegningen er datert 1966 og huset ble sannsynligvis bygget årene etter.

Takstolene er fagverk, men ikke bare trekanter, de burde dog være selvbærende, eller?
Trebjelker i loft med fackverkstakstoler, sett fra innsiden. En loft med skrå bakke, synlige takstoler og konstruksjonselementer i tre. Sprekker og prioriteringsordning i synlig materiale.

Veggen det gjelder (rød rute i bildet nedenfor) er vinkelrett mot takstolene, og består av en overstående 80x80 regel, som kanskje hviler i skorsteinen i den ene enden, og hviler på to 80x50 reglar (altså totalt 80x100) i den andre enden. Reglar imellom er/har vært 80x50 på c/c 60.

Planløsning fra 1966 med rød firkant rundt en mulig bærende vegg; blå firkant rundt annen vegg. Rom: soverom, bad, kjøkken, matplass, hall, vardagsrum.

Vegg med treverk og målebånd, detaljer av 80x80 og 80x50 reglar. Rødmarkerede linjer indikerer mulig bærende struktur, bred dør i tre med glassrute.

En tidligere eier har dog bygget om og satt inn en bred dør, da bygget med 70x45 reglar, og det virker ikke som det har skapt noen problemer. Ville ikke karmen ha presset sammen og fått døren til å sette seg hvis veggen var bærende og nå svekket?

Neste vegg (blå rute i bildet ovenfor) som fortsetter i samme vinkelrette retning i forhold til takstolene har ikke en så kraftig overstående regel, men en svakere 80x50; siden det er den eneste veggen i den retningen burde den også trenge å være bærende, og ville i så fall hatt en kraftigere overstående regel, eller?

Det er også en hel del hull i den overstående regelen i veggen det gjelder, både for VP-rør og grovere galvaniserte rør til en nå fjernet ekspansjonstank på loftet. Lager man så mange hull, så nær hverandre, i en bærende vegg?

Av disse grunnene tror jeg ikke at veggen er bærende. Det som får meg til å tvile er nettopp den overstående regelen på 80x80, samt at den hviler på to 80x50 (totalt 80x100) i den ene enden og (kanskje) i skorsteinen i den andre enden.

Vanskelig å si ut fra den tegningen men alle tre er trolig bærende

• Liker
MånsaSven og 1 annen
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Vanskelig å si ut fra den tegningen, men alle tre er sannsynligvis bærende
Takk for ditt svar, det var ikke hva jeg håpet på eller ventet meg.

Du mener altså at takstolene ikke er frittbærende, men bæres av alle vegger markert i bildet? Kan jeg for å lære spørre hvorfor du tror at veggene er bærende?

Er det kun hustegninger (som jeg ikke har) som trengs, eller kan jeg dele annen informasjon i jakten på et definitivt svar?

Takk på forhånd!

BirgitS
Har du sjekket om kommunen har flere tegninger?

Jeg stiller meg litt spørrende til at den liggende bjelken over døren kan bære noe siden den ikke ser ut til å gå inn i eller hvile på de stående bjelkene på hver side.

Kan du ikke komme til og se om gulvbjelkene hviler på veggen nå som du har åpnet så mye?

Men helt sikre svar kan du nok bare få fra en bygningskonstruktør som sjekker på stedet.

• Liker
MånsaSven
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Har du sjekket om kommunen har flere tegninger?

Jeg stiller meg litt spørrende til at den der liggende bjelken over døren kan bære noe siden den ikke ser ut til å gå inn i eller hvile på de stående bjelkene på hver side.

Du kan ikke komme til og se om gulvbjelkene hviler på veggen nå som du har åpnet så mye?

Men helt sikre svar kan du nok bare få fra en bygningsingeniør som sjekker på stedet.
Takk for svar. Nei, jeg visste ikke at kommunen kunne ha slike dokumenter, takk for tipset, jeg prøver å ringe dem i morgen.

Jeg er enig med hensyn til bjelken over dørkarmen, men jeg kan ikke hjelpe å tenke at snekkeren kanskje ikke tenkte hele veien når han bygde om.

Huset har en kjeller, som er en plate på mark, med murede vegger, og ytterligere en plate oppå. På denne platen ser det ut som om man har slått opp alle vegger på bolignivået, og i flere av rommene har man deretter støpt ytterligere en tynnere plate (jeg antar i stedet for å lage gulvbjelker og bygge et tregulv). Hvis jeg ikke misforstår deg, så mener jeg å si at det ikke finnes noen gulvbjelker.

Plantegning av kjellerplan med rom som hobbyrom, garasje, dusj, badstue, panserom og vaskerom markert. Plantegning av et bolighus med kjøkken, stue, soverom og bad. Viser mål på lengde og bredde, samt plassering av ulike rom og vegger.

Rør og ledninger i et hus under oppussing, sett fra kjeller mot bærende veggstruktur.

Jeg vet ikke om det er relevant, men hvis jeg overlapper disse to plantegningene, så hviler de (ifølge Matti_75) sannsynligvis bærende veggene på bolignivået delvis på vegger i kjellerplan. Grønne definitivt, gule i det minste delvis, røde ikke i det hele tatt.

Gulvplan med fargede linjer viser bærende konstruksjoner: grønne linjer er definitivt bærende, gule delvis, og røde ikke bærende.

Der har du nok ditt svar, det tyder ytterligere på at de er bærende.

• Liker
SågspånPappspikEternit og 1 annen
  • Laddar…
M MånsaSven skrev:
Takk for ditt svar, det var ikke hva jeg håpet på eller ventet meg.

Du mener altså at takstolene ikke er fribærende, men bæres opp av samtlige vegger markert i bildet? Kan jeg for å lære meg noe spørre hvorfor du tror at veggene er bærende?

Er det kun hustegninger (som jeg ikke har) som behøves, eller kan jeg dele annen informasjon i jakten på et definitivt svar?

Takk på forhånd!
I gamle hus med håndsnekrede takstoler så er de ikke like utregnet som dagens takstoler. Dette gjelder uansett Type av takstol

• Liker
MånsaSven
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Der har du nok ditt svar, det tyder ytterligere på at de er bærende.
Takk for svaret. Det ser dessverre unektelig ut til å helle mer og mer i den retningen.

Matti_75 Matti_75 skrev:
I gamle hus med håndspikrede takstoler så er de ikke like utregnet som dagens takstoler. Dette gjelder uansett Type takstol
Da henger jeg med. Takk igjen for svarene.

BirgitS
M MånsaSven skrev:
Huset har en kjeller, som er en plate på mark, med murte vegger, og ytterligere en plate oppå. På denne platen ser det ut som man har slått opp alle vegger på boligplanet, og i flere av rommene har man deretter støpt ytterligere en tynnere plate (jeg antar i stedet for å sette opp og bygge et tregulv). Om jeg ikke misforstår deg så mener jeg å si at det ikke finnes noen gulvbjelker.
Beklager, jeg mente altså bjelkene opp mot loftet, slike hviler på bærende vegger.

• Liker
MånsaSven
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Beklager, jeg mente altså bjelkene opp mot loftet, slike hviler på bærende vegger.
Takk for svaret. Ah, gulvbjelker som loftets gulvbjelker, som man kunne si er de underliggende bjelkene i hver takstol?

Jeg har dessverre ingen bilde, men jo bjelkene som krysser veggen ligger tett mot den overliggende veggregelen, derimot vet jeg ikke hvordan jeg kan vurdere eller finne ut om de virkelig "hviler" på veggen.

BirgitS
Da øker risikoen for bærende vegg.

• Liker
MånsaSven
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Da øker risikoen for bærende vegg.
Takk for svarene.

Dermed tre av tre bud på bærende vegg.

Skal uansett kontakte kommunen i morgen, men veggen får stå inntil videre.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.