18.776 lest ·
15 svar
19k lest
15 svar
Den ubesluttedes undring - gips over gulvvarme?
Er det en god idé å legge gulvgips over gulvvarme for å redusere trinnlyd gjennom trebjelkelaget til underetasjen? Altså 12,5 mm gips, foam, og 15 mm lamellgulv over vannbåren gulvvarme i sponplater.
Er det et rimelig bytte - trinnlydsreduksjon mot tregere varmegjennomgang og høyere fremledningstemperatur?
Byggefirmaet og VVS-fyren synes mitt forslag er uforståelig. Ringte teknisk support hos Uponor. Fikk svar at grensen går ved 40 mm tre over gulvvarme. Og dit er det jo et stykke.
Skal jeg stå på mitt? Bruker mye penger på huset.
Er det et rimelig bytte - trinnlydsreduksjon mot tregere varmegjennomgang og høyere fremledningstemperatur?
Byggefirmaet og VVS-fyren synes mitt forslag er uforståelig. Ringte teknisk support hos Uponor. Fikk svar at grensen går ved 40 mm tre over gulvvarme. Og dit er det jo et stykke.
Skal jeg stå på mitt? Bruker mye penger på huset.
Gulvspånen er på plass. I enkelte rom er varmeplater og slange allerede montert. Skal gips brukes, må det bli over gulvvarmen.
Bra MathiasS! Jeg har regnet på varmegjennomgangen og selvfølgelig, fremledningstemperaturen øker, men ikke så mange grader. Hva tror du om reduksjonen av trinnlyd. Er det verdt bryet?
220 mm gulvbjelkelag med gulvspon og lamell ovenpå. Undertak underetasjen er 22mm spont.
220 mm gulvbjelkelag med gulvspon og lamell ovenpå. Undertak underetasjen er 22mm spont.

Kanskje utydelig skjermbilde.
https://www.uponor.se/~/media/count.../bld_ufh_5013_122002_17_handbok.pdf?version=1
Siden fire.
Ved 50w/m2 må fremløpstemperaturen øke med anslagsvis 3 grader. Det kan jeg jo leve med.
Sist redigert:
Det blir gulv gips. Til tross for VVS-fyrens protester. Han spår et veldig "tregt" system fordi "gips isolerer mer enn tre". Der et eller annet sted bestemte jeg meg. Jeg har jo kontroll på u-verdier og varmegjenomgang. I tillegg blir det nybyggstandard på overetasjen. Mellom 200 og 300 mm isolasjon i klimaskallet. Alle vinduer isolerglass med u-verdi rundt 1. Tror aldri gulvvarmen kommer til å trenge å levere mer enn 50w/m2.
Kommer tilbake med rapport neste vinter.
Takk
Kommer tilbake med rapport neste vinter.
Takk
Jeg hadde samme diskusjon med Uponor og LK for et par år siden.
Det som var viktigst å ta hensyn til var at man har skikkelig isolert i mellomgulvet slik at gulvvarmen går oppover. Så det fungerer å legge på dobbeltgips og et tregt gulvmateriale om man vil, men man må som sagt sørge for at isolasjonen i mellomgulvet er av tilsvarende grad.
Så om man har et eldre hus hvor man kanskje ikke vet hvordan isolasjonen ser ut, bør man kanskje unngå å legge altfor mye over gulvvarmen.
Det er egentlig de samme prinsippene som gjelder med gulvvarme på støpt plate; isolasjonen under platen avgjør hvor mye varme som kommer til å gå oppover, og det man legger oppå gulvvarmen påvirker dette negativt.
Det som var viktigst å ta hensyn til var at man har skikkelig isolert i mellomgulvet slik at gulvvarmen går oppover. Så det fungerer å legge på dobbeltgips og et tregt gulvmateriale om man vil, men man må som sagt sørge for at isolasjonen i mellomgulvet er av tilsvarende grad.
Så om man har et eldre hus hvor man kanskje ikke vet hvordan isolasjonen ser ut, bør man kanskje unngå å legge altfor mye over gulvvarmen.
Det er egentlig de samme prinsippene som gjelder med gulvvarme på støpt plate; isolasjonen under platen avgjør hvor mye varme som kommer til å gå oppover, og det man legger oppå gulvvarmen påvirker dette negativt.
Medlem
· Västra Götaland
· 257 innlegg
Vi skrur ofte gips på gulvvarmeslange. Spesielt på bad med trebjelkelag. Av og til kjører vi dobbeltgips også hvis gulvet er svaiende, det andre laget pleier å være spennende å skru 
Ja, om han påstår at gips isolerer mer enn tre. Så ville jeg heller ikke lyttet til hans anbefalinger i den saken etter det. For det stemmer ikke.Husvagnsthord skrev:Det blir gulvgips. Til tross for VVS-fyrens protester. Han forutsier et veldig "tregt" system fordi "gips isolerer mer enn tre". Der et sted bestemte jeg meg. Jeg har jo kontroll på u-verdier og varmegjennomgang. Dessuten blir det nybyggstandard på overetasjen. Mellom 200 og 300 mm isolasjon i klimaskallet. Alle vinduer er isolerglass med u-verdi rundt 1. Tror aldri gulvvarmen vil trenge å levere mer enn 50w/m2.
Kommer tilbake med rapport neste vinter.
Takk
Er det trinnlyder man vil bli kvitt kan jeg anbefale decibeX, Brukte det når vi renoverte loftet og det ble et veldig behagelig og stille gulv med det under.
http://www.decibex.com/se/
http://www.decibex.com/se/
Hei!
Jeg er i nøyaktig samme situasjon. Hvordan satte dere gulvgipsen? Leser man LK:s monteringsanvisninger skal platen skrus og deretter skal hele overflaten limes med LK floorfix og deretter gips.
Det er ikke et baderom med fliser som skal gjøres direkte, bør det ikke holde med konstruksjonslim (PL400) og skruer?
Skrudde dere også platen?
Jeg er i nøyaktig samme situasjon. Hvordan satte dere gulvgipsen? Leser man LK:s monteringsanvisninger skal platen skrus og deretter skal hele overflaten limes med LK floorfix og deretter gips.
Det er ikke et baderom med fliser som skal gjøres direkte, bør det ikke holde med konstruksjonslim (PL400) og skruer?
Skrudde dere også platen?
Skal du legge klinker eller stein på gulvet? Krever vel ikke LK at platene skrus som når du skal legge tre- eller laminatgulv? Husker ikke om vi brukte både lim og skruer for å feste gulvgips.