Skal sette opp ribbevegg modell Stonewall. Betongvegg så vi reglerer opp først. Det innebærer at vi får et rom bak på ca 15mm som jeg tenkte å fylle med noe filt eller isolasjon for enda bedre demping. Er jo bare tomt rom der ellers. Vil ikke bruke sykt mye penger, så fant bl.a. denne https://www.biltema.se/bil---mc/biltillbehor/ljudisolering/ljudisoleringsfilt-2000021215
Virker å oppfylle mine krav, men jeg sendte e-post til Biltema om hvorvidt den er trygg å bruke innendørs med tanke på stoffer og fibre som eventuelt kan frigis i luften og skape allergi eller være skadelige. Men de ville/kunne ikke svare, bare skrev at 'den er laget av bomull og polypropylen'. Er denne trygg å bruke i en stue tror dere? Jeg har barn osv. Eller har dere andre tips på billig materiale som fungerer som isolasjon bak en ribbevegg? Ytelsen er ikke superviktig, men jeg tenker at dette er litt bonus, bare fordi rommet likevel skapes. Men vil ha noe materiale som er trygt og gir en viss effekt i det minste. Og som f.eks. kan skjæres eller klippes til. Prisverdig som sagt.
Virker å oppfylle mine krav, men jeg sendte e-post til Biltema om hvorvidt den er trygg å bruke innendørs med tanke på stoffer og fibre som eventuelt kan frigis i luften og skape allergi eller være skadelige. Men de ville/kunne ikke svare, bare skrev at 'den er laget av bomull og polypropylen'. Er denne trygg å bruke i en stue tror dere? Jeg har barn osv. Eller har dere andre tips på billig materiale som fungerer som isolasjon bak en ribbevegg? Ytelsen er ikke superviktig, men jeg tenker at dette er litt bonus, bare fordi rommet likevel skapes. Men vil ha noe materiale som er trygt og gir en viss effekt i det minste. Og som f.eks. kan skjæres eller klippes til. Prisverdig som sagt.
Jeg tror du tenker helt riktig. Det der teppet er det nok ingen problemer med. Glassull kan avgi urea når det sitter «åpent» i diverse akustikkløsninger som kan lukte litt sånn.
Lyden vil gå gjennom ribbeveggen din, treffe betongen og gå ut gjennom veggen igjen. Ribbeveggen vil bli mer effektiv når det er regulert med rom bak. Hvis du setter inn et stykke filt kan det bare bli bedre, om enn - marginalt.
Teppet trenger ikke fylle hele rommet heller, altså 15mm.
Så, kjør på det biltemateppet, det blir kjempebra!
Jeg ville klippet det i baner etter reglene og heftet det fast på innsiden av reglene med stiftepistol, typ rapid. Biltema har nå tilpasset sine stiftepistoler etter rapids mål på stifter, så har du ingen slik kan du trygt kjøpe en slik pluss stifter på biltema når du uansett er der. 6 eller 8 mm burde bli bra.
lykke til, og legg gjerne opp litt bilder av det etter hvert
Lyden vil gå gjennom ribbeveggen din, treffe betongen og gå ut gjennom veggen igjen. Ribbeveggen vil bli mer effektiv når det er regulert med rom bak. Hvis du setter inn et stykke filt kan det bare bli bedre, om enn - marginalt.
Teppet trenger ikke fylle hele rommet heller, altså 15mm.
Så, kjør på det biltemateppet, det blir kjempebra!
Jeg ville klippet det i baner etter reglene og heftet det fast på innsiden av reglene med stiftepistol, typ rapid. Biltema har nå tilpasset sine stiftepistoler etter rapids mål på stifter, så har du ingen slik kan du trygt kjøpe en slik pluss stifter på biltema når du uansett er der. 6 eller 8 mm burde bli bra.
lykke til, og legg gjerne opp litt bilder av det etter hvert
Takk, kult at noen tror på det. Skal absolutt fikse bilder senere. Kult at det fantes et produkt som var fornuftig for dette. Mye er så dyrt ellers.
hei!D doctormirabilis skrev:
Er nysgjerrig på hvordan det gikk med ribbeveggen? Og ble det bra lydisolert? Jeg skal nemlig gjøre det samme og prøver å bestemme hva jeg skal sette bak. Har aldri lekter en vegg så det føltes så stort, men kanskje er det det enkleste for bedre isolasjon? Vurderte noe sånt som Polaric fra Silentswede https://www.silentswede.se/dampmatta-ljuddampning-silentswede-polaric-silver-6 men det virker bare mer komplisert.
//Sara
Det ble bra! Hadde jeg hatt større rom og 'råd' plassmessig til å isolere tykkere bak, hadde jeg gjort det. Og kjørt typ steinull eller noe annet. For jo mer desto bedre selvfølgelig, når det gjelder absorpsjon. Nå ville jeg ikke bygge ut så mye fra veggen, så dette ble bra. Filten var lett å klippe og også ganske billig. Kjørte 15mm lekter vannrett, 4 stk (eller 5?) og remser av filten i kanalene som ble dannet. Så ble akustikkpanelet skrudd opp med montasjeskruer. Rundt stikkontaktene ble det laget små rammer av eikelist. Dro ingen kabel bak panelet fordi jeg trengte ikke, men hvis man trenger er det jo lett og smidig å gjøre det.
oj så fint! Ok men brukte du tre- eller stålstendere og hvordan fikk du festet dem i betongveggen? Du dekket ikke alt med et lag gips, men satte ribbeveggen direkte på stendere/isoleringen? Det jeg lurer på, er stendere, isolering, enkelgips og så ribbeveggen på det. Kommer til å ville ha typ stringkonsoller festet på ribbeveggen så det må være stabilt nok for det.D doctormirabilis skrev:Det ble bra! Hadde jeg hatt større rom og 'råd' plassmessig til å isolere tykkere bak, ville jeg gjort det. Og kjørt typ steinull eller noe annet. For jo mer jo bedre såklart, når det gjelder absorpsjon. Nå ville jeg ikke bygge ut så mye fra veggen, så dette ble bra. Filten var lett å klippe og også ganske så billig. Kjørte 15mm lekter vannrett, 4 stk (eller 5?) og remser av filten i kanalene som dannet seg. Så ble akustikkpanelet skrudd opp med montasjeskruer. Rundt stikkontaktene ble det laget små rammer av eikelist. Dro ingen kabel bak panelet fordi jeg ikke trengte det, men om man trenger er det jo lett og smidig å gjøre det.
Takk, er kjempefornøyd faktisk.
Er trestender direkte på betong, boret og plugget på forhånd som vanlig. Vanskeligst var å tilpasse mot tak og gulv da vår leilighet har ujevne rom og det er omtrent en cm forskjell fra en side av rommet til den andre. Henger ikke noe tungt på den så vi hadde ikke det problemet som du har med hyller. Men jeg ville nok ikke dekket med gips eller annen plate, i og med at du da skaper en hard og plan overflate utenpå isoleringen bak akupanelet, noe som litt negerer formålet med isoleringen rent akustisk.
For å feste tunge hyller vet jeg ikke nøyaktig hvordan jeg ville gjort, men du må jo skru konsollene i stendere eller lignende så klart. Jeg tenker meg egentlig at det burde holde faktisk; å skru dem i stenderne? String har vel ikke så mange festepunkter per hylle heller. Men så klart må stenderne settes på en høyde som passer da.
Er trestender direkte på betong, boret og plugget på forhånd som vanlig. Vanskeligst var å tilpasse mot tak og gulv da vår leilighet har ujevne rom og det er omtrent en cm forskjell fra en side av rommet til den andre. Henger ikke noe tungt på den så vi hadde ikke det problemet som du har med hyller. Men jeg ville nok ikke dekket med gips eller annen plate, i og med at du da skaper en hard og plan overflate utenpå isoleringen bak akupanelet, noe som litt negerer formålet med isoleringen rent akustisk.
For å feste tunge hyller vet jeg ikke nøyaktig hvordan jeg ville gjort, men du må jo skru konsollene i stendere eller lignende så klart. Jeg tenker meg egentlig at det burde holde faktisk; å skru dem i stenderne? String har vel ikke så mange festepunkter per hylle heller. Men så klart må stenderne settes på en høyde som passer da.
Edit: for å feste hyller må du ha betydelig dypere stendere enn vi brukte, så du kan skru i ordentlige skruer som holder.D doctormirabilis skrev:Takk, er kjempefornøyd faktisk.
Er trestender rett på betong, boret og plugget på forhånd som vanlig. Vanskeligst var å tilpasse mot tak og gulv da vår leilighet har ujevne rom og det er en forskjell på omtrent en cm fra en side av rommet til den andre. Henger ingenting tungt på den så vi hadde ikke det problemet som du har med hyller. Men jeg hadde nok ikke dekket med gips eller annen plate, i og med at du da skaper en hard og plan overflate utenpå isolasjonen bak akupanelet, noe som litt negaterer formålet med isolasjonen rent akustisk.
For å feste tunge hyller vet jeg ikke nøyaktig hvordan jeg ville gjort det, men du må jo skru konsollene i stendere eller lignende så klart. Jeg tenker meg egentlig at det burde holde faktisk; å skru dem i stenderne? String har vel ikke så mange festepunkter per hylle heller. Men selvfølgelig må stenderne settes på en høyde som passer da.
hmm, ja altså det er litt mitt problem, vet ikke helt hvordan jeg best gjør dette. Det er luftbåren lyd fra naboenes stue (dempede stemmer og TV-lyd) jeg vil forsøke å redusere (skjønner at det mest sannsynlig ikke fjerner alt helt) og har forstått at det da trengs isolerende lag bak ribbeveggen. Men usikker der på hvor pass ordentlig isolering jeg må gjøre, om jeg ”må” bygge en vegg på veggen eller om det finnes andre måter (har sjekket alle mulige alternativer med dempefilt, gips, Green glue)?D doctormirabilis skrev:Takk, er veldig fornøyd faktisk.
Er trestender direkte på betong, boret og plugget på forhånd som vanlig. Vanskeligst var å tilpasse mot tak og gulv da vår leilighet har ujevne rom og det er omtrent en cm forskjell fra den ene siden av rommet til den andre. Henger ikke noe tungt på den så vi hadde ikke det problemet som du har med hyller. Men jeg hadde nok ikke dekket med gips eller annen plate, ettersom du da skaper en hard og plan overflate utenpå isoleringen bak akupanelet, noe som litt negaterer hensikten med isoleringen rent akustisk.
For å feste tunge hyller vet jeg ikke helt hvordan jeg ville gjort, men du må jo skru konsollene i stendere eller lignende så klart. Jeg tenker meg egentlig at det burde holde faktisk; å skru dem i stenderne? String har vel ikke så mange festepunkter per hylle heller. Men så klart må stenderne settes på en høyde som passer da.
Aha ok, da skjønner jeg. Du vil dempe lyd utenfra. Da er det en annen sak. Jeg ville forbedre akustikken for stereoen min (og også forskjønne rommet) dvs. dempe refleksjoner jeg selv skapte. Da kanskje plater fungerer for deg. Plywood er jo sterkt som fy f.eks? Sjekk med ribbeveggprodusenter også, de pleier å ha tips om montering av f.eks. en tung TV eller lignende.
Skal du ha akupanel på veggen skal du nok ha det for det estetiske dog - er målet ditt kun å dempe lyd fra naboene - og du vil ha hyller på veggen - kanskje det bare er best å lekte, isolere og sette plater og så å si bygge en vegg på veggen, og så male eller tapetsere den etc? Istedenfor akupanel.
Takk, vi er superfornøyde. Akustikkpanelet er helt OK i kvalitet! Eller ok og ok, det er bra vil jeg si. Det er jo mdf/hdf med eikefiner på toppen og så er det limt og stiftet i en bakside av stivt filtmateriale. Det løsnet litt fliser fra kantene på fineren til å begynne med, men ingenting nå. Går ikke an å olje den forresten (trengs ikke heller) ifølge produsenten. Siden det er fiberplate innenfor fineren skal man også passe seg hvis man f.eks. har hele veien ned til gulvet og så typ våtmopper og kommer borti endene; det kan ende med at de sveller. Snekkeren som hjalp oss litt anbefalte at vi kjørte en spalte nederst for å unngå dette. Så vi lot dem gå rett under øvre kanten av gulvlisten, bare.PASwe skrev:
Når man har lekter som vi (på betong) kan man jo ikke feste noe på veggen heller - hvis det ikke skrus akkurat der en lekt sitter, så det begrenser litt hva man kan henge opp. Vet man at man skal ha noe i en viss høyde kanskje det er verdt å sette en ekstra lekt der, jeg vet ikke. Men på den andre siden er jo panelet litt av "greia", så man vil kanskje ikke ha for mye hengende uansett. Vi har et mindre maleri og en lett vegglampe bare, og de skrudde jeg i lekten, gjennom den svarte filten på baksiden av akustikkpanelet. Trengte ikke bore eller noe - bare håndskru en kort montasjeskrue rett inn. Det fine med filten på baksiden av panelet er at den "sluker" hullene hvis du skulle ombestemme deg og ta ned noe.
Innenfor panelet brukte vi denne filten fra Biltema:
https://www.biltema.se/bil---mc/bil.../ljudisoleringsfilt-1000-x-2000-mm-2000021215
Skar dem på langs så det ble samme bredde som "kanalene" som ble dannet mellom de horisontale tregene på betongveggen. Husker ikke om vi brukte et lag eller to med filten - tror det var 1 lag. Billig og bra filt (noen slags filler, typ) og jeg tenkte at det blir en liten bonuseffekt av den i alle fall, når det ellers bare hadde vært et tomt rom der under panelet.
Beklager om jeg har nevnt noe av dette i tråden tidligere - det var en stund siden jeg skrev i den.
Velkommen med spørsmål hvis du har noen.
Klikk her for å svare