6.913 lest ·
17 svar
7k lest
17 svar
Del montert bjelke/svill på langs
Side 1 av 2
Hei på dere!
Jeg holder på med min baderomsoppussing og har et lite problem å løse.
Jeg har revet ut vegger og gulv samt gulvbjelker.
Badet er i andre etasje, og mellomgulvet er av betong.
Jeg har tenkt å erstatte gulvbjelker og gulvspon ved å støpe opp til riktig nivå med EPS Sement i stedet.
Nå til selve spørsmålet;
Langs ytterveggen ligger halve svillen "i dagen" dvs. den er veldig bred, slik at ytterveggen hviler på halve svillen, og den andre halvdelen lå tidligere gulvsponet på.
Nå som jeg skal støpe opp med EPS, vil jeg kappe bort den delen av svillen som ikke lenger brukes, men hva skal jeg bruke av verktøy som kommer til å kappe den langs med veggen?
Stikksag, sirkelsag o.l. kommer jo ikke til for å kappe så nært veggen...
Skal jeg bruke baufil, eller finnes det en gylden mulighet til å anskaffe et nytt verktøy
Mvh. Kim
Jeg holder på med min baderomsoppussing og har et lite problem å løse.
Jeg har revet ut vegger og gulv samt gulvbjelker.
Badet er i andre etasje, og mellomgulvet er av betong.
Jeg har tenkt å erstatte gulvbjelker og gulvspon ved å støpe opp til riktig nivå med EPS Sement i stedet.
Nå til selve spørsmålet;
Langs ytterveggen ligger halve svillen "i dagen" dvs. den er veldig bred, slik at ytterveggen hviler på halve svillen, og den andre halvdelen lå tidligere gulvsponet på.
Nå som jeg skal støpe opp med EPS, vil jeg kappe bort den delen av svillen som ikke lenger brukes, men hva skal jeg bruke av verktøy som kommer til å kappe den langs med veggen?
Stikksag, sirkelsag o.l. kommer jo ikke til for å kappe så nært veggen...
Skal jeg bruke baufil, eller finnes det en gylden mulighet til å anskaffe et nytt verktøy
Mvh. Kim
Jeg har nå lest litt om multimaster og Bosch sin motpart multi.
Dessverre klarer ikke Bosch sagdybden på 45mm, klarer bare 30 (?), i motsetning til Fein som klarer 60.
Men etter å ha lest innlegget i verktøy og maskiner forumet om multimaster, så virker det jo bare dumt å kjøpe Fein når Bosch er så mye billigere
Mats_O;
Jeg har selvfølgelig også tenkt på å jobbe "for hånd", men det er jo morsommere med maskiner
Dessuten blir det vel et penere snitt med maskinbearbeiding?
Dessverre klarer ikke Bosch sagdybden på 45mm, klarer bare 30 (?), i motsetning til Fein som klarer 60.
Men etter å ha lest innlegget i verktøy og maskiner forumet om multimaster, så virker det jo bare dumt å kjøpe Fein når Bosch er så mye billigere
Mats_O;
Jeg har selvfølgelig også tenkt på å jobbe "for hånd", men det er jo morsommere med maskiner
Dessuten blir det vel et penere snitt med maskinbearbeiding?
Bruker også å kombinere Fein med vanlig sag/stemmejern etc. Dog høres det ut som et altfor omfattende arbeid for Fein MM (og da enda mer for Bosch-kopien) å sage 45 mm syll på langs... Da går det raskere å bruke stemmejern og hammer. Bruk Boschen til å gjøre et antall snitt i vinkel mot trefibrene hver 100: mm, så stemmejernet til å "plukke" disse bitene.
/A
/A