Jeg har terrasser av trykkimpregnert tre, samt lerk, og jeg mener det er samme skrot og korn angående levetid. Litt mer skuffet over lerken dog. Det er ca 10 år siden jeg la lerken (typ 95x21) og de siste 3 årene har jeg måttet bytte totalt morkne planker - totalt gjennområtne. I år blir det kanskje helutskifting, og da blir det trykkimpregnert også på denne terrassen og da 120x28 dim. Beliggenheten er vest-nordvest med skygge, btw.

Type av konstruksjon: Altan

Byggeår: 2017

Materiale: Organowood basic

Plassering: Sør og sørvendt. Sol hele dagen

Evt biologiske angrep: Ingen vi har oppdaget

Evt mekaniske problemer: Noen få planker har bøyd seg litt, men det skyldes nok delvis at vi har brukt skjult skruv og hatt veldig varmt og tørt.

Vedlikehold: Ved montering brukte vi middel nr 1 på endetre og skruehull samt nr 2 på oversiden. Deretter har vi hvert år vasket med organowood rengjøring. Altanen har blitt sølvgrå fort. Den har holdt seg myk helt uten fliser.

Vi har ikke sett tegn på råte på noen planke. Stell krever litt tid, men det gjør det meste i hagen så det gjør oss ingenting!

"Tilfredshet": Beskriv hvordan du har opplevd/opplever valget av materialet for den aktuelle konstruksjonen. Er du fornøyd/misfornøyd med materialvalget/behandlingen? Angi med en skala 1 til 5, der

5= veldig fornøyd, kommer til å bruke igjen og anbefale
En nærbilde av en sølvgrå treterrasse med lett bøyd plank. Bygget av Organowood materialer, synlig tretekstur uten synlige tegn til råte. Sølvmelert terrassebord i Organowood, montert i 2017. Noen planker synlig bøyd; behandlet for vedlikehold i solrikt område.

• Liker
Blåsalvia
  • Laddar…
Type av konstruksjon: Altan og rekkverk

Byggeår: 2015

Materiale: Trykkimp NTR A

Plassering: Været S/V Skygge/sol Skygge til kl 12, sol resten av dagen. Sørlige Sverige

Eventuelle biologiske angrep: algepåvekst.

Eventuelle mekaniske problemer: nei

Vedlikehold: Ubehandlet. Vasket med algemiddel om våren de 3 siste årene.

5= veldig fornøyd, vil bruke igjen og anbefale

R
Type av konstruksjon: Altan og rekkverk

Byggeår: 2018

Materiale: Greenplank komposittgulv

Plassering: Himmelretning S/V Skygge hele dagen på 1/3 av gulvet, resten sol hele tiden.

Eventuelle biologiske angrep: Ingen

Eventuelle mekaniske problemer: Noe bevegelse i lengderetningen av plankene, ingen i bredden (ellers helt formstabil).

Vedlikehold: 30 minutter med høytrykksspyler om våren for å fjerne overfladisk smuss. Etter det ser gulvet ut som da det ble lagt.

Tilfredshet: 4

Sist redigert:
"Ev mekaniske problemer: En del bevegelse på lengden av plankene", dette er jo velkjent med nettopp komposittrall iom at de øker og minsker i lengde avhengig av temperatur, dermed installasjonsinstruksjoner angående temperatur og avstand etc

R
T TheSwoopis skrev:
"Ev mekaniske problemer: Noe bevegelse i lengderetningen av plankene", dette er jo velkjent med akkurat komposittgulv iom at de øker og minsker i lengde avhengig av temperatur, derav installasjonsinstruksjoner vedrørende temperatur og avstand osv
Ja, jeg var klar over det da jeg kjøpte dem. Og det man "mister" i lengden, vinner man i bredden. Mellomrommene mellom plankene er det samme hele tiden sammenlignet med treplanker der de noen ganger ligger tett inntil, og noen ganger går det nesten an å få ned lillefingeren mellom dem.

Så i valget mellom de to velger jeg mine nåværende bevegelser i lengderetningen hver dag. Ville bare nevne det, for det beste hadde jo vært om de ikke beveget seg i det hele tatt :)

Dessuten er jo komposittgulvet formstabilt for øvrig, så bøyde eller vridde planker eksisterer jo ikke. Jeg innser at det egentlig var dumt av meg å gi en firer på mekaniske problemer når vi har tre-gulv med i sammenligningen :)

• Liker
TheSwoopis
  • Laddar…
Hei

Jeg vil formidle to erfaringer:

Eksempel 1. Vestlige Stockholm,
Type konstruksjon: Terrasse med trapp i tre

Byggeår: 2009

Materiale: Terrasse av ubehandlet rillet lerk 28x120, ramme av trykkimp NTR A, trapp av ubehandlet gran
Sto uten behandling i 2 år, ble deretter vasket med høytrykksvask og SIOO rengjøringsmiddel og deretter behandlet i henhold til instruksjonene (OBS, før navnebytte til SIOO-X

Plassering: Øst

Mulige biologiske angrep: trappen råtnet etter ca. 10 år i to trinn, ellers perfekt, helt fantastisk om våren når jeg bare trenger å koste av terrassen. Nå er det på tide med en ny behandling etter 10 år.

Mulige mekaniske problemer: nada

Vedlikehold: Ingen vedlikehold annet enn snømåking og feiing

Angi eventuelle tips for vedlikehold med hensyn til materiale. Påfør SIOO-X i henhold til instruksjonene, ingen snarveier

"Fornøydhet": Superfornøyd med lerken, granvirket er ikke ideelt for SIOO-X behandling, så jeg regnet med å gjøre litt renovering der.

Eksempel 2. Terrasse på Rådmansö

Terrasse med trapper, plassering mot vest

Byggeår 2018

Trykket i klasse A i ramme, klasse AB i terrassebord. Terrassebord 28x120

Ingen som helst problemer,

Ingen vedlikehold

/ Torgny Nordin

• Liker
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Fulkemisten
T tornor skrev:
vedlikehold annet er snømåking og feiing
Akkurat. Viktig. Måke trallen. Det er ikke å glemme.

• Liker
Il pane
  • Laddar…
A
Stor treterrasse med lysegrå lasur, tilknyttet en moderne, toetasjes bygning med store vinduer og treveranda, omgitt av furutrær. Grålakkert terrasse omgitt av grønne hekker med metallstolpe i hjørnet, i bakgrunnen ses fasaden til et hus. Grålakkert terrasse med metallstolpe, moderne rekkverk og grønn hekk ved vegg. Teppe og boks er plassert på den stilige plattingen. Grålakkert terrasse med metallstolpe, moderne rekkverk og grønn hekk ved vegg. Teppe og boks er plassert på den stilige plattingen. Grålasert veranda med tretrapper og omgivende rekkverk, omkranset av et hvitt hus og en innsjø i bakgrunnen. Her kommer nok en del annerledes tips på hvordan jeg gjorde for å få en stygg terrasse, første del bygget -84 og oljet, utbygd -96 oljet, deretter utbygd og sammenbygd med trapp i omganger mellom 2010-2020.

De første årene vasket jeg og oljet, men syntes resultatet ble stygt rent ut sagt, den så alltid skitten ut, og det spilte ingen rolle hvilken type olje jeg brukte. Jeg bestemte meg derfor for å bygge terrasse på forsiden og testet da å grålasere dem, ble kjempefint!

Da jeg bygde sammen fram- og baksiden med en trapp (2015) oppstod utfordringen med å få det gamle og nye i samme farge/nyanse. Jeg høytrykkvasket da terrassen på baksiden med stålbørste og klorin og deretter høytrykkspyler. Treverket ble som nytt! Deretter ble alt lasert i samme grå lasur fra Biltema. Det har holdt i over 5 år nå og ser fortsatt friskt ut!

Når det begynner å se litt flakket ut, normalt etter ett par år avhengig av værretning og slitasje, legger jeg på to lag etter lett vask. Obs, jeg følger IKKE instruksjonene som sier at man skal legge på litt og tørke av. Jeg metter treet fullt og legger to lag. Får bort eventuelle flakket flekker og det holder lenge når det tørker.

noen tips som jeg har lært meg gjennom årene;
-vent med å påføre på ny terrasse, minst ett til 1 1/2 år
-vaske bort eventuell påvekst lett med dampvask, dreper porene effektivt uten å skade treet eller behandlingen
-om en planke sprekker så vend på den eller bytt ut den, vent deretter en stund og laser om på nytt

Jeg malte også balkongen fra 1984 i samme farge, veldig fornøyd med resultatet! Grålasert veranda med tretrapper og omgivende rekkverk, omkranset av et hvitt hus og en innsjø i bakgrunnen.

Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
I dag finnes det mange produkter for terrasse til altan og uteplass som er nye og som vi derfor ikke har nok erfaring med. Det vi vet kan du lese om her - Test: Bästa träslaget till altan och trädäck

Treeksperten Jöran Jermer vil gjerne ta del i forbrukernes erfaringer også.

Del dine erfaringer her i tråden, så sammenstiller Jöran alles erfaringer i en rapport som vi alle kan ha glede av. Angi dette:

Type av konstruksjon: Altan, gjerde, plank, osv?

Byggeår:

Materiale: Trykkimp NTR A, Trykkimp NTR AB, Accoya, Kebony, Varmbehandlet, Lerk, Furu kjerneved, Oragnowood (impregnert), Organowood (overflatebehandlet), Sioo x, Tropisk tre (bangkirai, cumaru, etc), annet?

Plassering: Værretning? Skygge/sol?

Eventuelle biologiske angrep: råte, misfargende sopp (mugg) og etter omtrent hvor lang tid etter byggeår som angrep ble observert

Eventuelle mekaniske problemer: usedvanlig sprekkdannelse, dimensjonsendringer, korrosjon, eventuelt annet og etter omtrent hvor lang tid etter byggeår som de ble observert

Vedlikehold: Beskriv om konstruksjonen har blitt vedlikeholdt på noen måte (vask (med hva?), treolje (hvilken?), annet (hva da?) og med omtrentlig intervall. Hvilken effekt har vedlikeholdet hatt (treet har beholdt omtrent opprinnelig farge, beholdt en fin og behagelig overflate, annet, eller vært stort sett uten effekt (=bortkastet tid og penger).

Angi eventuelle tips for vedlikehold med hensyn til materiale.

"Tilfredshet": Beskriv hvordan du har opplevd/opplever valget av materiale for den aktuelle konstruksjonen. Er du fornøyd/misfornøyd med materialvalget/behandlingen? Angi med en skala 1 til 5, der

1= veldig misfornøyd, aldri mer det materialet

2= misfornøyd

3= verken eller/Ok

4= Fornøyd

5= veldig fornøyd, kommer til å bruke det igjen og anbefale
Jeg har sett på ulike alternativer gjennom årene. Jeg kjøpte et hus for ca. 10 år siden som hadde oljet tredekke som var utbygd i én omgang, ett fra byggeåret 1984 og en del fra ca. 1998, således veldig gammelt. De første årene oljet jeg terrassen men var aldri fornøyd med resultatet.

jeg bygget så en terrasse på forsiden (2010) som ble grålasert med Biltemas vannbaserte lasur som ble kjempefine. I 2015 bygde jeg sammen terrassene rundt huset med en trapp. Utfordringen ble da å få samme farge rundt uten å bytte ut terrassebordene. Jeg vasket den oljede terrassen grundig med Klorin, stålbørste og høytrykkspyler. Det ble helt trerent! Utrolig hvilken kvalitet på over 30 år gammelt trykkimpregnert tre. Etter det vannbasert lasur i lys grå og det har holdt i fem år uten at jeg har trengt å gjøre annet enn å vaske lett. Nå er dette i nord-vestlig retning og delvis skyggelagt. Jeg er spesielt fornøyd med at det ser såpass friskt ut og ikke gråner og blir slitt som all terrassen i reportasjen. To triks som jeg bruker;
1) legg på rikelig med lasur i to omganger, treet skal være helt mettet på lasur, ellers blir det flekkete og holder dårligere
2) ved algevekst bruker jeg dampvask, dreper alt organisk uten å skade treet eller behandlingen

Etter noen år gjør man samme prosedyre, dvs lett vask og to omganger med lasur, blir som nytt igjen! Hvis treet sprekker et sted pleier jeg enten kjøpe en ny planke og vente i et halvt år/år og lasere eller vende på planken og lasere etter noen måneder for å få samme farge.

På denne måten får du garantert liv i din gamle terrasse for en rimelig penge og med passe arbeidsinnsats. +Det finnes veldig mange forskjellige farger å velge mellom!

I dag finnes det mange produkter for terrasse til altan og uteplass som er nye og som vi derfor ikke har nok erfaring med. Det vi vet kan du lese om her - Test: Bästa träslaget till altan och trädäck

Treeksperten Jöran Jermer vil gjerne ta del i forbrukernes erfaringer også.

Del dine erfaringer her i tråden, så sammenstiller Jöran alles erfaringer i en rapport som vi alle kan ha glede av. Angi dette:

Type av konstruksjon: Altan, gjerde, plank, osv?

Byggeår:

Materiale: Trykkimp NTR A, Trykkimp NTR AB, Accoya, Kebony, Varmbehandlet, Lerk, Furu kjerneved, Oragnowood (impregnert), Organowood (overflatebehandlet), Sioo x, Tropisk tre (bangkirai, cumaru, etc), annet?

Plassering: Værretning? Skygge/sol?

Eventuelle biologiske angrep: råte, misfargende sopp (mugg) og etter omtrent hvor lang tid etter byggeår som angrep ble observert

Eventuelle mekaniske problemer: usedvanlig sprekkdannelse, dimensjonsendringer, korrosjon, eventuelt annet og etter omtrent hvor lang tid etter byggeår som de ble observert

Vedlikehold: Beskriv om konstruksjonen har blitt vedlikeholdt på noen måte (vask (med hva?), treolje (hvilken?), annet (hva da?) og med omtrentlig intervall. Hvilken effekt har vedlikeholdet hatt (treet har beholdt omtrent opprinnelig farge, beholdt en fin og behagelig overflate, annet, eller vært stort sett uten effekt (=bortkastet tid og penger).

Angi eventuelle tips for vedlikehold med hensyn til materiale.

"Tilfredshet": Beskriv hvordan du har opplevd/opplever valget av materiale for den aktuelle konstruksjonen. Er du fornøyd/misfornøyd med materialvalget/behandlingen? Angi med en skala 1 til 5, der

1= veldig misfornøyd, aldri mer det materialet

2= misfornøyd

3= verken eller/Ok

4= Fornøyd

5= veldig fornøyd, kommer til å bruke det igjen og anbefale

• Husfasade med stor balkong i tre, nylig grålasert terrasse. Stort vindu med refleksjon av trær, og inngangsdør under balkongen.
  • En lang, smal gang med betonggulv, omgitt av hvite vegger og store vinduer på venstre side. Utsikt mot en dør i enden.
  • Grålasert terrasse med grøn buskhekk i bakgrunn, hus i bakgrunn. Treplankene er jevnt farget, strukturen er ren og velholdt.
  • Grå pusset toetasjes hus med stor balkong, glasstak og trær i bakgrunnen. Grå treplatting foran inngangsdør med hvit ramme.
  • En grålasert terrasse og balkong med moderne design på et stort hus, omgitt av høye trær.
  • Grålasert terrasse med trappetrinn og rekkverk ved siden av en husvegg; utsikt mot skog og vann i bakgrunnen.
  • Grålasert terrasse med moderne utseende, omgitt av trehekker og espalier. En stor kurvkiste og utendørslampe er synlig.
  • Liker
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Hvilket jobb du har gjort med terrassen, fin! Jeg antar at det er trykkimpregnert NTR AB du har brukt gjennomgående?

A
Ja, det stemmer. Eldste delen er som sagt fra 1984 så det føles som det mest overlegne materialet for terrasser.

For en jobb du har gjort med terrassen, fin! Jeg antar at det er trykkimpregnert NTR AB du har brukt tvers igjennom?

Ok, så du oljer ikke inn den i det hele tatt? Bare vask?
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Type av konstruksjon: Terrasse, dvs ordentlig med luft under hele i motsetning til mange andres "terrasser" som er marknære og egentlig treterrasser.

Byggeår: 2014

Materiale: Trykkimp NTR A med hensyn til regelverk, terrassebord Trykkimp NTR AB.

Plassering: Himmelretning? Sørvest. Veldig solfylt 11-18 sommersesongen.

Eventuelle biologiske angrep: Absolutt ingen.

Eventuelle mekaniske problemer: Nei. Tørkesprekker i noen planker men det må man jo regne med.

Vedlikehold: Linoljesåpet, vask + innsåping vår og høst hvert år. Nå etter 6 år vakkert sølvgrå akkurat som jeg vil ha den. (Siiooo eller hva det heter er penger i sjøen, får samme resultat)

Tilfredshet: 5 av 5, kjør på trykkimpregnert og olj ikke, det bare drar inn skitten i treet. Såp flere ganger per år, det tar noen timer, å bytte terrasse hvert tiende år tar mer enn 20 timer. Fett verdt det.

Fulkemisten
Fohlin Fohlin skrev:
Ok, så du oljer ikke inn den i det hele tatt? Bare vask?
Jo. Olje er vel en slags levning fra tiden før trykkimpregnert. Det trengs ikke, om man ikke vil selvfølgelig. Synes selv at oljen bare drar inn skitten i treet så det mørkner. Derimot er det ikke bare vask, men såkalt såpeskurning, mye linoljesåpe som får trekke inn i plattingen så den blir myk og glatt.

• Liker
Fohlin
  • Laddar…
Byggeår: våren 2014

Material: Oragnowood (impregnert)

Plassering: Terrasse i Vest/NordVest retning, ettermiddagssol. 4 km fra vestkystens saltvann

Biologiske angrep: råte 4-5 år, misfargende sopp (mugg) 2-3 år, fiberløsning (ludd) 1 år. Den råten som har oppstått er IKKE i tilknytning til verken endetre eller skruer. Bordene med råte (ca 7 av ca 50) er IKKE ekstra utsatt for fukt/vann og er "tilfeldig" fordelt over terrassens overflate. Dette tyder på ujevn kvalitet i produksjonen

Mekaniske problemer: Nei. Men ble levert meget tørt, hvilket gjorde at 3 mm glippe ved montering IKKE var tilstrekkelig.

Vedlikehold: Påført "anti-ludd-middel". Skrubbet en gang.

Tilfredshet: 2 (kanskje 3) Hadde vesentlig høyere forventninger til treverket. Kan ikke med god samvittighet anbefale til andre. Helt grei kundestøtte.

• Slitte grå terrassebord av Oragnowood med synlige kvister og misfarging, plassert utendørs. Viser tegn til slitasje og værpåvirkning.
  • Terrassebord laget av OrganoWood med tydelig slitasje og fibre som løsner. Treverket viser tegn til råte og misfarging, typisk for ujevn kvalitet.
  • Terrassebord av impregnert treverk med tydelige tegn på råte og misfarging, plassert utendørs.
  • Grått tregulv med tydelig sprekk mellom plankene, tegn på slitasje og misfarging. Plassering utendørs, viser variasjon i fargetone og overflate.
  • Trist
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
J Johnny2times skrev:
Type av konstruksjon: Terrasse

Byggeår: 2012

Materiale: Varmebehandlet,

Plassering: Sørøst samt Sørvest Regelmessig solbelyst

Eventuelle biologiske angrep: ingen

Mekaniske mangler: svært få! Terrassen er jo pinne rett og holder formen... terrassen hadde derimot kantprofil og ble skrudd fast uten synlige skruer med plastbeslag mellom plankene... på et fåtall steder sprakk den nedre ”flensen” så planken kunne bevege seg..

på ytterste planken måtte man forbore og kjøre med synlig skrue... jeg bygde med litt overheng så ytterste planken/rammen hang over bjelkelaget... det resulterte i at en utsatt ytterplanke sprakk.

Vedlikehold: Oljede inn med pigmentert treolje fra Tinnova annet hvert år... ble flott hver gang!

Vaskingen før oljing ble gjort med Jotuns terrassevask... bløtla terrassen, rullet på terrassevask et par kvm og deretter frem med kosten! Skyllte av før jeg gikk på neste overflate

Oppgi eventuelle tips for vedlikehold med hensyn til materialet.

"Tilfredshet": 4-5

5 for hvor flott det blir med spikre rette terrasseplanker uten synlige skruer!

5 for hvor smidig det var å legge! Treverket veier halvparten av hva trykkimpregnert veier... og plankene er spikre rette!

5 for hvordan det holder i finish hvis du steller det

4. Du trenger å vaske av og olje inn det annet hvert år hvis du vil ha det flott...(altså ikke for at det skal beskyttes mot råte) men på større overflate enn 40-50 kvm så blir det litt børsting.

Bildet viser terrassen utenfor hovedinngangen (mye trafikk der hele året) etter 8 år (to måneder etter inoljing)
Hei,

Jeg lurer på hvilket materiale du har brukt? Det står bare "varmebehandlet". Eller så er det jeg som ikke finner det i teksten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.