Takstolen har dimensjonen 50*230 og jeg kjenner ingen skjøt/avveksling over veggen. Dessuten ligger det noe tre på toppen av takstolen med en høyde på ca 50 mm.
Overliggeren på veggen har dimensjonen 90*50. Stolpene ser jeg ikke akkurat nå, men sannsynligvis er de 95 brede om man ser på tykkelsen på veggen.
Noen som vet hva det er for tre på takstolen og om man bør kunne ta ned veggen uten melding etc?
Siden du allerede har begynt å rive i det hele så antar jeg at du tenker å flytte veggen uansett om den er bærende eller ei. Da synes jeg at du fortsetter å rive til du har frilagt takstol og veggstamme for å kunne gjøre en bedre vurdering før du tar inn konstruktører eller sender anmeldelse til kommunen.
Torbjørn, det stemmer at veggen skal bort, og tanken er å sette opp en ny innervegg (ikke bærende). Avhengig av om denne nåværende veggen er bærende, så trenger kommunen involveres, og en avlastningsbjelke må opp.
Mcstewart, nei det ville ikke føles så morsomt. Så derfor tenkte jeg å prøve først å spørre blant de kunnskapsrike på forumet for litt råd.
Her kommer et par ytterligere bilder med gips delvis fjernet også på veggen. Legg spesielt merke til at overliggeren (eller hva det heter) ikke er komplett over hele veggen, samt at stolpen til høyre for døra er festet mot karmen. cc for veggstolpene er 60, dvs samme som takstolene.
Overliggeren er festet i takstolen, men også innervegger kan/bør vel festes så(?)
Om takstolene ikke er i annet utførelse enn de som er frittbærende lenger ut i huset så tror jeg ikke veggen er bærende (om det ikke er noe på overetasje/loft som stiller til det)
Eventuell avveksling bør jo ha skjedd over veggen om så er tilfelle -men du bør jo i alle fall rive innertaket ved veggen så da burde du se det...
Litt mystisk at det finnes inntegnet en søyleplan med innerveggene dog om bare ytterveggene er bærende?
Klaskarlsson, innertaket skal ned, yes, absolutt. Jeg har ikke følt noen form for binding som skulle tyde på avveksling (i hvert fall ikke på den takstolen som jeg kjente på). Loft el. Overetasje finnes ikke, men det er fra starten et flatt tak uten helling selv om et saltak senere er montert (uisolert) på det flate taket.
Vil helst ikke rive ned andre tak for å se på takstolene. Dog er denne delen av huset (tilbygd) ved samme anledning, så samme type materiale kanskje har vært brukt.
Klaskarlsson, innertaket skal ned, yes, absolutt. Jeg har ikke kjent noen form for forband som skulle tyde på avveksling (i hvert fall ikke på den takstolen som jeg kjente på). Vind alt. Overetasje finnes ikke uten det er fra begynnelsen et flatt tak uten helling selv om et saltak senere er montert (uisolert) på det flate taket.
Vil helst ikke rive ned andre tak for å se på takstolene. Dog er denne delen av huset (tilbygd) ved samme anledning så samme type materiale kanskje er blitt brukt.
Du burde vel kunne komme opp med en lampe/kamera iallfall så du kan inspisere takstolene uten å rive hele taket?
Er det ombygd i omganger dessuten så føles dette jo enn mer påtrengende da man har mindre oversikt over hvordan den virkelige utførelsen egentlig er /og varierer
/K
Klaskarlsson, jeg er enig i at man bør gjøre passende undersøkelser. Spørsmålet er hvordan man gjør kontrollen enklest uten (større) besvær, via el-takboks?
Edit:
Jeg forsøkte å bøye løs en takboks med begrenset hell da det er utrolig trangt og vanskelig å se, bortsett fra at takstolen ser ut til å være lik i fargen (se det tidligere bildet).
Klaskarlsson, jeg er enig i at man bør gjøre passende undersøkelser. Spørsmålet er hvordan man gjør kontrollen enklest uten (større) skade, via el-takboks?
Edit:
Jeg prøvde å bøye løs en takboks med begrenset suksess da det er skikkelig trangt og vanskelig å se, bortsett fra at takstolen ser ut til å ha samme farge (se det tidligere bildet).
Du har jo det hullet du har laget - går det ikke å stikke opp en lampe og en mobil der og filme hvordan det ser ut over isoleringen ?