Er markert vegg del av den bærende konstruksjonen eller er den bare "stabiliserende"?

Hovedspørsmålet mitt er om det kreves en byggemelding for å flytte den oppover til den blå markeringen?

Noen som vet og kan veilede?

Bygningsplan viser markeringslinjer for en vegg, med blå og rød sirkler som indikerer mulig flytting av vegg.

Finnes det noen smart metode å undersøke om avveksling har skjedd eller ikke?

Eller trenger jeg å rive ned innertaket så mye at jeg fysisk kan se takstolene ved veggen?

Takstolen har dimensjonen 50*230 og jeg kjenner ingen skjøt/avveksling over veggen. Dessuten ligger det noe tre på toppen av takstolen med en høyde på ca 50 mm.

Overliggeren på veggen har dimensjonen 90*50. Stolpene ser jeg ikke akkurat nå, men sannsynligvis er de 95 brede om man ser på tykkelsen på veggen.

Noen som vet hva det er for tre på takstolen og om man bør kunne ta ned veggen uten melding etc?

Tok ned litt av taket Hull i tak med synlige kabler og en del av en trebjelke; isolasjonsmateriale i åpningen. Takstolen Hul i taket viser takstol, plastfolie og isolasjon.

Spørsmålet er egentlig, kan jeg ta ned veggen?

Alt. Hva mer kan/bør jeg undersøke?

Be en konstruktør (konsulent) komme og se på det.

Det er kjempemorsomt å betale 1500 kr/t for noen som sier "det kan jeg ikke regne på" og deretter drar hjem. ;)

Siden du allerede har begynt å rive i det hele så antar jeg at du tenker å flytte veggen uansett om den er bærende eller ei. Da synes jeg at du fortsetter å rive til du har frilagt takstol og veggstamme for å kunne gjøre en bedre vurdering før du tar inn konstruktører eller sender anmeldelse til kommunen.

Torbjørn, det stemmer at veggen skal bort, og tanken er å sette opp en ny innervegg (ikke bærende). Avhengig av om denne nåværende veggen er bærende, så trenger kommunen involveres, og en avlastningsbjelke må opp.

Mcstewart, nei det ville ikke føles så morsomt. Så derfor tenkte jeg å prøve først å spørre blant de kunnskapsrike på forumet for litt råd.

Her kommer et par ytterligere bilder med gips delvis fjernet også på veggen. Legg spesielt merke til at overliggeren (eller hva det heter) ikke er komplett over hele veggen, samt at stolpen til høyre for døra er festet mot karmen. cc for veggstolpene er 60, dvs samme som takstolene.
Overliggeren er festet i takstolen, men også innervegger kan/bør vel festes så(?)

Noen som kan veilede ytterligere?

Innvendig vegg med gips delvis fjernet, viser overligger festet i takstol. Ledninger synlige, stolpe til høyre festet mot karm.
Veggåpning med eksponerte kabler og delvis fjernet gips ved dørkarm. Overliggeren viser ufullstendig installasjon over hele veggen.

Sist redigert:
Om takstolene ikke er i annet utførelse enn de som er frittbærende lenger ut i huset så tror jeg ikke veggen er bærende (om det ikke er noe på overetasje/loft som stiller til det)

Eventuell avveksling bør jo ha skjedd over veggen om så er tilfelle -men du bør jo i alle fall rive innertaket ved veggen så da burde du se det...

Litt mystisk at det finnes inntegnet en søyleplan med innerveggene dog om bare ytterveggene er bærende?

/K

Klaskarlsson, innertaket skal ned, yes, absolutt. Jeg har ikke følt noen form for binding som skulle tyde på avveksling (i hvert fall ikke på den takstolen som jeg kjente på). Loft el. Overetasje finnes ikke, men det er fra starten et flatt tak uten helling selv om et saltak senere er montert (uisolert) på det flate taket.

Vil helst ikke rive ned andre tak for å se på takstolene. Dog er denne delen av huset (tilbygd) ved samme anledning, så samme type materiale kanskje har vært brukt.

Thomas Morberg skrev:
Klaskarlsson, innertaket skal ned, yes, absolutt. Jeg har ikke kjent noen form for forband som skulle tyde på avveksling (i hvert fall ikke på den takstolen som jeg kjente på). Vind alt. Overetasje finnes ikke uten det er fra begynnelsen et flatt tak uten helling selv om et saltak senere er montert (uisolert) på det flate taket.

Vil helst ikke rive ned andre tak for å se på takstolene. Dog er denne delen av huset (tilbygd) ved samme anledning så samme type materiale kanskje er blitt brukt.
Du burde vel kunne komme opp med en lampe/kamera iallfall så du kan inspisere takstolene uten å rive hele taket?
Er det ombygd i omganger dessuten så føles dette jo enn mer påtrengende da man har mindre oversikt over hvordan den virkelige utførelsen egentlig er /og varierer
/K

Klaskarlsson, jeg er enig i at man bør gjøre passende undersøkelser. Spørsmålet er hvordan man gjør kontrollen enklest uten (større) besvær, via el-takboks?

Edit:
Jeg forsøkte å bøye løs en takboks med begrenset hell da det er utrolig trangt og vanskelig å se, bortsett fra at takstolen ser ut til å være lik i fargen (se det tidligere bildet).

Sist redigert:
Thomas Morberg skrev:
Klaskarlsson, jeg er enig i at man bør gjøre passende undersøkelser. Spørsmålet er hvordan man gjør kontrollen enklest uten (større) skade, via el-takboks?

Edit:
Jeg prøvde å bøye løs en takboks med begrenset suksess da det er skikkelig trangt og vanskelig å se, bortsett fra at takstolen ser ut til å ha samme farge (se det tidligere bildet).
Du har jo det hullet du har laget - går det ikke å stikke opp en lampe og en mobil der og filme hvordan det ser ut over isoleringen ?

/K

Jeg trodde du mente de andre takstolene (til høyre i regelplaneb) Sånn ser det ut ved den aktuelle takstolen når man skyver isolasjonen til siden. Takstol med synlige trepaneler, viser et område hvor isolasjonen er skjøvet til siden. Mulig skjøt synlig i treverket.

Til den andre siden (neste takstol). Den ser faktisk skjøtet ut?
En takstol med synlig isolasjon som er skjøvet til side, viser potensielle skjøter i treverket.

Sist redigert:
Ja den takstolen ser jo skjøtt ut :/
Med det bildet føles det litt risikabelt å anta at det skal holde uten avveksling :(

/K

Merkelig at takstolene ikke er like, men jeg skal undersøke også på de andre når jeg får bort gipsen helt. Takk for all hjelp og veiledning hittil.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.