T
Jeg bygger et Attefallshus som står på en søylefundament. Nederst vises jo bjelkene siden kledningsbordene slutter over bakken. Jeg lurer på om det finnes en god måte å få fundamentet til å se mer estetisk tiltalende ut :thinking:.
Kan man for eksempel kle bjelkene med fibercementplater for å få dem til å mer ligne en støpt plate?
Eller har dere andre forslag? Attefallshus under bygging med synlige trestendere og plintefundament, omgitt av trær og verktøy spredt på bakken.

Bildet kan kanskje lure, men det ser ut som om bjelkelaget er under marknivå?

På et klassisk søylefundament pleier bjelkelaget å ligge 30-50 cm over bakken for å få god ventilasjon under.

Jeg er litt usikker på din konstruksjon, føles som en stor risiko for at fukt blir stående under bjelkelaget der.

Steni sokkelplater pleier å bli pent.

• Liker
Tovin
  • Laddar…
Rickard.
Jeg er enig med maah, på baksiden ser det i prinsippet ut som at svillen er i bakkenivå. Det ser ut som at bunnsvillen kommer til å flyte i vann hver vår og kanskje også ved kraftige regnfall. Jeg håper for deres skyld at jeg tar feil.

T
Marknivåen er ikke klar ennå. Så her ser det ut på den andre siden.
Under bygging av lite hus med plastdekke og trestøtter på uklar mark; omgitt av trær.

T
David-O David-O skrev:
Steni sokkelplater pleier å bli fint.
Takk for svaret. Skal dra og kjøpe sånne nå. Hvordan kutter man dem best? Antar at det sliter på bladet om man bruker en sirkelsag :thinking:

Jeg har kuttet slike med diamantblad i vinkelsliperen. Som å skjære i smør. Det er jo stein i så bladet bør være tilpasset for det, ellers vil det bli utslitt med en gang.

• Liker
Tovin
  • Laddar…
Rickard.
T Ejmelie skrev:
Takk for svaret. Skal dra og kjøpe sånne nå. Hvordan kapper man dem best? Antar at det sliter på bladet om man bruker en dykksag :thinking:
Diamantblad i dykksag eller sirkelsag med en rettholt for lange snitt er det jeg har sett folk bruke, omtrent det samme som for fibercement.

Vinkelsliper ville jeg unngått, men det går så klart.

• Liker
Tovin
  • Laddar…
Jeg har kledd syll med plate, man ber blikkenslageren klippe til noen remser. Bare skru det på med overlapp. Kostnad typ noen hundre.

Sørg for at det er luft mellom bakken og platen bare, ellers har du bygget deg en krypkjeller.

• Liker
Tovin
  • Laddar…
T Ejmelie skrev:
Takk for svaret. Skal dra og kjøpe sånne nå. Hvordan kutter man dem best? Antar at det sliter på bladet om man bruker en senkesag :thinking:
Finnes kappskiver for stein til vinkelsliper.
Mye billigere enn diamantskiver og smalere.
Bruk munnbeskyttelse, det støver.

• Liker
Tovin
  • Laddar…
Kapskive av merket DRONCO, 125x1,2x22 mm, for stein og betong. Prisen er 23 kr.
Jeg anbefaler deretter tjærepapp bak skjøter og vindusblikkeskruer (forborre med flisebor).
Penere og billigere enn stenis egne etter min mening.

• Liker
Tovin
  • Laddar…
David-O David-O skrev:
Finnes kapdisker for sten til vinkelsliper.
Mye billigere enn diamantdisker og smalere.
Bruk munnbeskyttelse, det støver.
Jeg pleier å kjøre litt vann fra vannslangen samtidig som jeg kutter for å slippe støvet. Obs jeg kjører batteridrevet kap!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.