Hemmasnickarn85
ricebridge ricebridge skrev:
Om det ikke har vært feiet på to år, er det absolutt på tide å få feieren dit igjen. Da får du også et innblikk i hvordan pipen har det generelt, hvis du benytter anledningen til å spørre. Start absolutt der.
Takk, det høres bra ut. Feieren har vel litt erfaring med piper også (får man håpe)

Jeg starter der!

• Liker
ricebridge og 1 annen
  • Laddar…
Om det ikke har vært sotet på to år, er det absolutt på tide å få feieren dit igjen. Da får du også et bilde av hvordan skorsteinen har det generelt sett, hvis du benytter anledningen til å spørre. Begynn absolutt i den enden.
Nja, for peis med mindre fyring kan det være lengre intervaller. Hos oss er det hvert tredje år og det er mer enn godt nok ifølge de som har sotet, basert på vår fyring på ca 1,5 kbm.
Og kontroll om jeg husker rett gjøres med 8 års intervall, men kan ha misforstått da jeg bare har en protokoll.

Sist redigert:
  • Liker
Hemmasnickarn85
  • Laddar…
Hemmasnickarn85 Hemmasnickarn85 skrev:
Mener du at skorsteinen ser ut til å tåle det, og litt mer nøyaktig Hva er tung ildsted?
Du synes ikke man skal ha en slik moderne vedkamin mener du?

Man vil jo kunne tenne en brann i en kald kamin også, det skal bare funke. Blir sprø av dette at det ryker inn.
Nja... Nå tenkte jeg mest på grunnen.
Bare den tunge ovnen i mitt tilfelle, for å lagre varme et halvt døgn eller mer veier 1800 kg.
Du får lese innleggene igjen ;)

Eldar selv opp 15 m3 kastet ved i året.

Men om du fyrer mer sjelden, ikke for varmens skyld men kosen, så sats du på en røykvifte.
Kjør den så lenge du trenger med ild, til du får opp trekken.

Til din fyring duger en lett kamin. Plate eller støpejern. F.eks. den du allerede har.
Mer kos blir det garantert med glassluke.

• Liker
Hemmasnickarn85
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Nja, for ovn med mindre fyring kan det være lengre intervaller. Hos oss er det hvert tredje år og er det rekker mer enn bra ifølge de som har sotet, ut fra vår fyring på ca 1,5 kbm.
Og kontroll hvis jeg husker rett gjøres med 8 års intervall, men kan ha misset da jeg bare har en protokoll.
Feieren her inviterer seg selv hvert år til feiing av både ovnen og vedovnen. Det kan riktignok ha å gjøre med at det er like greit å feie begge på en gang, men feies trengs det sannelig også i ovnens røykgang, og da fyrer vi ikke riktig dårlig.

Hemmasnickarn85 Hemmasnickarn85 skrev:
Sotarn lærer vel ha en del erfaring med skorsteiner også (får man håpe)
Det er jo de som er ekspertene. Bl.a. er det de som trykktester for å sjekke etter lekkasje, og som skal godkjenne renoveringer. Så hva du enn skal gjøre med ildstedet så kommer feieren på besøk før eller senere.

Feieren her inviterer seg selv hvert år til feiing av både ovnen og vedkjelen. Det kan riktignok ha å gjøre med at det er like greit å feie begge på en gang, men feies må det sannelig også i ovnens røykgang, og da fyrer vi ikke akkurat dårlig.
Feieren vurderer hvordan det ser ut og da kan det bli hvert år eller hvert tredje år, alt etter behov og bruk av ovn.
Vil du så kan du lese mer her
https://www.msb.se/siteassets/dokument/regler/rs/0056c40d-32c1-417a-a640-fe5be1b40bc3.pdf
Tabell som viser sotingsintervaller for lokaleldsteder med kriterier for sotingsfrekvens; 1 år for hovedvarme, 3 år for mindre bruk og fritidshus.

Jeg opplever at vår nye Cortura-kamin er veldig lett å fyre opp, og at den raskt brenner bra da den forvarmer luften. Den større og gamle kedddy-kaminen trenger å fyres en stund og bli ordentlig varm for å få samme trekk og forbrenning. Tilluften bør du koble direkte til kaminen.

• Liker
Hemmasnickarn85
  • Laddar…
Hemmasnickarn85
O Odi et Amo skrev:
Jeg opplever at vår nye Cortura-ovn er veldig lett å fyre opp og brenner raskt bra da den forvarmer luften. Den større og gamle kedddy-ovnen trenger å fyres en stund og bli ordentlig varm for å få samme trekk og forbrenning.
Tilluften bør du koble direkte til ovnen.
Takk, det ble nok ny ovn og pipe siden!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.