5.223 lest ·
22 svar
5k lest
22 svar
Dårlig trekk i skorstein, rive og bygge nytt?
Takk, det høres bra ut. Feieren har vel litt erfaring med piper også (får man håpe)ricebridge skrev:
Jeg starter der!
Nja, for peis med mindre fyring kan det være lengre intervaller. Hos oss er det hvert tredje år og det er mer enn godt nok ifølge de som har sotet, basert på vår fyring på ca 1,5 kbm.ricebridge skrev:
Og kontroll om jeg husker rett gjøres med 8 års intervall, men kan ha misforstått da jeg bare har en protokoll.
Sist redigert:
Nja... Nå tenkte jeg mest på grunnen.Hemmasnickarn85 skrev:
Bare den tunge ovnen i mitt tilfelle, for å lagre varme et halvt døgn eller mer veier 1800 kg.
Du får lese innleggene igjen
Eldar selv opp 15 m3 kastet ved i året.
Men om du fyrer mer sjelden, ikke for varmens skyld men kosen, så sats du på en røykvifte.
Kjør den så lenge du trenger med ild, til du får opp trekken.
Til din fyring duger en lett kamin. Plate eller støpejern. F.eks. den du allerede har.
Mer kos blir det garantert med glassluke.
Feieren her inviterer seg selv hvert år til feiing av både ovnen og vedovnen. Det kan riktignok ha å gjøre med at det er like greit å feie begge på en gang, men feies trengs det sannelig også i ovnens røykgang, og da fyrer vi ikke riktig så dårlig.A AndersS skrev:
Det er jo de som er ekspertene. Bl.a. er det de som trykktester for å sjekke etter lekkasje, og som skal godkjenne renoveringer. Så hva du enn skal gjøre med ildstedet så kommer feieren på besøk før eller senere.Hemmasnickarn85 skrev:
Feieren vurderer hvordan det ser ut og da kan det bli hvert år eller hvert tredje år, alt etter behov og bruk av ovn.ricebridge skrev:
Vil du så kan du lese mer her
https://www.msb.se/siteassets/dokument/regler/rs/0056c40d-32c1-417a-a640-fe5be1b40bc3.pdf

Jeg opplever at vår nye Cortura-kamin er veldig lett å fyre opp, og at den raskt brenner bra da den forvarmer luften. Den større og gamle kedddy-kaminen trenger å fyres en stund og bli ordentlig varm for å få samme trekk og forbrenning. Tilluften bør du koble direkte til kaminen.
Takk, det ble nok ny ovn og pipe siden!O Odi et Amo skrev:
Klikk her for å svare