Har sett at spørsmålet har vært oppe tidligere når det gjaldt renovering av et gammelt hus, men nå gjelder det nybygging.
Holder på å bygge en garasje og lurer nå på om jeg skal sette opp dampsperre eller ikke. Jeg har inntil nylig antatt at jeg ikke skal ha det, men nå begynner jeg å tvile. Garasjen vil bare varmes opp til mellom 5 og 10 grader vinterstid.
Vegggen er konstruert som følger utefra og inn.
panel, spikerslag, 9mm utvendig gips, 120 stendere, 45 liggende stendere, vegggips.
Hvis noen mener at jeg skal sette dampsperre, hvor setter jeg den? Jeg tror jeg har sett alle alternativer nå på forskjellige sider på nettet.
Selv mener jeg at jeg ikke skal ha det, fordi risikoen blir at det kondenserer på feil sted på skikkelig solrike dager. Garasjen er 12 x 5 meter i en rett øst-vestlig retning, altså en langside rett mot sør.
Holder på å bygge en garasje og lurer nå på om jeg skal sette opp dampsperre eller ikke. Jeg har inntil nylig antatt at jeg ikke skal ha det, men nå begynner jeg å tvile. Garasjen vil bare varmes opp til mellom 5 og 10 grader vinterstid.
Vegggen er konstruert som følger utefra og inn.
panel, spikerslag, 9mm utvendig gips, 120 stendere, 45 liggende stendere, vegggips.
Hvis noen mener at jeg skal sette dampsperre, hvor setter jeg den? Jeg tror jeg har sett alle alternativer nå på forskjellige sider på nettet.
Selv mener jeg at jeg ikke skal ha det, fordi risikoen blir at det kondenserer på feil sted på skikkelig solrike dager. Garasjen er 12 x 5 meter i en rett øst-vestlig retning, altså en langside rett mot sør.
Jeg ville gjøre som mats_o.
Uten plast kjører man bare når det er helt uoppvarmet.
Så er det hensiktsmessig å flytte den innenfor 45 regelen så man slipper alle gjennomføringer for strøm. Akkurat som mats_o foreslår.
Uten plast kjører man bare når det er helt uoppvarmet.
Så er det hensiktsmessig å flytte den innenfor 45 regelen så man slipper alle gjennomføringer for strøm. Akkurat som mats_o foreslår.
Jeg er ikke enig. Hvis man varmer en bygning til 18 grader eller mer året rundt, skal man sette inn en fuktsperre. Og den kan da med fordel flyttes inn 1/3-del inn i veggen. Altså i ditt tilfelle maks 55 mm. Men, hvis man ikke varmer til 18 grader, bør man utelate fuktsperren på grunn av risikoen for omvendt fuktvandring. I en garasje der det kan bli høy luftfuktighet, bør man i stedet sørge for å ha et undertrykk som styres av en vifte. Risikoen er da svært liten for at fukt trenger inn i konstruksjonen og kondenserer på feil sted.
Dette skrevet av konstruktør med fukt og muggproblemer som spesialitet.
Tartan
Dette skrevet av konstruktør med fukt og muggproblemer som spesialitet.
Tartan
Jeg ville satt opp fuktbarrieren samt montere en avtrekksvifte for å ha undertrykk i garasjen. Da kan du i prinsippet ha hvilken temperatur du vil i garasjen. Det er vel ikke sikkert at du for all fremtid vil ha 5-10 grader i garasjen.
Jeg hopper på denne tråden da jeg har et lignende spørsmål.
Vi holder på å bytte fasade på vårt hus med lettbetongstomme. Tidligere så det slik ut: Tegl, glassull, lettbetong (siporex), puss, altså uten dampsperre.
Nå kommer vi til å fjerne tegl og glassull for å få den nye veggen ifølge følgende: Panel, 34 mm spikklækt, vindsperre, 2 * 45 mm med isolasjon, lettbetong og puss. Bør man sette dampsperre i denne konstruksjonen og i så fall hvor?!
/Per
Vi holder på å bytte fasade på vårt hus med lettbetongstomme. Tidligere så det slik ut: Tegl, glassull, lettbetong (siporex), puss, altså uten dampsperre.
Nå kommer vi til å fjerne tegl og glassull for å få den nye veggen ifølge følgende: Panel, 34 mm spikklækt, vindsperre, 2 * 45 mm med isolasjon, lettbetong og puss. Bør man sette dampsperre i denne konstruksjonen og i så fall hvor?!
/Per
Alle unntatt den sakkyndige sier dampsperre.
Det jeg er redd for om jeg setter dampsperre, er at når det vintertid er si 7 grader inne i garasjen, og solen står som best på hele langsiden, får vi kanskje 20 grader på utsiden av veggen.
Risikoen som jeg ser det er at du får kondens på utsiden av plasten da.
Nå har jeg ikke Mollier-diagrammet i hodet og vet ikke hvor stor temperaturforskjell som kreves for å få kondens vintertid, da luftfuktigheten er relativt lav. Er det noen andre som vet?
Gud, hvorfor er slikt så slitsomt. Hvorfor kan ikke alle eksperter og amatører være enige om hvordan man skal gjøre. :-/
Det jeg er redd for om jeg setter dampsperre, er at når det vintertid er si 7 grader inne i garasjen, og solen står som best på hele langsiden, får vi kanskje 20 grader på utsiden av veggen.
Risikoen som jeg ser det er at du får kondens på utsiden av plasten da.
Nå har jeg ikke Mollier-diagrammet i hodet og vet ikke hvor stor temperaturforskjell som kreves for å få kondens vintertid, da luftfuktigheten er relativt lav. Er det noen andre som vet?
Gud, hvorfor er slikt så slitsomt. Hvorfor kan ikke alle eksperter og amatører være enige om hvordan man skal gjøre. :-/
Det blir til å velge mellom sakkunnig og lek. Men om du søker på "molliere" på nettet kommer du til å få treff, og da er det enkelt å lese ut hva som skjer og at temperaturskillnaden ikke er så stor før kondens felles ut, og i ditt tilfelle på "feil" side plasten. Jeg skulle ønske at flere visste hva et molliere-diagram er og hvordan man leser det, da ville disse diskusjonene ikke være så vanskelige å forklare.
Tartan
Tartan
Undertrykk eller overtrykk i garasjen påvirker ikke fuktvandringen i veggen overhodet. Det er partialtrykket for vanndampen på henholdsvis hver side av veggen som bestemmer hvilken retning fuktvandring skjer. Vann vil (forsøke å) diffundere fra siden med høyere trykk til siden med lavere trykk. Et Mollier-diagram kan fortelle deg ved hvilken temperatur vanndampen i inneluften vil begynne å kondensere avhengig av den relative luftfuktigheten og temperaturen i rommet, men det forteller deg ikke hvilket damptrykk du har, i hvert fall ikke de Mollier-diagrammene jeg har, men det kan man sikkert regne ut om man orker.perobe skrev:
Har faktisk for meg at man også kan lese det ut av de diagrammene jeg brukte på skolen..Eld skrev:Undertrykk eller overtrykk i garasjen påvirker ikke fuktvandringen i veggen overhodet. Det er partialtrykket for vanndampen på respektive side av veggen som styrer hvilken vei fuktvandring skjer. Vann vil (forsøke å) diffundere fra siden med høyere trykk til siden med lavere trykk. Et Mollierdiagram kan fortelle deg ved hvilken temperatur vanndampen i inneluften vil begynne å kondensere avhengig av den relative luftfuktigheten og temperaturen i rommet, men det forteller ikke hvilket damptrykk du har, i alle fall ikke de Mollierdiagrammene jeg har, men det kan man sikkert regne ut hvis man gidder.
Men når man ikke varmer opp garasjen så er det jo kondensen som jeg skrev som er bekymringen hvis man setter opp plast. Spørsmålet blir da altså hva som er verst?
Kondensrisiko inne i veggen, eller fuktvandring.
Og som jeg forstår det så er fuktvandringen ikke så farlig. Bare oppover, men hvis man har tilstrekkelig ventilert loftsrom, så skal det ikke være noen fare.
nei ikke dampsperre det er om man varmer opp til 13 grader året rundt som man skal ha dampsperre ikke ellers !!!!!!
lykke til.....
////den utdannede snekkeren
lykke til.....
////den utdannede snekkeren
Jeg ville ikke selv sette plast i veggen, min erfaring når man ser på hus med fuktproblemer, så finnes det plast i veggen. Jeg har sett mange teoretiske forklaringer både for og imot dampsperre, både her og der, og vanligvis setter man dampsperre på nye hus. Dampsperrer hindrer fuktvandring, vanligvis når fukten er på vei ut.
Det pleier også kreve energikrevende ventilasjon i konstruksjoner med dampsperre.
Det pleier også kreve energikrevende ventilasjon i konstruksjoner med dampsperre.