Et kanskje dumt spørsmål:

Hvis man har betonggulv (f.eks. slipt/polert) uten noe ytterligere overflatelag, hvor gjør man av avslutningen på dampsperren i ytterveggene?

Jeg tror at jeg har sett et eksempel der man trekker ned dampsperren og bretter den innover, under f.eks. parkett eller fliser - er det slik man vanligvis gjør?

Er det feil å trekke dampsperren utover, under svillen? Spiller det i så fall noen rolle om den er under eller over svillepappen?

Det føles på en måte mest riktig å trekke den utover, men samtidig blir det vel besværlig siden plasten da må legges på plass før svillen festes...

Jeg kan ikke svare på hva som er formelt "riktig", men nede ved plattan er damptrykket som lavest i hele huset, så jeg gjetter at det i praksis ikke spiller noen større rolle. Tror jeg har sett at den bare stiftes fast i syllen, thats it!

Men som sagt, en disclaimer...

Man klistrer den mot betongen med terrostatband. Det skjules under platekledningen.

Mikael_L
Dette var spennende.
Selv hadde jeg tenkt å bare slippe ned dampbarrieren i flukt med bunnsvillens underside.
Så blir det en 45x45 som festes på svillen og klemmer fast plasten mellom. Denne 45'en er altså nederste regel i den innvendige kryssrelingen.

Under svillen har jeg skumplast-svilltetting, sånn der som ligner liggeunderlag.
Så jeg har antatt at det bør være tilstrekkelig bra slik, men jeg tar kanskje feil.

Det bør bli lufttett for å forhindre konveksjon, men det er for så vidt en risiko for at en minimal spalte tilbyr en åpning for diffusjon av fukt til svillen.
Jeg skulle ikke for mitt liv kunne mistenke at dette blir noe problem, men jeg tar kanskje feil.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.