Hei beste byggahus.se!

Hvordan synes dere man bør teipe dampsperren?

Skal den dekke hele mønebjelken nedenfra eller slutte rett ved siden av?

Legger ved bilde av begge alternativene.

Takk for hjelpen!

• Tak med plastfolie som dampsperre rundt mønet, ulike tapemuligheter for dampsperren vises. Vinduer og trepaneler er synlige.
  • Luftet takrom med ångsperre montert på skrå, viser mulig metode for plassering rundt nockbalken.
Kan du ikke gå over så må du gå under, og tape alle skjøter og hjørner.

Jeg gikk frem sen nervik mot balken og tape. Loftsrom under renovering med plastfolietak, trelast og paller på gulvet. Sterkt lys bakfra.

Beste svar

swealp swealp skrev:
Hei beste byggahus.se!

Hvordan synes dere man bør tape dampsperren?

Skal den dekke hele mønsås underfra eller slutte akkurat inntil på sidene.

Legger ved bilde på begge alternativene.

Takk for hjelp!
Litt sent påtenkt, men det man bør gjøre er å legge opp plasten på mønsåsen, før takstolene monteres, og deretter brette opp plasten mot undersiden av takstolene. Hvis du vil ha mønsåsen synlig, blir en halvbra løsning å tape og klemme fast plasten mot mønsåsen, ingen optimal løsning.

Konstruksjonsmessig bedre er å la plasten gå rundt mønsåsen, så kan du kle mønsåsen etterpå for å gjemme plasten.

• Liker
swealp og 1 annen
  • Laddar…
Hvorfor skulle det være et problem å klemme og tape sperren mot bjelken? Jeg kan ikke se noe problem med det?

• Liker
shomakie
  • Laddar…
Jeg teipet og så klemte jeg den siste regelen mot plasten.

A arkTecko skrev:
Hvorfor skulle det være et problem å klemme og teipe sperren mot bjelken? Jeg kan ikke se noe problem med det?
Problem og problem, blir ikke like tett som å gjøre riktig :)

Men i denne situasjonen så gjør man det beste mulige av det.

Har sett noen hus som bygges og der legger man ikke noe plast over bjelken før som skal henge og dingle før det er klart for innsiden.

S shomakie skrev:
Har sett en del hus som bygges og der legger man ikke noen plast over bjelken før den skal henge og dingler før det er klart for innsiden.
Det har jeg også sett, men hvorfor ikke gjøre det på den beste måten?

Det er ingen som bare klemmer dampsperre på siden av veggstendere og synes det er perfekt, det finnes en grunn til at man vil overlappe og teipe dampsperren. Bare latskap eller glemsel å ikke gjøre det så bra som mulig.

Det er i taket det er størst risiko for å få forhøyet fuktbelastning så der er dampsperra viktigst.

Men husene raser ikke i første omgang på grunn av den feilen...

Hei! Takk for alle verdifulle svar!

Da går vi under med dampsperren.

Men det må også kles inn med takgips, det blir antageligvis 500 hull i mønebjelken. :/ Vil helst ikke lage et nytt rammeverk siden det allerede er trangt ved sengehemsen.

Hvordan synes dere man bør gjøre det?

takk!!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.