Hei
Tenker å legge vannbåren gulvvarme med bærende spor/sponplater i et 30-talls hus.
Aktuelle rom er kjøkken og stue i en mellometasje med en trebjelkelag som har kutterspon som isolasjon mot underliggende delvis uisolert kjeller.
Får instruksjoner om å bygge konstruksjonen i denne rekkefølgen:
- Bærende sporplate 22 mm (med ferdige spor for gulvvarmeslange)
- Dampbarriere ("plastfolie" som brettes opp et par centimeter mot vegg)
- Gulvfoam 2 mm
- Parkettgulv (Tarkett)
- Ventilerte gulvlister
Når jeg spør noen andre så sier de at man kan droppe dampbarrieren og bruke vanlige gulvlister?
Hva gjelder egentlig? Magefølelsen sier at det er feil å "lukke" inne fuktigheten i bjelkelaget?!
Hva menes med delvis uisolert kjeller? De fleste kjellere i hus fra 30-tallet er uisolerte. Derimot er de ikke uoppvarmet. Ditt hus har ingen dampsperre noe sted men har likevel stått i mer enn 80 år. Dampsperrer begynte å brukes først når mineralullisolering ble vanlig. En dampsperre over dette bjelkelaget gjør ingen nytte, men kunne potensielt forårsake en viss skade om det går galt.
Derimot funderer jeg på om det er så lurt å legge sporadisk sponplate oppå gulvbjelkene. Det ser ut til å være ganske stor spennvidde i den bortre delen. Man kan mistenke at du burde lime og skru en massiv sponplate for å begrense bjelkelagets svikt. Hva er gulvbjelkenes lengste mål og tverrsnittsdimensjoner? De er sikkert tre tommer brede.
Hei @justusandersson, takk for svar.
Den ene halvdelen av kjelleren er omgjort til spa-del og vaskerom og i den delen har man pigget opp og deretter isolert gulvet samt lagt gulvvarme. I den andre halvdelen (den som er under stuen) er det gamle originalgarasjen.
Gulvbjelkene er nok ca. 7 cm (knapt 3 tommer) brede. Cc-avstand er dog knapt 60 cm og både Uponor og Lk:s sporplater på 22 mm markedsføres som bærende? Jeg prøver så godt det går å beholde takhøyden.
Ok, så bedre å droppe dampsperre? Til tross for "gulvbransjens" anbefalinger.
Hvilke anbefalinger sikter du til. De gangene jeg har sett anbefaling av fuktspærre har det handlet om å legge på kjellergulv av betong. I din applikasjon har du ingen nytte av en fuktspærre. Men selv foamen er jo temmelig tett.
hvilken du sikter til. De tilfeller jeg har sett anbefaling av fuktsperre har det dreid seg om å legge på kjellergulv av betong. I din applikasjon har du ingen nytte av en fuktsperre. Men også skummet er jo ganske tett.[/QUOTE]