Planen fra begynnelsen var å feste dampsperren på takbjelkene med 195 mm isolasjon mellom takbjelkene. Ha et FTX-aggregat mellom bjelkelaget og takbjelkene. FTX-aggregatet får ikke plass der (må ha tenkt feil) og det blir et heklearbeid/teiping for å få dampsperren forbi bjelkelaget (har tenkt feil).

Så..

Kan jeg ha dampsperren som på bildet med isolert bjelkelag (170 mm isolasjon) og isolere takbjelkene (195 mm isolasjon) med ventilasjonsrør dratt i mellomrommet uten risiko for fuktproblemer? Kan man tette rundt avtrekks(tak) og tilluftsventilen (vegg), så de ikke skaper problemer?

Det vegghengte FTX-aggregatet får henge på badet/vaskerommet.

Hvilken duk kan jeg spenne mellom takbjelkene for å holde isolasjonen på plass eller skal jeg bruke gles 28*70 med cc 45 (kommer ikke til å gipse eller lignende).

Dårlig bildeforklaring:
Fra venstre til høyre
Dampsperre yttervegg --> dampsperre under mellomgulvet --> opp tett via mellomveggen --> via takbjelkene til høyre yttervegg.

3D-skisse av en bygningsstruktur med åpen ramme, viser takåser og veggpaneler. Et ventilasjonsrør går gjennom takområdet. 3D-modell av en takkonstruksjon med skråtak og bjelkestolper, tydelig rominndeling, isolasjonssjikt og dampsperre vist.

Sånn ser det ut akkurat nå. Bærekabelen går langs hele hjerteveggen. Det hadde vært praktisk å ha dampsperren på undersiden av mellombjelkelaget. Byggekonstruksjon med trebjelker langs hjertet av et mellomgulv. Åpne isolasjonslag synlig, uten dampsperre på undersiden. Løvverk og takbjelker i treverk med isolasjon på veggene, verktøy og et vindu står på gulvet. Bygging av mellomvegger med synlige bjelker i treverk, hjertelinjen går langs toppen.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.