Hei!
Jeg holder på å bygge et isolert boderom på søyler (som ikke vil bli bygget igjen), derfor helt greit med "blås" under.
Vinterstid vil halve rommet være oppvarmet til rundt 5-10 grader (for verktøy, sykler, utemøbler, vinterlagring av planter m.m.), og den andre halvdelen kanskje litt over 15 grader (for "fine ting"). Delene avskilles av en isolert vegg. Den andre halvdelen vil eventuelt bli brukt som gjesterom lenger frem, og da med høyere temperatur fra tid til annen.
Siden bygningen bare er oppvarmet litt og vil variere i temperatur gjennom året, har jeg forstått at jeg bør bruke dampbrems (som Tecca T-Vap) i stedet for dampsperre i vegger og tak. Det jeg imidlertid ikke forstår er om jeg bør ha dampbrems over isolasjonen også i gulvet, eller om jeg bare skal legge gulvet direkte på bjelkelaget?
I bunnen av bjelkelaget har jeg oljeherdede fundamentsplater, og derpå mineralullisolasjon.
Jeg holder på å bygge et isolert boderom på søyler (som ikke vil bli bygget igjen), derfor helt greit med "blås" under.
Vinterstid vil halve rommet være oppvarmet til rundt 5-10 grader (for verktøy, sykler, utemøbler, vinterlagring av planter m.m.), og den andre halvdelen kanskje litt over 15 grader (for "fine ting"). Delene avskilles av en isolert vegg. Den andre halvdelen vil eventuelt bli brukt som gjesterom lenger frem, og da med høyere temperatur fra tid til annen.
Siden bygningen bare er oppvarmet litt og vil variere i temperatur gjennom året, har jeg forstått at jeg bør bruke dampbrems (som Tecca T-Vap) i stedet for dampsperre i vegger og tak. Det jeg imidlertid ikke forstår er om jeg bør ha dampbrems over isolasjonen også i gulvet, eller om jeg bare skal legge gulvet direkte på bjelkelaget?
I bunnen av bjelkelaget har jeg oljeherdede fundamentsplater, og derpå mineralullisolasjon.
Ville nok betrakte dette som "sommerhus" med oppvarming midlertidigkohage skrev:
Hei!
Jeg holder på å bygge et isolert lagerhus på søylefundament (som ikke vil bli bygget inn), derfor helt greit med "blåst" under.
Vintertid vil halve rommet være oppvarmet til rundt 5-10 grader (for verktøy, sykler, utemøbler, vinterlagring av planter m.m.), og den andre halvdelen kanskje litt over 15 grader (for "fintøy"). Delene skilles av en isolert vegg. Den andre halvdelen vil eventuelt bli brukt som gjesterom senere, og da med høyere temperatur av og til.
Siden bygningen bare er litt oppvarmet og vil variere i temperatur gjennom året, har jeg forstått at jeg bør bruke dampbrems (slik som Tecca T-Vap) i stedet for dampsperre i vegger og tak. Det jeg derimot ikke blir klok på, er om jeg bør ha dampbrems over isolasjonen også i gulvet, eller om jeg bare skal legge gulvet direkte på bjelkelaget?
I bunnen av bjelkelaget har jeg oljeherdede bunnbordsskiver, og derpå mineralullisolasjon.
Vindsperre og ingen bremser
Klikk her for å svare