Hemmasnickarn85
Jeg har et Siporexhus fra 60-tallet med utvendig skorstein av tegl. Gavlene har teglfasade og skorsteinen sitter i den gavlytterveggen.
Vi har en liten vedovn og det ryker inn når vi fyrer, og det er generelt vanskelig å få igang trekk uten at det ryker inn. Har fyrt mye, så det skal ikke være problem med mine ferdigheter der.

Vi skal renovere den delen snart og tenkte å kjøpe en større, mer moderne vedovn, men vil jo ikke at det skal fungere litt dårlig. Vi vurderer å rive den gamle skorsteinen og sette inn en ny (stålrør).

Spørsmålet er, kan det være så dårlig trekk i skorsteinen bare fordi den sitter i yttervegg og blir for kald om vinteren, eller kan det være den lille vedovnen vi har i dag og mangelen på egen tilluft som er problemet?

Legger ved bilde av 60-talls tegningen hvor man ser skorstein, også bilder utenfra samt av den lille vedovnen vi har i dag.

Takk på forhånd!

• 1960-talls teknisk tegning av et hus med utvendig teglskorstein plassert i gavlytterveggen, inkludert mål og konstruksjonsdetaljer.
  • Rød teglfasade av et 60-tallshus med ekstern skorstein. Grunnmur viser tegn på slitasje. Gult hageslangeoppheng ved siden av en luftventil.
  • Liten vedovn foran rød murvegg med sort rør, ved siden av et metallbeholder for ved. Gammeldags design på 60-talls flisgulv.
Når ble den sist sotet?
Har kaiene bygd rede?

• Liker
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Hemmasnickarn85
Den ble feiet for 2 år siden så det skal ikke være noen problemer. Man vet jo aldri men tror pipa er clean. Den fungerer, men det er liksom for dårlig trekk og fikk høre at det kunne komme av at den sitter der den sitter.

Kan være en kombinasjon av dårlig tilluft og at det er vanskelig å få trekk i den skorsteinen.
Finnes det tiluftsventil i rommet?
Åpne et vindu i rommet når du tenner for å se om det blir noen forskjell.

• Liker
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Hemmasnickarn85
Jeg har nyinstallert FTX ventilasjon og en tilluft i det rommet. Jeg åpner en terrassedør litt når vi fyrer i peisen. Det blir bedre, men det ryker fortsatt litt før man virkelig får fyr på bålet, noe som er ubehagelig når man sitter i sofaen. Såpass at vi har sluttet å fyre, man orker liksom ikke. Kan vedovnen være av en dårlig type, den er veldig liten.

Har en dobbeltmantlet Isokern skorstein. Laget av type sement og pimpstein. Altså et rundt større innerør og et firkantet ytterør.

Den du har er vel homogent murt? Hele skorsteinen blir treg å varme opp.

Hvis min store ovn har stått ubrukt en uke eller mer, må jeg lage bål i skorsteinens sotluke først. Ellers ryker det inn. Etter noen minutter er det fullt trekk.

Jeg tror at forskjellen mellom min og din ildsted er at min gir mer varme også ut i røykanalen. Mer avgasser om man sier det slik. Dog ikke høyere hastighet.

Ser at du har et relativt grovt rør, men til et lite ildsted/peisovn. Som sikkert er helt nedkjølt til neste dag. Jeg har en mye større ildsted.

Lader med en halv avis, krøllet. Ovenpå 5-8 kløvde grove pinner, og like mange kubber. Fullt trekk gjennom den tunge klebersteinsovnen.

Men kaldt ildsted... Da må det fyres litt i skorsteinen.

Lagde nettopp bål. Fyrte litt sist i går kveld. Ovnen var deilig og håndvarm i morges. Vedovn med flammer og papirbiter som brenner inne i kammeret. Bruker avfyring for å starte oppvarming.

Har tilluft i en kanal gjennom støpte fundamentet fra utsiden av stenfoten. I starten hadde vi en spjeld på kanalen. Men i akkurat min installasjon med en 90 graders bøy og luft inn rundt askeskuffen blir trekket perfekt uten spjeld. Vi justerer normalt aldri noe trekk.

Mellom ovn og skorstein har vi en spjeld, som ikke kan lukkes helt, da det finnes en utsparing i selve spjeldplaten. Med spjeldet lukket vil ingen varme forsvinne fra ovn og skorstein mellom fyringene.

Eneste oppvarmingen av bodelen på 128 m2.

Vekt 1800 kg Tung täljstenskamin med eld brennende inni glassdøren, står i et hjørne på tregulv med steinplate foran.

Sist redigert:
  • Liker
gaia
  • Laddar…
Din FTX er trolig stilt for et lite undertrykk.
En brennende kamin trekker ut ganske mye luft. Tettheten i huset og vinduer påvirker om det kan kompenseres.
De fleste aggregater har en overtrykksinnstilling, prøv om det gjør noen forskjell.
Hvor stor er kanalen?
Det høres rimelig ut at den avkjøles raskere og kan være litt mer utfordrende å få trekk i.
Jeg hadde trukket tilluft til en ny kamin og ved behov installert en vifte på toppen som kan hjelpe med trekken.
Være synd av estetiske grunner å rive den eksisterende.

Skorsteinens høyde over tak og møne kan også bidra. Vanskelig å se på bildet om den når opp over mønet.
Den skal også være minst 1m over taktekningen. Ser ut til å være 10 skift med steiner, noe som selv med fuger ikke burde bli tilstrekkelig høyt...

Huset bygd 82, med FTX. Et tett hus med et undertrykk på 2 Pa.

Ovnen ble installert i 2002. Ny HERU 100 siden 2017.

Rykte inn, typ 10 ganger... Da vi hadde glemt å fyre i skorsteinen, etter langvarig fyringsopphold.

Ditt hus ser ut til å klare en skikkelig tung peis...
Bytt absolutt ikke til åpen peis.
Eller noe bygd i bare stål eller blikk, de lagrer ingen varme! Kalde etter 2 timer.
I forrige hytte, satte jeg inn en Jötul Peis 17 A...
Knapt det gikk å fyre i den. Det ble utrolig varmt, men kaldt etter 2 timer, når ilden hadde sluknet.

Men test en sånn der røykgassvifte opp på skorsteinen. Kjør den typ en halvtime ved oppstart.
Blir vel den billigste løsningen.

• Liker
gaia og 1 annen
  • Laddar…
Hemmasnickarn85
Takk for alle svar.
Vi fyrer sjelden da hovedoppvarming er bergvarme. Vil kunne tenne en brann for kosen, men også kunne støtte oppvarmingen om strømprisene skal være slik.
Altså, vi vil kunne fyre sjelden på en avkjølt peis og skorstein uten at det skal ryke inn.

Vi har et lett undertrykk innstilt med FTXen. Jeg vil si at huset ikke er tett. Da det er et Siporexhus har vi ikke dampsperre innvendig (unntatt opp mot loftet så klart).
Ved renoveringen av den delen tenkte vi å sette en tilluft utenfra nettopp for peisen. Vil det gjøre stor forskjell mot en åpen verandadør et stykke unna?
Hvor mye bedre kan en moderne stålpipeskorstein (rør) som går "inne i varmen" fungere?

Om det ikke har blitt sotet på to år, så er det absolutt på tide å få soteren dit igjen. Da får du også et inntrykk av hvordan skorsteinen har det generelt, hvis du benytter anledningen til å spørre. Begynn absolutt i den enden.

• Liker
gaia
  • Laddar…
Hemmasnickarn85 Hemmasnickarn85 skrev:
Takk for alle svar.
Vi fyrer sjelden da hovedoppvarmingen er bergvarme. Vil kunne tenne en peis for kosen, men også kunne støtte oppvarmingen hvis strømprisene skal være slik.
Altså, vi vil kunne fyre sjelden på en avkjølt peis og skorstein uten at det skal ryke inn.

Vi har et lett undertrykk innstilt med FTXen. Jeg ville si at huset ikke er tett. Siden det er et Siporexhus har vi ikke dampsperre innvendig (bortsett fra opp mot loft så klart).
Ved renoveringen av den overflaten tenkte vi å sette en tilluft utenfra nettopp for peis. Vil det gjøre stor forskjell mot en åpen verandadør et stykke unna?
Hvor mye bedre kan en moderne stålsorstein (rør) som går "inne i varmen" fungere?
Jo men den der "koselige peisen" kan bli meget kostbar ved inntruffet brann og et forsikringsselskap konstaterer at ingen feiing/kontroll av en skorstein har skjedd på lenge.

Hemmasnickarn85
H Hybro skrev:
Ditt hus ser ut til å klare en skikkelig tung peis...
Bytt absolutt ikke til åpen peis.
Eller noe bygget i bare stål eller blikk, de lagrer ingen varme! Kalde etter 2 timer.
I forrige hytta, satte jeg inn en Jötul Peis 17 A...
Nettopp det gikk an å fyre i den. Det ble utrolig varmt, men kaldt etter 2 timer, siden ilden hadde falmet.
Mener du at skorsteinen ser ut til å tåle det, og litt mer nøyaktig Hva er tung peis?
Du synes ikke man skal ha en sånn moderne vedovn mener du?

Man vil jo kunne tenne opp en ild i en kald ovn også, det skal bare funke. Blir sprø av dette at det ryker inn.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.