Jeg velger å bruke en livline-Jeg spør publikum!
Hvorfor koster et ifølge spesifikasjonen identisk klikkgulv
69 kr på Ikea og 169 kr på Matfors bygg??
 
Matfors vil tjene mer penger enn IKEA :)
Er de virkelig identiske? Kommer fra samme produsent, samme produktnavn, ser like ut...
 
Japp!
 
Da er det enkelt - Kjøp fra IKEA, men si til venner og bekjente at det kommer fra Matfors.

Hux flux så har du fått et "høystatus" gulv...

(obs. ironi)
 
En gulvlegger jeg kjenner fortalte at det finnes visse fordeler og ulemper med klikkgulv...

Fordelen er naturligvis at det er lett å legge og at resultatet som oftest blir bra. Ulempen er at skjøten blir ekstremt fuktfølsom. Det kan være nok med at det kommer veldig lite vann så hever skjøten seg og sprekker. Limgulvet tettes jo av limet og er ikke like følsomt for vann.
 
En annen ting: Kan noen forklare forskjellen mellom et 8mm clickgulv med Hdf kjerne eller sponkjerne, rent praktisk for meg som bruker, fordeler og ulemper??
 
Pelle skrev:
Det problemet burde man også ha med limgulv om man ikke får til skjøtene perfekt og/eller har vært for gjerrig med lim :-/
Der så er tilfellet hadde jeg tenkt å dra ned litt transparent smalfogmassa.
Synspunkter?

/Pelle
Eller om man har på for mye lim når man legger gulvet. Lim inneholder vann...
 
Ekke skrev:
En annen sak: Kan noen forklare forskjellen mellom et
8mm clickgulv med Hdf kjerne eller sponkjerne, rent praktisk for meg som bruker, fordeler og ulemper??
MDF er en forkortelse for Medium Density Fibre og jeg tør gjette at HDF står for High Density Fibre. Det er altså sponplater med ulik hardhet. Sier man bare "sponkjerne" så angir man ikke hvilken hardhet det er, men det kunne vært HDF.
 
Fikk en utsendelse fra Silvan i dag, der de solgte clickgulv for 59:- og 69:- forskjellen ifølge annonsen er at det ene har MDF kjerne og den andre sponkjerne.
 
Ekke skrev:
Fikk en utsendelse fra Silvan i dag, der man solgte clickgulv
for 59,- og 69,- forskjellen ifølge annonsen er at det ene
har MDF kjerne og den andre sponkjerne.
Hvilket var det dyrere da?
 
Som bruker merker du ingen forskjell...men som legger merker du at det er mye tregere å få sammen sponplatene. Holdbarheten er ingen forskjell. Bevegelsene ingen større forskjell heller.
 
Hei!

Angående mengden lim i fugene; Da vi kjøpte gulv ved oppussing sa selgeren at man skulle være forsiktig med å ta for mye lim i fugene. Resultatet ble da en del stygge sprekker om vinteren når fuktigheten var som minst.

En annen kommentar til å kjøpe "billig" gulv; hvis dere kjøper et slikt, sørg for å få alle pakkene fra samme batch (hmm dette gjelder kanskje alle typer tregulv?). Vi tok pakker fra litt forskjellige paller (men da selvsagt av samme merke ;D). Resultatet av dette var at enkelte plankers fjær var grovere enn andre! Dere som har lagt gulv vet at det blir et voldsomt banking og sliping av "fjærer" hvis man har blitt uheldig med fjæren eller fått en som er for tykk >:( Risikoen for dette problemet er sannsynligvis mindre hvis man forsøker å plukke fra samme pall i butikken.

Mvh Stefan :)
 
Spånkjerne var den billigere
 
Eller om man har på for mye lim når man legger gulvet. Lim inneholder vann...
Sånn. Rolig og fin nå. ;)
 
Angående mengden lim i fugene; Da vi kjøpte gulv ved renovering sa selgeren at man skulle passe seg for å ta for mye lim i fugene. Resultatet ble da en del stygge sprekker under vinterhalvåret når fuktigheten var som minst.
Akkurat, det glemte jeg...
Produsentene viser gjerne at man skal fylle hele fugen med lim og så slå sammen bordene...men på kursene til gulvproffene er det bare en tynn stripe på oversiden av noten som gjelder. Heltrukket men tynn.
Ellers er det nemlig umulig å få dem sammen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.