Matfors vil tjene mer penger enn IKEA 
Er de virkelig identiske? Kommer fra samme produsent, samme produktnavn, ser like ut...
Er de virkelig identiske? Kommer fra samme produsent, samme produktnavn, ser like ut...
En gulvlegger jeg kjenner fortalte at det finnes visse fordeler og ulemper med klikkgulv...
Fordelen er naturligvis at det er lett å legge og at resultatet som oftest blir bra. Ulempen er at skjøten blir ekstremt fuktfølsom. Det kan være nok med at det kommer veldig lite vann så hever skjøten seg og sprekker. Limgulvet tettes jo av limet og er ikke like følsomt for vann.
Fordelen er naturligvis at det er lett å legge og at resultatet som oftest blir bra. Ulempen er at skjøten blir ekstremt fuktfølsom. Det kan være nok med at det kommer veldig lite vann så hever skjøten seg og sprekker. Limgulvet tettes jo av limet og er ikke like følsomt for vann.
Eller om man har på for mye lim når man legger gulvet. Lim inneholder vann...Pelle skrev:
MDF er en forkortelse for Medium Density Fibre og jeg tør gjette at HDF står for High Density Fibre. Det er altså sponplater med ulik hardhet. Sier man bare "sponkjerne" så angir man ikke hvilken hardhet det er, men det kunne vært HDF.Ekke skrev:
Hei!
Angående mengden lim i fugene; Da vi kjøpte gulv ved oppussing sa selgeren at man skulle være forsiktig med å ta for mye lim i fugene. Resultatet ble da en del stygge sprekker om vinteren når fuktigheten var som minst.
En annen kommentar til å kjøpe "billig" gulv; hvis dere kjøper et slikt, sørg for å få alle pakkene fra samme batch (hmm dette gjelder kanskje alle typer tregulv?). Vi tok pakker fra litt forskjellige paller (men da selvsagt av samme merke ;D). Resultatet av dette var at enkelte plankers fjær var grovere enn andre! Dere som har lagt gulv vet at det blir et voldsomt banking og sliping av "fjærer" hvis man har blitt uheldig med fjæren eller fått en som er for tykk >
Risikoen for dette problemet er sannsynligvis mindre hvis man forsøker å plukke fra samme pall i butikken.
Mvh Stefan
Angående mengden lim i fugene; Da vi kjøpte gulv ved oppussing sa selgeren at man skulle være forsiktig med å ta for mye lim i fugene. Resultatet ble da en del stygge sprekker om vinteren når fuktigheten var som minst.
En annen kommentar til å kjøpe "billig" gulv; hvis dere kjøper et slikt, sørg for å få alle pakkene fra samme batch (hmm dette gjelder kanskje alle typer tregulv?). Vi tok pakker fra litt forskjellige paller (men da selvsagt av samme merke ;D). Resultatet av dette var at enkelte plankers fjær var grovere enn andre! Dere som har lagt gulv vet at det blir et voldsomt banking og sliping av "fjærer" hvis man har blitt uheldig med fjæren eller fått en som er for tykk >
Mvh Stefan
Akkurat, det glemte jeg...
Produsentene viser gjerne at man skal fylle hele fugen med lim og så slå sammen bordene...men på kursene til gulvproffene er det bare en tynn stripe på oversiden av noten som gjelder. Heltrukket men tynn.
Ellers er det nemlig umulig å få dem sammen!