Hei!
Skal begynne med terrassebyggingen i helgen og har vært litt i tvil om hva jeg skal bruke som underlag for søylene.
Underlaget er i dag matjord som deretter går over til blåleire lenger ned.
Har fått anbefalinger om å legge følgende i bunnen under hver søyle,
Cellplast XPS300 tykkelse 50mm, Trykkfasthet (kPa) 300
Fungerer det? Skal den legges rett mot jorden/blåleiren og så søylen oppå?
Hvordan gjør jeg for å lettest få det rett? Markdukgrus og så xps?
Mvh
jokkey
Skal begynne med terrassebyggingen i helgen og har vært litt i tvil om hva jeg skal bruke som underlag for søylene.
Underlaget er i dag matjord som deretter går over til blåleire lenger ned.
Har fått anbefalinger om å legge følgende i bunnen under hver søyle,
Cellplast XPS300 tykkelse 50mm, Trykkfasthet (kPa) 300
Fungerer det? Skal den legges rett mot jorden/blåleiren og så søylen oppå?
Hvordan gjør jeg for å lettest få det rett? Markdukgrus og så xps?
Mvh
jokkey
Hmm leste blant annet dette...
Frostfritt dyp
Hvor dypt søylen skal stå bestemmes av det frostfrie dypet der du bor. Det finnes ferdige søyler som er 50 cm henholdsvis 70 cm. Trenger du dypere søyler er det bedre å støpe selv. Det går an å "jukse litt" med dybden ved å grave et større hull og skape en plan bunn av grus og legge ned en markisoleringsplate av cellplast før søylen settes ned. Da hindrer du frosten i å trenge ned under søylen.
Frostfritt dyp
Hvor dypt søylen skal stå bestemmes av det frostfrie dypet der du bor. Det finnes ferdige søyler som er 50 cm henholdsvis 70 cm. Trenger du dypere søyler er det bedre å støpe selv. Det går an å "jukse litt" med dybden ved å grave et større hull og skape en plan bunn av grus og legge ned en markisoleringsplate av cellplast før søylen settes ned. Da hindrer du frosten i å trenge ned under søylen.
Gjør-det-selv-bygger
· Arvika
· 1 527 innlegg
Du skriver at du har leire og det er telehivende så du bør lage ordentlige pilar. Det enkleste er å leie en jordbor og støpe pilaren på frostfritt dyp. Det andre alternativet krever mye graving. Så trenger du ikke så sterk xps isolering da leiren er 10 ganger så svak. Vanlig eps burde være nok.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 innlegg
En liten plutt isolasjon under plinten fungerer dårlig.
Legg isolasjon over hele altanoverflaten og litt utenfor i marknivå (5-10 cm grus/jord oppå).
Med en liten plutt så kryper kulden rundt kanten bare.
Protte
Legg isolasjon over hele altanoverflaten og litt utenfor i marknivå (5-10 cm grus/jord oppå).
Med en liten plutt så kryper kulden rundt kanten bare.
Protte
Klikk her for å svare