Rickard. Rickard. skrev:
Jeg forstår ikke helt hva du mener, men selvsagt er 70mm mer stabilt, men jeg har begge varianter i huset mitt, og jeg merker ingen direkte forskjell. Jeg har valgt å stille 45x70 på "feil vei" noen ganger for å slippe å jobbe med skjeve 45x45. Å koble til tre eller betong gjøres vel likedan uavhengig av bjelke dimensjonen.

Som svar på første spørsmålet se bilde :)
[bilde]
Hei igjen
Jo, det skjer på samme måte, uansett betong eller tre, det er bare at mine 50-talls vegger er utfordrende å skru inn ting i allerede som det er, ujevne, ulike mål oppe og nede osv. Jeg setter pris på å lese tips og erfaringer. Kanskje en idé da å bruke både feilvendte 70 bjelker og 45 bjelker, da jeg allerede har bestilt 45 bjelker. Så du mener at du ikke opplever noen større forskjell på stabiliteten? Å forsterke på diagonalen er også bra hvis man har smalere bjelker. Eller å kombinere 45 bjelker med stålbjelker til rammen. (Flere kan gjerne kommentere denne tanken)
Takk for en god latter og gode tips, et fantastisk bilde.

A Arne Vedefors skrev:
Jeg tenker at det som kan bli et problem er lyden. Veggen vil sannsynligvis slippe igjennom mye mer lyd pga den svake konstruksjonen. Kan blant annet kompenseres med doble gipsplater, men stille rom blir det nok ikke.
45 regel duger godt med etasjehøyder rundt 2,50. Hva gjelder lydreduksjonen på grunn av svakhet så stemmer det ikke. Noe dårligere enn en 70 regel med et 2-3 dB kanskje. Regler man 450 cc og dobbel platelag duger det godt. Kanskje ikke å kjøre inn stridsvogner i. Men som en enkel innervegg i en bolig er det ok. På grensen mellom kjøkken og soverom kanskje. Personlig foretrekker jeg 70 og alltid stålregel. Kjører jeg tre så blir det likevel skp minst i tak helst i gulv også.

• Liker
NatBat
  • Laddar…
Jeg delte av et stort soverom (22m2) til 2 mindre med 45/70 regel, osb samt 6mm gips på den ene siden av plasshensyn og 13mm på den andre. 45 kan bli litt vinglete, noe som spiller liten rolle. Men mellom 2 rom som stue/soverom ville jeg absolutt gått for 120 om jeg hadde muligheten, først og fremst for lyddemping mellom rommene.

Jeg laget min vegg mellom 2 soverom så bred jeg kunne uten å flytte en baderomsdør, det ble ok fra et lydisoleringssynspunkt, men ville gjerne brukt 120 om jeg hadde hatt plassen.

• Liker
Arne Vedefors og 1 annen
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Det er ikke noe merkelig eller uvanlig med 45x45 lekter på ikke-bærende innervegger. Cc60 duger fint og det blir tilstrekkelig(for det meste)stabilt, spesielt med 2x plater. Vil du bruke 90cm gips så kjører du cc45.

Et problem med 45x45 er å finne av tilstrekkelig kvalitet, jeg synes veldig ofte de er alt annet enn rette fra byggevarehandelen.
Hei igjen
Du hadde så bra håndfast svar sist gang så håper at du kanskje kan hjelpe meg igjen. Det var tomt for 70 lekter så det ble 45mm likevel. Har endelig opp taklekten mot det fryktelige betongtaket. Har forankret med 10 mm solid betongskrue, plugg og kraftlim. Lekten sitter der den sitter. Men jeg lurer nå på cc avstand på disse skruene så jeg ikke har gjort bort meg. Vi fikk i 4 skruer, lengde på lekten er 3,86. Tenk nå, tenk om jeg underdimensjonerte nå. Men kom virkelig ikke gjennom betongen på egen hånd (til tross for en Monster betongborr), det var min søster som hjalp meg med de andre 4. Lurer på om man kan komme unna med vinkelskinner isteden. Lytter gjerne til dine kommentarer rundt dette. Cc varierer nå mellom skruene. Jeg kan komme tilbake med bilde og mer eksakte cc målene
stort takk på forhånd

Rickard.
Skruene/limet trenger bare å holde veggen fra å tippe sidelengs, så det trengs ikke noe bemerkelsesverdig, sitter den bare fast så er det rolig.

• Liker
NatBat
  • Laddar…
Hei på dere
Tenkte for lærdommens skyld å gi tilbakemelding om at det gikk fint å bygge en skillevegg med 45*45 lekter. Med flere tverrlekter og OSB ble den veldig stabil og noen vinkeljern. Det var sant at 45 lekter ofte er krokete. Skulle jeg gjøre dette om igjen, ville jeg valgt feilvendte 70 lekter.
Takk for deres svar og lykke til med deres prosjekter 👌🏾

K
N NatBat skrev:
Hei til dere
Tenkte for lærdommens skyld å gi tilbakemelding om at det gikk fint å bygge en skillevegg med 45*45 lekter. Med flere tverrbånd og osb ble den veldig stabil og noen vinkeljern. Det var sant at 45 lekter ofte er krokete. Skulle jeg gjort dette om igjen, ville jeg tatt omvendte 70 lekter.
Takk for deres svar og lykke til med deres prosjekter 👌🏾
Hva er en omvendt 70 lekter?

Nå var det jo allerede klart&betalt men som en kuriositet kan jeg nevne at i det tidlige 90-tallet var jeg elmontør en kort periode og vi gjorde el for en hustillverker der alle ikke-bærende innervegger var 45*45 tomme uten isolasjon med 13 mm gips og det fungerte jo, om enn litt skranglete.

• Liker
NatBat
  • Laddar…
K kniv skrev:
Hva er en feilvendt 70 regel?
Jeg gjetter at man vender den slik at den brede siden er mot skiven. Samme dybde som en 45x45.

K
Z z_bumbi skrev:
Jeg gjetter at man vender den slik at den brede siden er mot platen. Samme dybde som en 45x45.
Og hvorfor skulle det være feilvendt? En regel på ”høy kant” er betydelig sterkere på å ta opp vertikale laster.

K kniv skrev:
Og hvorfor skulle det være feilvendt? En regel på ”høy kant” er betydelig sterkere på å ta opp vertikale laster.
Det kunne jo være slik at ordet feilvendt ble brukt i stedet for høy kant.
I dette tilfellet for å komme bort fra krokete 45x45.

K kniv skrev:
Hva er en feilsnudd 70 regel?
Hei, det lærte jeg her i gruppen. Det er en 70*45 regel som snus slik at den delen som er 45mm utgjør veggens tykkelse.

K
FredrikR FredrikR skrev:
Det kunne jo være sånn at ordet feilvendt ble brukt i stedet for på høykant.
I dette tilfellet for å komme vekk fra krokete 45x45.
Poenget er at du ikke kan vende den feil, bare at det er ulike egenskaper avhengig av dens orientering.

K kniv skrev:
Poenget er at du ikke kan vende den feil, bare at det er ulike egenskaper avhengig av dens orientering
Javisst, men du stilte spørsmålet om feilvendt, og min gjetning er ts mente å ha den på høykant.
Hva tror du?

K
Jeg unngår å tro og gjette, og tar utgangspunkt i det som TS faktisk skriver.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.