2.464 lest ·
12 svar
2k lest
12 svar
C24 eller Limtre i pulttak cc400 el cc600?
Her kommer noen spørsmål som jeg er sikker på at mange erfarne eller lærde kan hjelpe meg med.
Jeg skal bygge Attefall med pulttak og 8 graders takvinkel og platetak. I fremtiden kommer solceller til å havne på taket.
Står i valget og kvalet angående dimensjon på takbjelker.
Spennvidde mellom ytterkanten av veggene 4,5m
Takkant 400mm
Total lengde 5,4m
Konstruktøren har spesifisert 45x220 c24 cc400, men hvordan gjør jeg det med isolering? Blir jo en himla skjæring og mye svinn!
Skjære alt på lengden eller bredden?
Kuldebroer i taket? Ikke gøy å holde på med 2 lag når tyngdekraften gjør seg gjeldende.
Regnet litt selv og får godkjent på beregningene for 45x220 C24 med følgende premisser.
Snølast 1.5 samt platetak 0.55kN/m2 (eller sedum 0.7kN/m2 som i regneeksempelet skal simulere solceller)
Brukte Byggbeskrivningars eminente kalkulator
https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/pulpettaksbalkar-och-balkar/
Eller endre til limtre 56x225 cc600 i henhold til lignende premisser
- Dobbelt så dyrt i material (virke)
- tar ytterligere litt takhøyde
+ enklere med isolering, cc600.
Luftspalten tenkte jeg å legge på innsiden av bjelkene for å ikke påvirke byggehøyden/innvendige takhøyden.
Innså imidlertid at det blir et himla arbeid i stedet for å legge den plant oppå takstolene og deretter spikre en lekter oppå. Eller finnes det en annen smidig løsning?
Takk så lenge!
Jeg skal bygge Attefall med pulttak og 8 graders takvinkel og platetak. I fremtiden kommer solceller til å havne på taket.
Står i valget og kvalet angående dimensjon på takbjelker.
Spennvidde mellom ytterkanten av veggene 4,5m
Takkant 400mm
Total lengde 5,4m
Konstruktøren har spesifisert 45x220 c24 cc400, men hvordan gjør jeg det med isolering? Blir jo en himla skjæring og mye svinn!
Skjære alt på lengden eller bredden?
Kuldebroer i taket? Ikke gøy å holde på med 2 lag når tyngdekraften gjør seg gjeldende.
Regnet litt selv og får godkjent på beregningene for 45x220 C24 med følgende premisser.
Snølast 1.5 samt platetak 0.55kN/m2 (eller sedum 0.7kN/m2 som i regneeksempelet skal simulere solceller)
Brukte Byggbeskrivningars eminente kalkulator
https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/pulpettaksbalkar-och-balkar/
Eller endre til limtre 56x225 cc600 i henhold til lignende premisser
- Dobbelt så dyrt i material (virke)
- tar ytterligere litt takhøyde
+ enklere med isolering, cc600.
Luftspalten tenkte jeg å legge på innsiden av bjelkene for å ikke påvirke byggehøyden/innvendige takhøyden.
Innså imidlertid at det blir et himla arbeid i stedet for å legge den plant oppå takstolene og deretter spikre en lekter oppå. Eller finnes det en annen smidig løsning?
Takk så lenge!
En kanonløsning om man vil slippe å skjære isolasjon er å be en bedrift sprøyte inn isolasjon. Gir ofte veldig godt utfylte rom, c/c bredder spiller mindre rolle isolasjonsteknisk, går fort og begynner man å veie inn at man slipper å hente isolasjon/bestille hjem, håndtere det/kaste eventuell spill, samt generelt slipper man å holde på med dretet i det hele tatt.
Supert subjektivt svar som mener at det er et problem å isolere og det er verdt å slippe det.
Jeg hadde også sett på å bruke lettbjelker. Det finnes flere forhandlere, men de er lette å håndtere, og den økte høyden medfører ingen direkte store kostnader men gir god stabilitet samt bedre isoleringsverdi i taket enn 220.
Mine 2 cent.
Supert subjektivt svar som mener at det er et problem å isolere og det er verdt å slippe det.
Jeg hadde også sett på å bruke lettbjelker. Det finnes flere forhandlere, men de er lette å håndtere, og den økte høyden medfører ingen direkte store kostnader men gir god stabilitet samt bedre isoleringsverdi i taket enn 220.
Mine 2 cent.
Sprøytet isolasjon er ingen dum idé det heller! Takk for tipset. Kan tenke meg forskjellen mellom de dyrere limtrebjelkene og kostnaden for arbeidet å sprøyte isolering går jevnt opp.T Tsdoesds skrev:En god løsning om man vil slippe å skjære isolasjon er å be et firma sprøyte inn isolering. Ofte gir det veldig godt utfylte rom, c/c bredder spiller mindre rolle isolasjonsteknisk, det går fort og hvis man begynner å vurdere å slippe å hente isolasjon/bestille hjem, håndtere det/kaste eventuelt spill, samt generelt slippe å holde på med drevet i det hele tatt.
Supert subjektivt svar som mener at det er et aber å isolere og at det er verdt å slippe det.
Jeg hadde også vurdert å bruke lettbjelker. Finnes flere forhandlere, men de er lette å håndtere, og den økte høyden medfører ingen direkte store kostnader men gir god stabilitet samt bedre isolerverdi i taket enn 220.
Mine 2 cent.
Takhøyden vil jeg beholde så høy den går siden maksimal byggehøyde er 4m når det kommer til attefallare. Taket blir en kompromiss, akkurat som med mye annet når det bare kan være 30 kvm.
Gjør-det-selv-bygger
· Arvika
· 1 527 innlegg
Det burde fungere med 45x220s600 samt at du blåser inn løsull mellom stenderne👍
Regner jeg på 4,5m spennvidde mellom veggene, 45x220 c24 cc600 med 1.5 i snølast og 0.7 kN i belastning så får jeg frem at det ikke er nok, men at nedbøyningen blir for stor?B bossespecial skrev:
Legger ved et bilde av beregningen.
Så er spørsmålet,
Regnes spennvidden som utside stendervegg eller innside stendervegg?
Jeg setter forsterkningen av kantbjelken på utsiden.
Be om pris på løsullisolering av hele huset så skal du se at det ikke er dyrere å la sprøyte løsull enn å gjøre isoleringsjobben selv, reisekostnad/oppholdstid blir en urimelig høy andel om du bare lar sprøyte taket.
Gjør-det-selv-bygger
· Arvika
· 1 527 innlegg
Hvilken klimaklasse brukes i beregningen, det har nemlig innvirkning på nedbøyingen.
Ja det har du rett i, skal man få en ok pris gjelder det å la dem gjøre hele bygningenF fribygg skrev:
Gjør-det-selv-bygger
· Arvika
· 1 527 innlegg
Gjør-det-selv-bygger
· Arvika
· 1 527 innlegg
Takk for forklaringen!B bossespecial skrev:
Det går ikke å spesifisere i beregningen, og det står ikke hva jeg kan se noe sted i slutberegningen heller
Det eneste som står er:
"Beräkningsnorm: Europeisk konstruksjonsstandard - EKS12 (BFS 2022:4)"
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Pergola limträ eller regel?
Altan & Uteplats -
Hva er billigst; limtre-, lett- eller kertobjelke?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Søyler til terrasse, limtre eller trykkimpregnert (pussing)
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Pergola i limträ eller tryckimpregnerat?
Altan & Uteplats -
Ekstra stolper eller limtre? (Tak til traktoren)
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi