Uteplass med tak av korrugert plast. To stolper merket med rød strek, omgitt av steiner og busker. Plan for konstruksjonsendring i bærende struktur. Hei.
Min "drømmehytte" er stadig i behov av renovering... i påvente av at konstruksjonstegningene på min utbygging blir klar tenkte jeg bytte tak på min uteplass. Skal bytte til kanalplast i stedet for nåværende korrugert plast. Tidligere eier var så smart at han brukte type stokker som bærende bjelker. Selvfølgelig ubehandlet bakover til mot skråningen for maksimalt fuktgjennomslag og begynnende råte.

Jeg tenkte selvfølgelig å fjerne dem. Tror dere at det er tilstrekkelig å erstatte disse med to bjelker med dobbel trykkimpregnert 45x170. (Rød markering på bildet) Tenkte å forankre stolpesko i berget med kjemisk anker.

Det ser vel ut til å være noe lignende i bortre hjørnet på bildet. Stemmer det?
Holdfasthetsmessig går det nok fint (å bære vekten) men det finnes kanskje en risiko for at det blir litt vinglete i den lange retningen avhengig av hvordan den andre siden av bygget ser ut...
Sitter den andre enden fast i et hus så ville jeg si at det er rolig :)

• Liker
Jdel
  • Laddar…
1977bjorn 1977bjorn skrev:
Det ser vel ut til å være noe lignende i det bortre hjørnet på bildet. Stemmer det?
Hållfasthetsmessig går det nok fint (å bære tyngden) men det finnes kanskje en risiko for at det blir litt vinglete i den lange retningen avhengig av hvordan andre siden av bygget ser ut...
Sitter andre enden fast i et hus så ville jeg sagt at det er rolig :)
Takk for svar!

ja. Alle overliggende bjelker er forankret i fasaden. Hvordan kan man eliminere eventuell vinglete? Velge noe annet enn stolpskor for innfesting?

Beste svar

Sitter venstresiden på bildet fast i et hus så er det rolig. Tenkte mest om det var frittstående så kunne det nok blitt vinglete basert på at de gamle stokkene ser ganske solide ut. På den andre ledden ser man et skråstag for å ta opp vinglingen :)

• Liker
Jdel
  • Laddar…
1977bjorn 1977bjorn skrev:
Sitter venstresiden på bilde fast i et hus så er det rolig. Tenkte mest om det var frittstående så kunne det nok blitt vinglete basert på at de gamle stokkene ser ganske solide ut. I den andre retningen ser man et skråstag for å ta opp vingleteheten :)
Tusen takk for innspill!

• Liker
1977bjorn
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.