Jeg skrev tidligere om hvordan jeg fornøyd og tilfreds sagde til planker til bodfasaden. Jeg oppdaget ved montering at den gamle syll også var dårlig på et sted. Bytte ser jeg ingen problemer med, men jeg søker tips om hvordan jeg enklest løser dette med at de gamle målene er 3tom3. Vet noen om de selges gamle mål i typ Malmö eller så.
Jeg vil ikke gjerne håndsage større bjelker og min tanke om å ta en 70x70 og fylle ut med en tynn planke virker ikke helt fornuftig.
Jeg vil ikke kappe eksisterende bjelker og skjøte om. Bare bytte gamle dårlige syllen...
Enklest er å kjøpe en 95x95 regel (finnes bl.a. hos Beijers) og sage den ned hvis du har en sag med tilstrekkelig blad/båndsag. Ellers må du gå til en mindre sag eller et spesialsnekkeri. 75x75 finnes ikke å kjøpe ferdig i byggevarehandelen. Jeg vet ikke om dimensjonen er nødvendig i ditt tilfelle, men generelt sett er det bra å velge treverk med kvadratisk tverrsnitt til syll. Sylar utsettes for store tverrkrefter og da er det bra med stor materialmengde. I virkelig gamle hus er sylen nesten alltid kvadratisk.
Jeg får se hvordan jeg kan løse det. Dessverre er treverkstedet i kjelleren på kontoret fylt med flytteesker på ubestemt tid, så jeg kan ikke sage til dem der. Og med mine arbeidsdager er jeg ikke hjemme med pendelbussen før 18.15 da min lokale snekkervirksomhet er stengt. Jeg har også for meg at Hejdes ikke sager sånt for kunder lenger.
Jeg vurderer seriøst å kjøpe en bordsag, men det er en kostnad som er vanskelig å forsvare. Kanskje sirkelsagen får jobbe litt, et kutt fra hver side.
Ingen som har en Dewalt dw745 til salgs for halve prisen..?
Jeg testet med sirkelsagen i dag. Hadde bare 45x95 men det gikk smidig.
Og som vanlig glemte jeg å kontrollere at to lekter virkelig hadde samme mål. La en lekter ved siden av som støtte for sagen men den var noen millimeter smalere så når jeg trykte til hellet sagen skjevt. Merket det først et stykke inn når jeg byttet grep. Alltid er det noe.
Og syllen er dårlig på ordentlig? Det ser nesten ut til å være en vankant (bark) nederst på bildet. Er ikke treet mykt og råttent og/eller fuktig, trenger du jo ikke bytte i det hele tatt...