Holder på med renovering av gammelt sjarmerende hus fra begynnelsen av 1900-tallet. Det jeg vil resonnere om nå er utbyggingen som er veranda/balkong/inngang. Forrige eiere byttet stolpene uten å stive opp utbyggingen med resultat at alt antagelig har sunket litt for hver stolpe som er byttet! Gulvet på balkongen har en helling på ca. 3 cm per meter. De nye stolpene er dessuten av dårlig treverk. Sprekkdannelser og skjeve stolper. Bjelkelaget i utbyggingen er også dårlig. Så jeg trenger å gjøre om jobben. Jeg vil løfte opp utbyggingens tak ca. 5 cm og deretter bytte stolper og lage nye gulv både på balkong og inngangsplan. Hvordan bærer man seg ad med dette? Jeg ser for meg å plassere tre st jekker eller stiver i henhold til bildet og deretter presse opp taket. Kan tenke meg at det knaker og bråker, men at det burde gå. Hvor finnes verktøyene for dette?

• Gammelt hus med en veranda i to etasjer og rødt tak. Pilene viser hvor domkraft eller stemping kan plasseres for å løfte opp taket.
Jekker finnes på biltema for en billig penge (Typ 89:-), bruk deg så av vanlige stillasrør & en provisorisk "mellombjelke" for å ikke ødelegge din eksisterende, synlige, bjelke. Bare å pumpe & bytte stolpene. Jeg har selv fuktsanert et 1 . 1/5 plans hus på denne måten, for å kunne bytte syll på huset brukte jeg meg av samme prinsipp. Om det knaker bekymringsfullt mye så får du ta en tur til mot biltema og komplettere med en eller to jekker til. Om lengden på spirene ikke rekker til så setter du bare lengdekoblinger imellom. Du kan jo ganske snart regne ut vekten på det du skal løfte og jeg tror at hver jekk tar ca: to tonn så del totalvekten med det antall jekker det kan behøves. Kjør på og vis gjerne fram det ferdige resultatet når du blir klar. // Mixar´n

• Liker
Svenpercy og 1 annen
  • Laddar…
Et stalltips: Lim stolpene sammen så de blir rette. Gjør alt trearbeid i trykkimpregnert tre.

Milkshaken
Hør med en maskinutleie i ditt område om de ikke har skruvstämp... man har disse ved betongstøping av dekker og disse tåler mye høy belastning... Man setter bare i et kubein ved håndtaket eller noen ganger en kjetting,,, så snurrer man bare til den høyden man vil ha.....

Slik gjorde vi det. Et bilde sier mer enn tusen ord. Hos oss var det den nedre meteren på hver søyle som var råtten. Alt leid hos Cramo.

• Gul trevilla med innpakningen på nedre delen av pelarene under renovering, viser utskifting av råtne seksjoner. Verktøy og materialer ligger omkring.
  • Hus med stilasje for å bytte ut råtne bunnstolper. Byggearbeid på verandaen med leid utstyr fra Cramo.
Problemet er at det er 6,5 meter fra bakken til øvre bjelken. Jeg har sjekket med et utleiefirma. De hadde ikke så lange spirer. Har sendt forespørsel til Ramirent og Cramo. Får se hva de sier.

Ellers fungerer dette bra,

• En farlig improvisert stillas laget av oljefat og treplanker brukes til fasadearbeid på en bygning.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.