Panelet må utbedres. Vi kommer til å bytte alt, for per i dag er det mye dårlig, og vi vet ikke hvilken farge det er i de ulike lagene (noe av det flasser, trolig fordi det er forskjellige typer maling som er brukt... ). Skrape alt ned til treverket og så måtte bytte 40-60% er ikke verdt jobben.
Huset er fra -73, sokkel. I dag rev jeg bort noen bord for å se hvordan det er bygget, og dette er resultatet:
Bygningsvegg under renovering med panel fjernet, visende isolasjon, treverk og betong. Hammer og en planke ved siden av.
Dette er i hjørnet på nedsiden, derav betongen. Konstruksjonen ser altså ut til å være (utenfra og inn):
Panel-noen slags lekter horisontalt-trefiberplate-isolasjon-plast-gipsplate.
Er trefiberplaten sk tretex?
Veggen med revet panel viser trestruktur, isolasjon, og støpt betong i hjørnet av et hus fra 1973, uten vertikal luftspalte eller vindbeskyttelse.
Det er altså ingen vertikal luftspalte. Heller ikke noe papp, duk eller annet for å tette mot vind. Er det trefiberplatens oppgave?
Når jeg nå skal bytte panel, skal vi endre konstruksjonen slik at vi innfører en luftspalte vertikalt, og skal vi sette på papp, duk eller hva man nå bruker i dag? Det ville jo ikke skade med litt bedre energieffektivitet enn i 1973, da strømmen til de direktevirkende elementene var nærmest gratis. Vi vil for øvrig sannsynligvis bytte til en oljelasur i stedet for vanlig maling, om det nå kan spille noen rolle. Veggåpning med panel fjernet, avslører lag med treverk, isolasjon, og betong. Fokus på horisontal lekter og synlig isolasjonsmateriale.

Den svarte skiven er antagelig asfabord. På sett og vis har du luftspalte, det er vel en åpning på noen cm mellom plankene i det indre laget skaden er det luft mellom plankene og asfabordene.

Om du likevel skal ta ned hele fasaden, kanskje det er verdt å i samme slengen ta ned asfaltboarden også, spikre liggende 45x45, isolere mellom stenderne, sette en ny vindskive (type vestkystskive) og deretter lekter/panel på dette?

Men det er kanskje en unødvendig kostnad som ikke gir tilstrekkelig utbytte? Hvordan står egentlig asfa/asfaltboard som er 30-40 år gammelt, ingen problem dersom alt er intakt, eller bør det utbedres hvis man likevel har fasaden åpen?

Har selv et souterrenghus fra 70-tallet, dog 6 år yngre enn ditt men virker som det er forskjeller i oppbygningen av ytterveggene, se snittegning i bildet nedenfor:
Seksjonstegning av yttervegg med detaljer om lagvise materialtyper og tykkelser, inkludert asfaltboard og isolasjon.

Demmpa skrev:
Den svarte skiven er antakelig asfabord. På sett og vis har du luftspalte, det er vel en sprekk på noen cm mellom plankene i det indre laget skaden er det luft mellom plankene og asfaborden.
Det er dessverre ikke to lag. Det er hva jeg tror kalles stenvallspanel, så det finnes ikke noe direkte mellomrom.

ancientacid skrev:
Om du likevel skal ned med hele fasaden kanskje det er verdt å i samme slengen ta ned asfaltboarden også, spikre liggende 45x45, isolere mellom stenderne, sette en ny vindsperre (type vestkystplate) og deretter lekt/panel på dette?

Men det kanskje er en unødvendig kostnad som ikke gir nok avkastning? Hvordan står det seg egentlig asfa/asfaltboard som har 30-40 år på nakken, ingen problem om alt er intakt eller bør det utbedres om man likevel har fasaden åpen?

Har selv et sokkelhus fra 70-tallet, dog 6 år yngre enn ditt men virker som det er litt forskjell i oppbygningen av ytterveggene, se snitt i bildet nedenfor:
[bilde]
Flatt tak ==> ingen takutstikk, så tilleggsisolering er utelukket.
Din kåk er bygget etter energikrisen, noe som gjør at du har hav av isolasjon sammenlignet med meg. Har ingen tall ennå men ville blitt overrasket om det er mer enn 90 mm i mine vegger. :(

Bump! Er det dumt å endre i konstruksjonen? Å fjerne boarden og sette vindtett duk/papp eller hva man nå gjør i moderne tid, samt lage en luftspalte. Kan det skape problemer?

Man skal ikke fikse noe som fungerer. Har det fungert i 40 år så vil det fungere like lenge til.

• Liker
Oldboy
  • Laddar…
Alle paneler slipper igjennom litt luft i sprekker. Om asfaboarden og spikerreglene er ok så har det fungert på huset ditt også.
Så tror jeg at de fleste panelene i dag er sporet på baksiden, noe som gir ekstra lufting.

Om alt unntatt nederdelen på panelen er i god stand så hadde jeg ikke gjort annet enn å bytte panel.

If it ain't broke, then don't try to fix it! :o
Dere har et poeng der. Kanskje bedre å la kåken fortsette å være utett så man ikke skaper nye fuktproblemer. Føles jo billigere og enklere også.
Takk for input, godt folk! :thumbup:

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.