Hei,
Skal utbedre en vannskade i etasjeskillere, trenger å bytte ut et par meter av skadde bjelker.
Eksisterende dimensjon er 70x160. Har problemer med å finne den dimensjonen på treverk.
Om jeg tar 2 stk 45x145 isteden (så det blir 90x145), har noen forslag til hvordan jeg fester det i det gamle bjelkelaget så det blir sterkt? Med et par kortlinger er jeg overbevist om at det vil være tilstrekkelig sterkt, eller sjanser jeg helt feil nå?
Originaltanken var å skjøte inn som Träguiden viser her nedenfor, men det går ikke når tykkelsen avviker. Sage bort en cm på hver side så den nye regeln blir 70 under skjøtingen kanskje?
Prinsipielt bør man aldri skjøte en bærende bjelke.
Kan du ikke bare smekke på en 45x170 på hver side av originalbjelken slik at de også får støtte på oppleggene? (Om høyden på bjelken ikke kan være mer enn 160 må du kløyve ned 170-bjelkene til 160.)
Ellers pleier mindre sagbruk kunne ta målbestillinger.
Nærmeste standard saget dimensjon som skal finnes å bestille hos hvilken som helst trevareforhandler, (unntatt muligvis lavpriskjedene), er 75x175 mm (3x7").
Jeg mistenker at du har målt litt slurvete. Dimensjonen på den eksisterende bjelken bør kunne tilskrives tommemål. Bredden kan være 3 tommer, dvs 75 mm. Høyden kunne vært 6,5 tommer, dvs 162,5 mm. En enkel variant er å erstatte de skadede bjelkene med limtre. En standarddimensjon er 78x180 mm, som er lett å kløyve ned til riktig høyde. Jeg er enig med Oldboy, skjøt ikke de skadede bjelkene.
Dette synes jeg er en noe lettvint uttalelse. Det avhenger bl.a. av hvor skadene finnes samt reparatørens kunnskap i bygningskonstruksjon. For den med mindre kunnskap og erfaring er det nok enklere å bytte hele regelen.
Ja, selvfølgelig. Men det er jo ikke uten grunn at treguiden tar opp skjøting på den måten. Sterkest blir det ca 1/3 fra lager og dårligst midt mellom eller midt på lager.
Huset er bygd 36, han som bygde eide sitt eget sagbruk så tror ikke det finnes en standarddimensjon noen steder på hele bygget
Spennvidden er 4,5m.
Delene som er skadet og må byttes er den ene enden. Den som er verst skadet må jeg kappe bort 2 m på, og på noen andre gjelder det 1m hver for å ha god margin til det skadede virket.
Snakket med en byggmester som mente det skulle være greit å ta en 45x170, kappe ned til 160 og med en skikkelig overlapp på litt over en meter og spikforbindelser skulle fungere. Noen kortlinger på det for både belte og bukseseler så er det bare å kjøre.
Liker den løsningen hvis dere også tror det vil fungere. Å bytte ut hele bjelkelaget vil bli en ekstremt mye større prosedyre som ville gjøre oss hjemløse i mellomtiden, så det unngår jeg veldig gjerne.
Men om hele bjelkelaget er frilagt, så kan du jo forsterke med full lengde. Og du bør nok holde deg til minst samme høyde som på nåværende bjelker. Din spennvidde er litt for lang selv for en 220mm høy bjelke, om jeg husker tabellene riktig.
hempularens påpekning er viktig, med den lange spennvidden er selv hele 70x160 bjelker for svake for å oppfylle dagens krav på maks nedbøyelse og svikt. De bjelker som er råteskadet ved opplagene må byttes i sin helhet. Observer at kortlinger ikke har noen effekt på nedbøyelsen.
Ja, det hjelper i praksis. Men dimensjoneringsreglene er utformet for å tåle 200kg / kvm. Så da kan man ikke ta hensyn til kortlingen, siden alle kvadratmeterne er like belastet.
Derimot hjelper den i tilfelle med punktbelastning (husker ikke hvordan den belastningssituasjonen ser ut).
Hvilket som. Bytt ut råteskadde delene og skru eller skruelim en lang ny regel langs hele spennet så er du mer enn vel sikker. Men hvis du har vært fornøyd med svikten som den er i dag, holder det jo med det du allerede har foreslått.
Ja, svikten som den er i dag er helt okei. Ganske stumt med andre ord. Det når det ser ut som det gjør med råteskade. Bjelkelaget er frilagt nedenfra, men skal jeg komme til hjertveggen for å få avholdet må jeg rive opp gulvet på andre etasje, noe som medfører en hel del ting jeg helst unngår. En hel del originalbjelker er fine og vil beholdes med. Etter å ha båret ut alt sagflis som lå i mellombjelkelaget, så tror jeg at jeg kan gå ned ganske mye i dimensjon faktisk, sagflis veier!
Jeg har bestilt 45x170 lekter nå. Kommer til å spikre dem opp med en skikkelig overlapping (1-2m). Lover at dere får si 'hva var det vi sa' om dritten raser
Som alltid, takk for hjelpen. Byggahus er fantastisk!
Ja, svikten som den er i dag er helt ok. Rätt stumt med andre ord. Det når det ser ut som det gjør med råteskade.
Bjelkelaget er frilagt nedenfra, men skal jeg komme åt hjärtväggen för att få avhållet må jeg rive opp gulvet på andre etasje vilket medför en del saker jag helst undviker. En del originalbjelker er fine og kommer beholdes med.
Etter at ha båret ut allt sagflis som låg i mellombjelkelaget så tror jag att jag kan gå ned rett kraftig i dimension faktisk, sagflis veier!
Det finnes en fin tråd om kortlinger her: [lenke]
Sen vil jeg inte att det skal henge på kortlingen om mellombjelkelaget holder eller ej, men som en ekstra støtta synes det bra.
Jeg har bestilt 45x170 lekter nå. Kommer til å spikre dem opp med et ordentlig overlapp (1-2m). Lover at dere får si 'hva var det vi sa' om dritten raser
Som alltid, takk for hjelpen. Byggahus er fantastisk!
Tråden du refererer til handler jo mest om krysskolvning.
Det er viktig at man holder isär begrepene. Kortling er IKKE det same som krysskolvning.
Stickan
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.