Må kutte ut en del fra en 100x230 bjelke rett før opplegget.
Tenker å sette en 90x315 limtre under som får erstatte den bortskårne delen, lengde 2600

Holder det med en 45x95 stående på hver side som støtte? Doble? Grovere?
Lengden er ca 2600 og vil bli skrudd i eksisterende regelstamme og en søyle

Rød skal sages bort.
Turkis er limtrebjelken.
Regelen som kuttes ut er spikret til venstre og hviler på en søyle 2600mm derfra
Gulv under renovering, turkis linje viser planlagt limtrebjelke, rød markering angir der eksisterende bjelker skal fjernes. Vegg og vask i bakgrunnen.

Ingen som vet om det holder med 45x95 som støtte for bjelken?

S
Jeg i det minste forstår ikke helt ditt bilde i forhold til din beskrivelse; Hvorfor erstatter du med en limtrebjelke som er mye lengre enn den utskårne biten, hva finnes over det du skjærer bort, finnes plan- og seksjonsplan?

Det finnes en søyle på etasjen under, limtrebjelken får gå fra den til veggen, limtrebjelken skal altså være i taket på etasjen under.
Det er en loftsetasje ovenfor
Røde prikken er der det sages av, røde streken på andre bildet er omtrent der bjelken blir i taket, firkanten er en søyle
Plantegning av en bygning med markert rød prikk som indikerer avkapping av en bjelke. Røde linjer på andre bildet viser bjelkens posisjon i taket.
Plantegning viser plasseringen av en planlagt limtrebjelke på nedre etasje, markert med rødt, og en firkant representerer en søyle.

Får be om unnskyldning hvis jeg har vært uklar

Även vinden kom med såg jag

Tegning av et byggesnitt og fasade, inkludert loft. Målelinjer og beslag er markert. Retning mot øst er spesifisert.

S
Har jeg forstått det riktig, ifølge mitt bilde nedenfor? I så fall, har du regnet på limtrebjelken? Man trenger å vite lasten på limtrebjelken slik at man deretter kan regne ut hva kreftene i støttene blir. Har man kreftene i støttene, kan man kontrollere regelens bæreevne ved trykkende (normal)kraft med hensyn til knekk.

Hva er c-avstanden mellom bjelkene?

• Plantegning av bygning med markert limtræsbjelke og mål på 100x230 og 2600. Indikerer område der bjelken skal kappes bort. Tegnet i nedre plan.
Ja du har oppfattet rett
Jeg har ikke regnet, men tenker at en 100x230 burde være svakere enn en 90x315?

Reglene til gulvene ligger på andre ledden og ligger vel på ca cc 600, 3x9" ca 75x230mm

Støttene vil bli skrudd mot stående regel i bærende vegg samt i søylen

S
Ser ut som gulvbjelkene ligger felt mellom bjelkene. Hvor langt er det mellom rommene? Altså hvor lange er gulvbjelkene?

Ja de er vel rundt 3.5-4m skulle jeg tro

S
45x95 er ikke noe problem. Jeg har tenkt slik:

Først og fremst virker ikke veggen som går ut av papiret i seksjon B-B som bærende da gulvbjelkene ikke er kontinuerlige over bjelkene som finnes under veggen. Den nyttige lasten mellom rommene blir derfor tatt opp av gulvbjelkene som ser ut til å være festet med bjelkesko. De skjærkreftene som oppstår tas da hånd om i innfestingen. Lastene blir således:

Ikke-bærende vegg, egentyngde: 0.2kN/m^2
Nyttig last: 2kN/m^2 (Den nyttige lasten havner dog ikke direkte over bjelkene, men jeg har regnet konservativt). Nyttig last fra loftsetasjen samt den øvre etasjen.
Egentyngde limtrebjelke samt de to bjelkene fra den øvre- samt loftsetasjen.

Høyde på bjelke som skrus fast i søyle: 2,5 m (selv om den er mindre mhp. tykkelsen på limtrebjelken og bjelken).

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.