Merket at en del av svillen hadde råtnet, problemet er jo dog at jeg kun finner riktige dimensjoner på den i ubehandlet virke, 100x100mm. I behandlet virke finnes det, så spørsmålet er, er risikoen fortsatt til stede i moderne behandlet virke som i det som ble satt inn i hus på 60- til 80-tallet?

Til svillen skulle jeg tenke meg at man ikke trenger behandlet treverk. 60 til 80-tallet hadde man noen impregnering som het cuprynol har jeg for meg.

S
Ubehandlet trevirke er vel bare positivt?

Ja det er jo positivt for en venn av meg hadde behandlet virke i bjelkelaget og det ble en vannlekkasje på hans kjøkken og da begynte det å lukte utav dette cuprynolet men du skulle nok høre med en snekker for de må ha kontroll på det. Når vi har byttet ut biter av bjelken har det gått fint med ubehandlet virke. Lykke til. =)

Ifølge rykter brukte man tidligere år impregnert trevirke til svillen i hus med torpargrunn for at den skulle tåle høyere luftfuktighet uten å råtne. Med ulempen at det lukter en del i dette ganske lukkede miljøet.
Ikke sjelden på modulhus under årene 55-70-tallet så var svillen impregnert, bjelkelagets plate av eternit og støtteplanken for bjelkelagsplaten impregnert.

I dag anses det som et større problem om man har så høy luftfuktighet i torpargrunnen at ubehandlet tre risikerer å begynne å råtne, at det problemet er viktigere å løse langsiktig.

Bruk ubehandlet tre, men ikke glem å legge svillepapp under!

• Liker
Mikael_L
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.