Hei! Opprettet en tidligere tråd om at jeg får inn røyklukt i soverommet fra naboen som bor til høyre for meg. Det lukter veldig innestengt og innrøkt hvis jeg lukker døren til soverommet.

Alle vegger bortsett fra én vegg er av betong. Siden noen nevnte i den tidligere tråden at betong er støpt mot gulvet, kan det ikke komme via veggen/gulvlister.

Det jeg lurer på er om det er mulig at det kommer inn røyk via den veggen som er av tre/gips? Den veggen har dessuten vindu, element og tilluftsventil. Det er utelukkende røyk som kommer fra naboene via deres leilighet og ikke utenfra.

Ja, den kan være dårlig bygd/tettet, det kan finnes gjennomføringer for avløp, vann, el, ventilasjon mm som ikke er tettet.
En vegg mellom leiligheter skal være brannskillende, den skal være helt tett, men slik er ikke alltid tilfellet.
Jeg hjalp en leietaker med vannlåsen under kjøkkenbenken, plutselig mens jeg satt der ble det lyst rundt røret som gikk inn i veggen, det var naboen som åpnet sitt skap for å kaste søppel.

• Liker
Morkl og 1 annen
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Ja, den kan være dårlig bygd/tettet, det kan finnes gjennomføringer for avløp, vann, strøm, ventilasjon mm som ikke er tettet. En vegg mellom leiligheter skal være brannskillende, den skal være helt tett, men så er ikke alltid tilfelle. Jeg hjalp en leietaker med vannlåsen under kjøkkenbenken, plutselig når jeg satt der ble det lyst rundt røret som gikk inn i veggen, det var naboen som åpnet skapet sitt for å kaste søppel.
Kan man som leietaker kreve at de fikser det? Det er en flerfamiliebolig fra -60 tallet. Går det an å fikse det selv på noen måte som f.eks ta bort kvartlisten og tette med akrylfug? Eller må utleieren rive veggen?

B brabrabra11 skrev:
Hei! Skapte en tidligere tråd om at jeg får inn røyklukt i soverommet fra naboen som bor til høyre for meg. Det lukter veldig innestengt og innrøkt om jeg lukker døren til soverommet.

Alle veggene bortsett fra en vegg er av betong. Siden noen nevnte i den tidligere tråden at betong er støpt mot gulvet så kan det ikke komme via veggen/gulvlister.

Det jeg lurer på er om det er mulig at det kommer inn røyk via den veggen som er av tre/gips? Den veggen har dessuten vindu, element og tilluftsventil. Det er utelukkende røyk som kommer fra naboene via deres leilighet og ikke utenfra.
tilluftsventilen er noe jeg ville sjekke først. Men sånn er jeg.

• Liker
brabrabra11
  • Laddar…
I Installation skrev:
tilluftsventilen er noe jeg ville sjekket først. Men sånn er jeg.
Allerede sjekket. Har også byttet filtrene som sitter i ventilene.

B brabrabra11 skrev:
Allerede sjekket. Har også byttet filtrene som sitter i ventilene.
Filter tar ingen røyklukt. Men siden de suger inn luft så må det jo komme den veien. Sannsynligheten for at det skulle smitte via en utetthet finnes.

I Installation skrev:
Filter tar ingen røykelukt. Men iom at de suger inn luft så blr det jo komme den veien. Sannsynligheten for at det ville smitte via en utetthet finnes.
Nei jeg vet. Filteret er mer mot støv og insekter.

Ja det er min mistanke. Vurderer om det er verdt å ta bort alle listene og tette med akrylmasse og kanskje spørre om naboen kan tette i sim leilighet.

B brabrabra11 skrev:
Nei jeg vet. Filteret er mer mot støv og insekter.

Ja det er min mistanke. Lurer på om det er verdt å fjerne alle listene og tette med akrylfug og kanskje spørre om naboen kan tette i sin leilighet.
Unødvendig arbeid i min bok.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.