26.989 lest ·
17 svar
27k lest
17 svar
Stillasje: Kjøpe brukt, eller bygge av rør
Hei
Vi skal male tre hus til våren, og bytte tak på ett av disse.
Det er varierende (delvis sterkt) kuperte tomter som gjør at rammeverks stillaser går bort pga. uforanderlighet (kommer oftest i 2m høyder).
Nå til det store spørsmålet...
Kjøpe brukt stillas, for eksempel haki, som går an å få tak i til brukbare priser, eller bygge selv av stålrør 48mm og skaffe rørkoblinger som finnes for eksisterende stillaser.
Vi trenger ca. 10m bred, 4-5m høy (og i alle fall en seksjon 6m høy, 2m bred).
Vi kommer til å bruke planker 45x195 eller 45x220 til gulv og stige for å komme opp i stillaset.
Jeg har bygget litt med layher/monzon-systemet så litt erfaring finnes.
Tips, råd, praktiske erfaringer ønskes.
Vi ønsker ikke å bygge i tre (synes det er tungvint).
Mvh
Rikard
Vi skal male tre hus til våren, og bytte tak på ett av disse.
Det er varierende (delvis sterkt) kuperte tomter som gjør at rammeverks stillaser går bort pga. uforanderlighet (kommer oftest i 2m høyder).
Nå til det store spørsmålet...
Kjøpe brukt stillas, for eksempel haki, som går an å få tak i til brukbare priser, eller bygge selv av stålrør 48mm og skaffe rørkoblinger som finnes for eksisterende stillaser.
Vi trenger ca. 10m bred, 4-5m høy (og i alle fall en seksjon 6m høy, 2m bred).
Vi kommer til å bruke planker 45x195 eller 45x220 til gulv og stige for å komme opp i stillaset.
Jeg har bygget litt med layher/monzon-systemet så litt erfaring finnes.
Tips, råd, praktiske erfaringer ønskes.
Vi ønsker ikke å bygge i tre (synes det er tungvint).
Mvh
Rikard
Kan du ikke lete etter brukte Burton stillaser? De kan jo tilpasses fint.
Eller bare Haki med justeringsskruene i bunnen. 500 mm på skruen og de nyere spirene som har 4 hull på samme høyde, så burde du kunne få til høyden selv om det er litt kupert.
Eller bare Haki med justeringsskruene i bunnen. 500 mm på skruen og de nyere spirene som har 4 hull på samme høyde, så burde du kunne få til høyden selv om det er litt kupert.
Jeg har også kjøpt stillas. I ditt tilfelle synes jeg du skal kjøpe så det dekker den største siden du har på husene. Da rekker det til alt du har og mer enn en side om gangen jobber man kanskje ikke med. Vil du ikke ha det lenger etter at du er ferdig, er det bare å selge det videre og som i hokanp-tilfellet, tror jeg ikke du taper noe på handelen.
Vi har også kjøpt brukt stillas. 2 forskjellige har vi kjøpt, en +8 og en Haki. Begge kan nok brukes greit på kupert underlag hvis man har lange justerskruer.
Planen er å selge disse til våren når huset er ferdigbygget for samme pris som de er kjøpt for.
Jeg mistenker at brukte stillaser er noe billigere nå på høsten, så sjekk annonser nå og kjøp i høst hvis noe bra dukker opp. Til våren blir nok både pris og utvalg noe større. Jeg kunne i prinsippet selge minst det ene nå, men venter til våren da jeg tror det blir lettere å selge.
PM meg om du vil vite hva jeg ga for tingene og hvor mye det var. Men jeg har ikke oversikt på stående fot over hvor mange ting som var inkludert, det må jeg gå og "telle" sammen raskt ute på byggeplassen, dvs du kan ikke få svar før neste uke.
Planen er å selge disse til våren når huset er ferdigbygget for samme pris som de er kjøpt for.
Jeg mistenker at brukte stillaser er noe billigere nå på høsten, så sjekk annonser nå og kjøp i høst hvis noe bra dukker opp. Til våren blir nok både pris og utvalg noe større. Jeg kunne i prinsippet selge minst det ene nå, men venter til våren da jeg tror det blir lettere å selge.
PM meg om du vil vite hva jeg ga for tingene og hvor mye det var. Men jeg har ikke oversikt på stående fot over hvor mange ting som var inkludert, det må jeg gå og "telle" sammen raskt ute på byggeplassen, dvs du kan ikke få svar før neste uke.
Jeg fant denne firmaet i Göteborg som ser ut til å ha litt blandet Haki. Legger ved lenke om noen andre leter også.
http://www.sskonsultab.se/index.html
Hyggelige priser av det jeg kunne finne på bl.a. Finn.no brukt vs. ny stilling.
Jeg skal dra og låne 2-3 seksjoner ramme-aluminium haki fra en maler for å se hvordan disse ter seg i virkeligheten og om vi kan gjøre noe med disse eller hvordan det nå blir.
At det skal være så "vanskelig" å vedlikeholde husene
Mvh Rikard
http://www.sskonsultab.se/index.html
Hyggelige priser av det jeg kunne finne på bl.a. Finn.no brukt vs. ny stilling.
Jeg skal dra og låne 2-3 seksjoner ramme-aluminium haki fra en maler for å se hvordan disse ter seg i virkeligheten og om vi kan gjøre noe med disse eller hvordan det nå blir.
At det skal være så "vanskelig" å vedlikeholde husene
Mvh Rikard
Etter mye leting og mange kvaler kjøpte jeg en Monzon al-stillas. Ikke for å selge sean, men for at den skal tilhøre huset. Jeg har en låve og en ganske stor villa og rett som det er oppdager man noe som skal utbedres. Da tas stillaset frem. Største fasan er å stå på åtte meters høyde og vakle på en stige og strekke seg mot det der "bare litt til så slipper jeg å flytte stigen". Fasa to er å dra og leie, styre med henger og ha tider bestemt når alt skal tilbake... Derfor kjøpte jeg. Jeg er fornøyd med Monzan. Det finnes sikkert andre alternativer som har sine fordeler. Men som det nå er tas stillaset frem og opp i løpet av en time, det som skal fikses fikses og så ned igjen. Det kan være innen en dag. Kjøpte gjennom ställning.se og er fornøyd. Men som sagt. det finnes andre alternativer som sikkert er minst like bra.
Nå har vi i alle fall bestemt oss for å kjøpe stillas i stedet for å leie eller låne.
Kikket på Assco/Plettac hos bl.a. Fasadställningar, men falt på prisene på brukt haki som lå lavere. For hjemmebruk så er jo prisen delvis avgjørende.
Det ble brukt Haki fra SS Konsult ( http://www.sskonsultab.se/ ).
Plukket sammen det jeg ønsket og fikk pris på det. Plukkepinn
De har lager i Göteborg, og du kan dra dit å handle ting for å komplettere stillaset med også.
De har utelukkende haki på lager men kan få partier av annet av og til.
Håper det kan hjelpe andre i samme situasjon som oss.
Mvh
Rikard
Kikket på Assco/Plettac hos bl.a. Fasadställningar, men falt på prisene på brukt haki som lå lavere. For hjemmebruk så er jo prisen delvis avgjørende.
Det ble brukt Haki fra SS Konsult ( http://www.sskonsultab.se/ ).
Plukket sammen det jeg ønsket og fikk pris på det. Plukkepinn
De har lager i Göteborg, og du kan dra dit å handle ting for å komplettere stillaset med også.
De har utelukkende haki på lager men kan få partier av annet av og til.
Håper det kan hjelpe andre i samme situasjon som oss.
Mvh
Rikard
Oppdaterer tråden litt.
Jeg har sett litt på nettet etter leiestillas til byggingen av vårt 2-etasjes hus. De fleste utleiere tar virkelig godt betalt.
Så vurderer å kjøpe en i stedet.
Noen som vet om et sted i Södermanland/Mälardalen som selger stillas til ok priser.
Gjerne Haki, men ikke et krav..
Er ute etter 4-5 seksjoner på ca 4x5 meter hver.
Håper ikke dette ser ut som en annonse bare
Jeg har sett litt på nettet etter leiestillas til byggingen av vårt 2-etasjes hus. De fleste utleiere tar virkelig godt betalt.
Så vurderer å kjøpe en i stedet.
Noen som vet om et sted i Södermanland/Mälardalen som selger stillas til ok priser.
Gjerne Haki, men ikke et krav..
Er ute etter 4-5 seksjoner på ca 4x5 meter hver.
Håper ikke dette ser ut som en annonse bare
Hei
Har ingen peiling på firmaer oppover i landet, men hvis man bestiller i ställningshäck, så bør det ikke være noe problem å få det sendt for en rimelig sum.
Jeg har majoriteten i 3m bredder, og 1.6m dybde, men har også komplettert med 0.7 en-rörs-Balkar så man kommer inn der det er trangt eller som stigeholder på gavlen. Kompletterte også med spiror på både 2m og 1.5m for å komme inn under takfoten.
Jeg gikk for deres finansiering, dog ganske dyr i forhold til om man kan få banklån eller lignende, men da vi kjøpte mye stillas på en gang tok vi den ekstra kostnaden over tid. Den er ferdigbetalt og blir "vår" til våren.
Av og til har man flaks og kommer over en begangad på blocket, men det er sjeldent generelt med brukte stillaser i grei stand.
Mvh
Rikard
Har ingen peiling på firmaer oppover i landet, men hvis man bestiller i ställningshäck, så bør det ikke være noe problem å få det sendt for en rimelig sum.
Jeg har majoriteten i 3m bredder, og 1.6m dybde, men har også komplettert med 0.7 en-rörs-Balkar så man kommer inn der det er trangt eller som stigeholder på gavlen. Kompletterte også med spiror på både 2m og 1.5m for å komme inn under takfoten.
Jeg gikk for deres finansiering, dog ganske dyr i forhold til om man kan få banklån eller lignende, men da vi kjøpte mye stillas på en gang tok vi den ekstra kostnaden over tid. Den er ferdigbetalt og blir "vår" til våren.
Av og til har man flaks og kommer over en begangad på blocket, men det er sjeldent generelt med brukte stillaser i grei stand.
Mvh
Rikard
Hei, takk for svaret..
Jeg fant en annonse der de selger 4x4m seksjoner til god pris.
4 slike seksjoner ville passe meg bra, så kanskje man må kjøpe til litt småting for å få den til å passe optimalt til min fasade.
http://www.blocket.se/ostergotland/4m_Hakistallning_47356761.htm
Jeg fant en annonse der de selger 4x4m seksjoner til god pris.
4 slike seksjoner ville passe meg bra, så kanskje man må kjøpe til litt småting for å få den til å passe optimalt til min fasade.
http://www.blocket.se/ostergotland/4m_Hakistallning_47356761.htm
Jeg bruker 34 eller 45*145 på høyden mellom lengdebjelkene som støtte under terrassebord/planker/gulvplater eller hva som dere har for hånden i stedet for de dyre tre-, alu- eller stål-terasseborden for etasjene å gå på.
Bare skjær ut litt i enden så "brettes" den opp slik at den havner i overkant på bjelken. På min 0.7m-bredde har jeg laget egen terrassebord av 2 stk 45*145 som er festet i ytterkantene i 2*2 tett over bjelkene. Det går ca. 95 cm terrassebord på bredden over 0.7 bred stige.
Bare som tips.
/Rikard
Bare skjær ut litt i enden så "brettes" den opp slik at den havner i overkant på bjelken. På min 0.7m-bredde har jeg laget egen terrassebord av 2 stk 45*145 som er festet i ytterkantene i 2*2 tett over bjelkene. Det går ca. 95 cm terrassebord på bredden over 0.7 bred stige.
Bare som tips.
/Rikard