Gitt at man vil sette byggplyfa på 12mm innenfor gipsen på veggene skal taket gipses først eller skal byggplyfaen monteres på veggen først?

Skal takgipsen ligge an mot plyfaen eller plyfaen ligge an mot takgipsen?

Det spiller ingen rolle.

Det spiller, som ingen rolle. Jeg foretrekker derimot å sette veggplater først, da man har godt og plass til å skru i overliggeren.

• Liker
RoBo
  • Laddar…
Jeg har sett begge variantene, også varianten å gipse taket før innerveggene kommer opp. Sparer tid for snekkeren men blir mer tungvint for elektrikeren...:p

De der 10-15mm over gulvet som osb og veggipsen skal slutte - er det over lagt gulv eller over (fræste) gulvsponplater?

Mikael_L
Man kan gjøre på forskjellige måter.

Jeg satte først OSB på veggene, så takplank (huntonit-type, mine var nok av merket tak-ess) og til slutt satte jeg veggips.
Veggipsen sist var imidlertid nødvendig da jeg tenkte å ha uten taklist og ikke tenkte å sparkle inn og male et tak.

Mikael: har du ferdige takplater (typ huntonit med mdf og "plast" film over) og malt vegg gips uten taklist? funker det?

csms: la veggplatene gå mot gulvet i badet, ellers må det sparkles i gulv vegg vinkelen

Mikael_L
nino skrev:
Mikael: har du ferdige takplater (type huntonit med mdf og "plast" film over) og malt vegg gips uten taklist? fungerer det?
Vi har tapet overalt (unntatt kjøkken).
En smal malt snobberand øverst ved taket.

ok, kan du slenge opp et bilde?

Mikael_L
Hva mener du med spørsmålet "funker det?"

Så jeg vet hva jeg skal prøve å fange på bilde. :)

overgangen mellom tak og vegg uten taklist :)

Mikael_L
Vil du ha et bilde med sprukket latex-fuge i overgangen, eller et med helt?

Det første er lett som en plett å fikse. Det andre tror jeg at jeg også kan fikse, hvis jeg leter litt finner jeg sikkert et sted med tilstrekkelig langt uten sprekker så det rekker til et bilde. :eek: ;)

Men jeg tar bilder i morgen tror jeg. Orker ikke nå, og det begynner å bli litt skumring, jeg tror det blir bedre om jeg får en større andel naturlig lys.

• Liker
Freniño
  • Laddar…
sprekke eller ikke kvittar :)

Hei. Nå kommer neste spørsmål. Finnes det noen betenkeligheter utover at det blir mer saging med å sette 2400 plyfa på 2500 takhøyde og dermed få også horisontale skjøter (gitt at man unngår generalslinga)? Vil det bli noen andre komplikasjoner med gipsen (som er 2500)?

Sist redigert:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.