7.115 lest ·
15 svar
7k lest
15 svar
Byggplyfa eller takgips først?
Side 1 av 2
Gitt at man vil sette byggplyfa på 12mm innenfor gipsen på veggene skal taket gipses først eller skal byggplyfaen monteres på veggen først?
Skal takgipsen ligge an mot plyfaen eller plyfaen ligge an mot takgipsen?
Skal takgipsen ligge an mot plyfaen eller plyfaen ligge an mot takgipsen?
Hobbyelektriker
· E
· 15 400 innlegg
Jeg har sett begge variantene, også varianten å gipse taket før innerveggene kommer opp. Sparer tid for snekkeren men blir mer tungvint for elektrikeren...
Man kan gjøre på forskjellige måter.
Jeg satte først OSB på veggene, så takplank (huntonit-type, mine var nok av merket tak-ess) og til slutt satte jeg veggips.
Veggipsen sist var imidlertid nødvendig da jeg tenkte å ha uten taklist og ikke tenkte å sparkle inn og male et tak.
Jeg satte først OSB på veggene, så takplank (huntonit-type, mine var nok av merket tak-ess) og til slutt satte jeg veggips.
Veggipsen sist var imidlertid nødvendig da jeg tenkte å ha uten taklist og ikke tenkte å sparkle inn og male et tak.
Vil du ha et bilde med sprukket latex-fuge i overgangen, eller et med helt?
Det første er lett som en plett å fikse. Det andre tror jeg at jeg også kan fikse, hvis jeg leter litt finner jeg sikkert et sted med tilstrekkelig langt uten sprekker så det rekker til et bilde. :eek:
Men jeg tar bilder i morgen tror jeg. Orker ikke nå, og det begynner å bli litt skumring, jeg tror det blir bedre om jeg får en større andel naturlig lys.
Det første er lett som en plett å fikse. Det andre tror jeg at jeg også kan fikse, hvis jeg leter litt finner jeg sikkert et sted med tilstrekkelig langt uten sprekker så det rekker til et bilde. :eek:
Men jeg tar bilder i morgen tror jeg. Orker ikke nå, og det begynner å bli litt skumring, jeg tror det blir bedre om jeg får en større andel naturlig lys.
Hei. Nå kommer neste spørsmål. Finnes det noen betenkeligheter utover at det blir mer saging med å sette 2400 plyfa på 2500 takhøyde og dermed få også horisontale skjøter (gitt at man unngår generalslinga)? Vil det bli noen andre komplikasjoner med gipsen (som er 2500)?
Sist redigert: