Noen som kan dele erfaringer med Byggmax trelim? Prismessig ligger de veldig bra til sammenlignet med f.eks. Casco, i alle fall hos de forhandlerne jeg har i nærheten.

Er det noen som vet hvem som produserer trelimene som Byggmax selger under eget navn?

/Lasse

Kjedelig. Som vanlig lim utspedd med like mye vann.

Limmet er veldig lettflytende, men fugene blir sterke. Om det er like sterkt som Casco eller Loctite vet jeg ikke. Om du skal ha mye så finnes i alle fall Casco på 5-liters dunk. Jeg pleier å kjøpe Loctite på CO bare fordi flasken er bedre enn konkurrentenes.

@mycke_nu:
Etter litt leting blant produktspecer så finner jeg at Casco angir tørrstoffinnholdet til 46-48% for sitt innelim. Byggmax angir tørrstoffinnholdet 46% for sitt tilsvarende lim, så at det skulle være dobbelt så mye vann i byggmaxlimmet er ren nonsens.

Jeg synes det er trist med denne typen ubegrunnede innlegg som ikke tilfører noen saklig informasjon, men jeg er ganske ny her og det kanskje er dette nivået i Byggahus-forumet?

@mattiasp:
Takk for saklig informasjon om konsistensen. Er det Clas Ohlson du mener med CO? Jeg finner bare Cascos trelim der.

Ingen som vet hvilken produsent som leverer trelimene til Byggmax?

Ja, CO er Clas Ohlson. Har de sluttet med Loctite? Synd. Jeg får spare mine Loctite-flasker og kjøpe Casco i dunk. Jeg skal sjekke Byggmax-flasken:

...Det finnes ingen opplysninger på flasken om hvem som produserer limet for Byggmax. Derimot så jeg at det stod "Plastic Padding" på de flaskene som jeg kaller Loctite. Det er samme selskap som eier varemerkene, det er litt uklart hva som er varemerke og hva som er navnet på produsenten.

Byggmax-limets lave viskositet gjør det litt vanskelig å arbeide med. Det er nok det mycke_nu mener. Jeg brukte limet til gulvspån og det blir litt kliss når limet ikke vil ligge stille der man helte det.

Loctite og Plastic Padding er begge varemerker under Henkel (akkurat som Barnängen og Schwartzkopf, stort kjemifirma det der!).

Det var fordi jeg skal legge gulvspon at jeg spurte, så det kan være en grunn til å passe seg for Byggmax-limet. Nå blir det nok vinter-kvalitet siden jeg holder på i en bod som blir litt vrien å varme opp altfor mye, og det kan jo hende at vintervarianten har litt annen konsistens. Jeg får vel rett og slett kjøpe en flaske Byggmax-lim og sammenligne mot Cascos vinterlim som jeg har en flaske stående.

Byggmax er nok som Biltema at de ikke vil avsløre hvem som er leverandører. Hvem ville kjøpt merkevarer for kanskje 50% mer om det viste seg at man kan kjøpe samme produkt billigere på Byggmax?

Jeg holder på med motorsykler og det er alltid en evig debatt om Biltemas motoroljer. Det er vel mer eller mindre bevist at det er Statoil som leverer dem, men det strides naturligvis om det er samme spec på oljene eller om det er "andresortering" som selges på Biltema.

Sist redigert:
Når jeg la mitt spongulv så brukte jeg vintertrelim fra
1) Casco
2) Jula
3) Byggmax

Nå ble det tilfeldigvis tre forskjellige merker da jeg ikke hadde hastverk med å legge gulvet og kjøpte litt nå og da når lysten til å legge gulv dukket opp og hvilken butikk man var nærmest.

Men uansett... jeg merket ingen forskjell i det hele tatt på disse 3 merkene... synes de til og med luktet likt og like mye. Jula's luktet kanskje en anelse mer. Kan ikke svare for holdbarhet ennå da jeg ble ferdig for ikke så lenge siden. Men på et par uker har jeg ikke sett noen forskjell...
Har hørt at man helst skal bruke vintertrelim når man legger gulvspong, uansett ute eller inne.

Jaha, interessant med motoroljene. Jeg har også hørt at det er Exxon Mobil som leverer Agrololjene til Lantmännen eller Granngården eller hva de tilfeldigvis heter for øyeblikket.

For øvrig har Byggmax en hel del merkevarer som ikke maskeres. Plastrørene kommer fra Uponor hvis jeg ikke husker feil. Derimot kan BM bytte leverandør litt hvordan som helst og late som det er samme produkt. K-flyfinéren er for tiden fra Finnforrest, men tidligere kom den fra Brasil og var limt med vannløselig lim. Koblingsbokserne var tidligere en helt OK lavprismodell, men ble byttet ut med en helt verdiløs modell som spontansprekker. De dårlige er merket Etmàn.

Jeg limte 75m2 sponplategulv i sommer med byggmax vanlig hvitlim. Jeg hadde ingen problemer med det, og når jeg senere kappet opp en luke i gulvet og skulle løsne platen, var det ikke limfugen som brast, men sponplaten delte seg.

Limmet du kjøpte i sommer var helt OK.

Spørsmålet er om limet jeg kjøper i dag er det samme limet, eller en ny type?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.