Jeg står i ferd med å gjøre ganske store endringer i planløsningen i det nyinnkjøpte huset. På bildet nedenfor viser jeg tre vegger jeg vil fjerne, samt et solid stykke bjelkelag for å bygge en trapp til overetasjen.

De tre delene som skal bort (310+225+140 cm) skal selvsagt bort fra bærende vegger. Veggene er like som øvrige innervegger i huset, men det finnes sokkelbjelker i platen for akkurat disse innerveggene. I tillegg skal altså hele rommet med røde streker over fjernes, siden trappen til overetasjen skal være der. På det nederste bildet har jeg tegnet hvordan jeg har tenkt å erstatte veggene med en stålbjelke som man «henger» i spor i eksisterende vegger.

Dimensjonen på bjelkene har jeg ingen anelse om, hvor mye skal de bære? Jeg har kommet så langt at jeg har innsett at det er bærende vegger, og at det ikke bare er å ta frem slegga...

Jeg vil gjerne ha litt tips og kommentarer, jeg forstår at jeg må kontakte en konstruktør for å fikse dette, men det gjør jo ikke noe å være godt forberedt før man setter i gang. Hvis noen har et navn på en skånsk konstruktør (gjerne sørvest-Skåne) som de anbefaler, så er det heller ikke feil.

Takk for all hjelp!!

• Plantegning som viser tre vegger på 310, 225 og 140 cm som skal fjernes for å bygge trapp, og plan for å erstatte dem med en stålbjelke i bærende vegger.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.