Om man søker så finner man mest informasjon om å beskytte impregnert terrassebord eller lignende. Vi begynner med selve tegningen:
Så selve benkeplaten skal jeg bygge med limtrebjelker, som jeg har brukt for å bygge et utebord før, og det har fungert bra. Men denne bardisken er litt mer utsatt for vær og vind, så min tanke er å pusse/børste den og deretter beise den og så børste den igjen så den ser litt "slitt" ut, og deretter legge på et beskyttelsessjikt. Hvis jeg oljer den må jeg fortsette å olje den om og om igjen, sannsynligvis flere ganger per sesong. Hva finnes det av lakkalternativer? Det beste ville jo være en form for hardvoks-olje som skaper en utrolig slitesterk beskyttelse, men det er også viktig at det er fleksibelt og ikke sprekker når/om treverket beveger seg.
Et annet relevant spørsmål er materialet på hyllene under baren. Der kommer jeg til å bruke OSB-plater og deretter male dem hvite, men er det noe spesielt jeg burde tenke på der? Type maling for å beskytte dem på best mulig måte?
Om man søker så finner man mest informasjon om å beskytte impregnert terrassebord eller lignende. Vi begynner med selve tegningen:
[bilde]
Så selve benkeplaten skal jeg bygge med limtrebjelker, noe jeg har brukt for å bygge et utebord før, og det har fungert bra. Men denne bardisken er litt mer utsatt for vær og vind, så min tanke er å slipe/børste den og så beise den, og deretter børste den igjen så den ser litt "slitt" ut, så legge på et beskyttelsessjikt. Hvis jeg oljer den må jeg olje den om og om igjen, sannsynligvis flere ganger per sesong. Finnes det noen lakkalternativer? Det beste ville vært en form for hardvoksolje som skaper en utrolig slitesterk beskyttelse, men den må også være fleksibel og ikke sprekke når/hvis treet beveger seg.
Et annet relevant spørsmål er plate-materialet for hyllene under baren. Der kommer jeg til å bruke OSB-plater og deretter male dem hvite, men er det noe spesielt jeg burde tenke på der? Type maling for å beskytte dem på best mulig måte?
Min erfaring med OSB ute er - feil materiale på feil sted.
Selv om man maler dem, noe som er vanskelig å få bra etter min erfaring, så trekker de til seg fuktighet og blir sjaskete og bøyelige raskt. De tåler heller ikke noen betydelig belastning, spesielt ikke over tid, og spesielt ikke hvis fuktighet kommer til (f.eks. via luften eller på bunnen av en panne/skål osv.) - så de vil bli "U-formet" ganske raskt vil jeg tro
OSB er laget for å settes som billig plate-materiale på vegger inne. Jeg ville brukt annet materiale, helst solid tre og ikke OSB/spon.
For benkeplaten kan kanskje hardvoks fungere, jeg har ikke prøvd det ute, men på tregulv funker det utmerket: Og de slites/smusses ned, skures osv., og beveger seg.
Fin tegning, jeg tenker faktisk å bygge noe lignende og jeg har tenkt en del på selve benkeplatene.
Først var jeg inne på å bygge konstruksjonen i trykkimpregnert tømmer og deretter støpe en benkeplate, men nå er jeg inne på å ha naturlig treverk som skal behandles i stedet.
Min erfaring med OSB ute er - feil materiale på feil sted.
Selv om man maler dem, noe som er vanskelig å få bra etter min erfaring, så trekker de til seg fukt og blir sjuskete og slappe raskt. De tåler heller ikke noen nevneverdig belastning, spesielt ikke over tid, og spesielt ikke om fukt kommer med (f.eks. via lufta eller på bunnen av en panne/bolle osv.) - så de vil nok bli "U-formet" ganske raskt, vil jeg tro.
OSB er laget for å settes som billig plate på vegger innendørs. Jeg ville ha brukt et annet materiale, helst solid tre og ikke OSB/sponplater.
For benkeplaten kan kanskje hardvoks fungere, jeg har ikke prøvd det ute, men på tregulv fungerer det utmerket: Og de slites/skitnes til, skrubbes osv., og beveger seg.
OSB er kanskje ikke ideelt, men jeg tenkte å begynne med det, kanskje jeg må bytte det ut på et senere tidspunkt. Tenker at OSB er mer formstabil enn trefiberplate og kanskje til og med kryssfiner. Så jeg er vel mest ute etter å forsegle det så godt det lar seg gjøre.
For benkeplaten kanskje hardvoks funker, jeg har ikke prøvd det ute, men på tregulv funker det utmerket: Og de slites/smusses ned, skrubbes osv, og beveger seg
Spørsmålet er om det finnes hardvoksolje som er UV-bestandig for utendørsbruk
Spørsmålet er om det finnes hardvoksolje som er UV-bestandig for utendørs bruk
Bra spørsmål, det vet jeg ikke. Generelt sett går jo UV lys hardt utover overflater, så spørsmålet er om du kommer unna å behandle overflaten regelmessig?
Muligens om du aksepterer en gråning og bare sliper av den om den blir for stikkete?
Kokt linolje. Olje annenhver/hver tredje dag i omtrent to uker. Påfør tynne lag og tørk bort overflødig olje før det rekker å bli klebrig. Deretter bør det holde med et nytt lag hvert år. Siden du har en stor horisontal flate, vil det bli stående vann, men meningen ser ut til å være å ha noe som ser slitt ut.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.