19.702 lest ·
15 svar
20k lest
15 svar
Byggematerialer fra Tyskland????
Side 1 av 2
:
Så en program for noen år siden om de store prisforskjellene på byggevarehusene i sverige sammenlignet med Tyskland. Det var en enorm forskjell på spesielt fliser og klinker, badekar, verktøy mm. Er det noen som har utnyttet dette? Selvfølgelig koster det å frakte, men vet noen om dette kan lønne seg?
Det er ganske stor forskjell på f.eks. fliser og kliners, generelt sett kan man regne med mindre enn halve prisen mot i Sverige. Om det lønner seg blir jo et spørsmål om hvor mye man trenger.
Om du f.eks. trenger ca 50 m2, som her ville kostet
300:- per m2, altså 15.000:-, så er det stor sannsynlighet for at du finner lignende i Tyskland for ca 100:-
per m2. Du sparer ca 10,000:- minus reisekostnader.
Bor man i den sørlige delen av landet så er det bare å kjøre ned med en bil og "shoppe". Tenk bare på at klinkers veier ca 16 kg/m2.
Om du f.eks. trenger ca 50 m2, som her ville kostet
300:- per m2, altså 15.000:-, så er det stor sannsynlighet for at du finner lignende i Tyskland for ca 100:-
per m2. Du sparer ca 10,000:- minus reisekostnader.
Bor man i den sørlige delen av landet så er det bare å kjøre ned med en bil og "shoppe". Tenk bare på at klinkers veier ca 16 kg/m2.
Vi har vært i Tyskland og undersøkt byggmarkedet.
Det er så store forskjeller at man blir forbløffet!
F.eks. 1 cm tykke 30X30 store Carrara Marmor for 220 kr/m2 her koster opp til 900 kr!
Fliser og keramikk mellom 100-150 kr/m2.
Når det gjelder byggvarer er alt mye billigere der, har vi kunnet konstatere.
Hvitevarer var ikke så lønnsomt, bare noen få hundrelapper billigere.
Vi kommer til å dra og kjøpe alt vi trenger der.
Vi kjøpte en bil for formålet som vi kommer til å selge når byggingen er ferdig.
Det er så store forskjeller at man blir forbløffet!
F.eks. 1 cm tykke 30X30 store Carrara Marmor for 220 kr/m2 her koster opp til 900 kr!
Fliser og keramikk mellom 100-150 kr/m2.
Når det gjelder byggvarer er alt mye billigere der, har vi kunnet konstatere.
Hvitevarer var ikke så lønnsomt, bare noen få hundrelapper billigere.
Vi kommer til å dra og kjøpe alt vi trenger der.
Vi kjøpte en bil for formålet som vi kommer til å selge når byggingen er ferdig.
Glemte å si...
Sjekk ut www.tumstock.se de selger varer fra Tyskland, kjempe billig, ingen fraktkostnad.
De har ikke alt, men mye.
Sjekk ut www.tumstock.se de selger varer fra Tyskland, kjempe billig, ingen fraktkostnad.
De har ikke alt, men mye.
Sweli: Får man spørre hvor i Tyskland dere dro og sjekket forholdene? Noen spesielle byggevarehus? Eller er det rett og slett billig uansett hvor man drar?
For oss ville det være enkelt å ta Stena-båten til Kiel og starte derfra... men man har jo ingen anelse om hvor man skal dra..?
For oss ville det være enkelt å ta Stena-båten til Kiel og starte derfra... men man har jo ingen anelse om hvor man skal dra..?
Vi har vært i Rostock og Lübeck på de fleste byggevarehus og andre varehus der. På alle steder er det billigere enn i Sverige. Det finnes også der forskjeller i priser. Om jeg ikke husker feil er det noen andre her på forumet. Let etter Tyskland på innlegg, så tror jeg at du finner det.
Har du mulighet dra dit!!! Vi dro på en helgetur, bodde på et kjempekoselig gammelt hotell midt i Lübeck og kjørte rundt. Vi var der i april. Vi drar igjen i januar for å kjøpe det vi trenger.
Har du mulighet dra dit!!! Vi dro på en helgetur, bodde på et kjempekoselig gammelt hotell midt i Lübeck og kjørte rundt. Vi var der i april. Vi drar igjen i januar for å kjøpe det vi trenger.
Ja man kan jo ta en weekendtur og kombinere nytte med fornøyelse da!! ;D
Jeg tenker først og fremst på fliser og klinker som ser ut til å være betydelig billigere der. Samboeren kan låne en van fra jobben, så da får man jo plass til litt saker om man skulle finne noe mer... Det får nok helt klart bli en tur til våren!
Jeg tenker først og fremst på fliser og klinker som ser ut til å være betydelig billigere der. Samboeren kan låne en van fra jobben, så da får man jo plass til litt saker om man skulle finne noe mer... Det får nok helt klart bli en tur til våren!
Her fant jeg tidligere innlegg fra Martin:
www.maxbahr.de
www.praktiker.de
www.hagebau.de
www.obi.de
Alle har stormarkeder i Rostock, Stralsund, noen også i småbyene. På nettsidene kan man lete etter veibeskrivelse osv.
Praktiker er nok billigst, Obi er på en måte lenket til Quelle som er Europas største postordrefirma. Obi er ganske dyr, men har god service.
Bahr leverer bare i Tyskland.
Sortimentene skiller seg litt fra svenske byggevarehus, men det lønner seg å sammenligne prisene. Om man orker å se resultatet i øyet.
/Martin
www.maxbahr.de
www.praktiker.de
www.hagebau.de
www.obi.de
Alle har stormarkeder i Rostock, Stralsund, noen også i småbyene. På nettsidene kan man lete etter veibeskrivelse osv.
Praktiker er nok billigst, Obi er på en måte lenket til Quelle som er Europas største postordrefirma. Obi er ganske dyr, men har god service.
Bahr leverer bare i Tyskland.
Sortimentene skiller seg litt fra svenske byggevarehus, men det lønner seg å sammenligne prisene. Om man orker å se resultatet i øyet.
/Martin
Vi har kjøpt en van, men man må huske på at de ikke kan laste mer enn drøyt 1 tonn.
Fliser og klinkers veier mye!
Vi regnet ut at for huset vårt kommer vi til å trenge over 2,5 tonn lastekapasitet. Vet ikke hvordan vi skal løse det, men vi kommer til å spare en masse penger og samtidig ha en kjempefin ferie ;D ;D ;D
Det finnes et kjempestort varehus, 5 etasjer høyt, Möbelkraft, ligger ca. 30 km fra Lübeck. De har alt, fra sengetøy, interiør, kjøkken, bad, møbler, alt!
Det er utrolig, som IKEA, men mye bedre!
Hvis du skal dit, gjør det på lørdag; søndager kan man bare se rundt.
Fliser og klinkers veier mye!
Vi regnet ut at for huset vårt kommer vi til å trenge over 2,5 tonn lastekapasitet. Vet ikke hvordan vi skal løse det, men vi kommer til å spare en masse penger og samtidig ha en kjempefin ferie ;D ;D ;D
Det finnes et kjempestort varehus, 5 etasjer høyt, Möbelkraft, ligger ca. 30 km fra Lübeck. De har alt, fra sengetøy, interiør, kjøkken, bad, møbler, alt!
Det er utrolig, som IKEA, men mye bedre!
Hvis du skal dit, gjør det på lørdag; søndager kan man bare se rundt.
Marge, det var så lite. Prøver å finne selskapet på nettet men det kunne jeg ikke finne. Kanskje fordi jeg ikke snakker tysk :-/
Skal spørre kjæresten hva hotellet heter og hvor det ligger i Lübeck. Jeg vet at det var fra 1700-tallet, midt på et torg.
Kostet i April, 700 kr natten for 2 inkl frokost.
Hyggelig personale og rent.
Kanskje dere kan benytte anledningen til å ha en liten romantisk miniferie
Skal spørre kjæresten hva hotellet heter og hvor det ligger i Lübeck. Jeg vet at det var fra 1700-tallet, midt på et torg.
Kostet i April, 700 kr natten for 2 inkl frokost.
Hyggelig personale og rent.
Kanskje dere kan benytte anledningen til å ha en liten romantisk miniferie
Fantastisk hva man kan lære seg her på dette forumet!
Surfet inn på linkene og konstaterte at 14 mm Bokparkett kostet mindre enn 20 Euro / kvm!
Skremmende hvilket påslag vi må ha i våre butikker i Sverige.
Dessverre er det et godt stykke fra Stockholm til Lübeck, men om man har nærmere så burde det være ganske lett å regne hjem en dyktig besparelse selv om man bare har en mindre lastebil!
Surfet inn på linkene og konstaterte at 14 mm Bokparkett kostet mindre enn 20 Euro / kvm!
Skremmende hvilket påslag vi må ha i våre butikker i Sverige.
Dessverre er det et godt stykke fra Stockholm til Lübeck, men om man har nærmere så burde det være ganske lett å regne hjem en dyktig besparelse selv om man bare har en mindre lastebil!
Her er det mer å lære.. 8)
Surf inn på http://www.byggmax.se
Der finner du 15mm bokparkett for 189kr/m2.
Nei, Ekke, jeg er íkke heller imponert over prisene på tommestokk...sjekket rundt litt og det meste kan man finne for samme eller billigere her.
Byggmax er for øvrig en gullgruve for den med øye for pris.
Surf inn på http://www.byggmax.se
Der finner du 15mm bokparkett for 189kr/m2.
Nei, Ekke, jeg er íkke heller imponert over prisene på tommestokk...sjekket rundt litt og det meste kan man finne for samme eller billigere her.
Byggmax er for øvrig en gullgruve for den med øye for pris.