Vi har kjøpt en sjøtomt som heller mot nord, også utsikten er mot nord, samt innkjørselen til huset. Jeg synes det er veldig vanskelig å finne ut hvilket hus som kan passe og vil gjerne ha litt oversikt over hva jeg selv foretrekker før eventuell kontakt med arkitekt.
Maksimal byggehøyde er 5 meter, og vi står i valet og kvalet mellom å bygge et toetasjes hus (med litt skråtak på øvre etasje) eller et hus i etasje. Er det noen som vet hvordan man beregner byggehøyder når det er etasje? Jeg ser for meg at man, litt forenklet naturligvis, tar et toetasjes hus og deler det i to vertikalt og deretter plasserer den øvre halvdelen på et nivå 1-1,5 meter høyere opp. Dette ville jo innebære at man følger terrenget mer, men blir byggehøyden høyere enn for toetasjeshuset?
For terrenghus har jeg forstått at man måler gjennomsnittlig terrengnivå, men jeg misliker terreng og vil heller ha et hus i mindre etasje der alle planene er over bakken.
Tanker og ideer tas imot med takk!
Maksimal byggehøyde er 5 meter, og vi står i valet og kvalet mellom å bygge et toetasjes hus (med litt skråtak på øvre etasje) eller et hus i etasje. Er det noen som vet hvordan man beregner byggehøyder når det er etasje? Jeg ser for meg at man, litt forenklet naturligvis, tar et toetasjes hus og deler det i to vertikalt og deretter plasserer den øvre halvdelen på et nivå 1-1,5 meter høyere opp. Dette ville jo innebære at man følger terrenget mer, men blir byggehøyden høyere enn for toetasjeshuset?
For terrenghus har jeg forstått at man måler gjennomsnittlig terrengnivå, men jeg misliker terreng og vil heller ha et hus i mindre etasje der alle planene er over bakken.
Tanker og ideer tas imot med takk!
Som vanlig så kan man gjøre ulike tolkninger. Jeg ville spontant regnet mønehøyde etter det totale gjennomsnittlige bakkenivået for de begge etasjene. Men visse kommuner/saksbehandlere deler opp huset i to kropper om det skiller seg i bakkenivå og regner dem separat.
Ville likevel anbefale etasjeløsningen om tomten fungerer for det. Sprenge er dyrt og du var ikke så pepp på suttereng.
Ville likevel anbefale etasjeløsningen om tomten fungerer for det. Sprenge er dyrt og du var ikke så pepp på suttereng.
Klikk her for å svare