1.086 lest ·
3 svar
1k lest
3 svar
Byggehjelp: Limtre vs Lettbjelke (type masonittbjelke) Belastningssammenligning
På gang med mellom-bjelkelag til hus og har lenge ønsket å prøve I-bjelke, og til dette husbygget som er mitt eget står det meg fritt å velge hva jeg skal bruke.
Hvordan gjør jeg en sammenligning mellom de ulike? På treguiden finnes masse info om de begge men ikke slik at man lett kan sammenligne (synes i hvert fall jeg).
Mine forutsetninger er en Bank med
lengden 7700mm og høyden 225mm.
Limtrebjelke, Masonitbeam eller egenbygd variant med 45x45 over og under samt osb på begge sider som jeg har sett en del bygget selv.
Takk for sammenligningshjelp.
Mvh Zeb
Hvordan gjør jeg en sammenligning mellom de ulike? På treguiden finnes masse info om de begge men ikke slik at man lett kan sammenligne (synes i hvert fall jeg).
Mine forutsetninger er en Bank med
lengden 7700mm og høyden 225mm.
Limtrebjelke, Masonitbeam eller egenbygd variant med 45x45 over og under samt osb på begge sider som jeg har sett en del bygget selv.
Takk for sammenligningshjelp.
Mvh Zeb
Rekker det ikke med vanlige bjelker om 45x225 som man krysskolver.. Det er vanlig at fritt opplagte trebjelker med spennvidde mellom 3000 og 4000 mm tverravstives i en rad i midten. Ved større spennvidder og ved kontinuerlige bjelker avstives bjelkelaget i to rader, vanligvis i tredjedelspunktene. Skivkortlinger av spiker- eller skruelimt gulvsponplate eller K-finer er alternativer til krysskolving.B ByggareZeb skrev:
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Limträbalk vs regel!
Altan & Uteplats -
Carport med 6m spännvidd, behövs limträ?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Omberegning limtrebjelke til IPE-stålbjelke med hensyn til nedbøyning
Bygningsfysikk -
Dimensjonering av bjelkelag - Limtre vs stålbjelke med svalehaleplate
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Kostnadsdiff på konstruktionsvirke vs KL-trä eller limträ i takkonstruktion?
Tak & Vind