3.975 lest ·
23 svar
4k lest
23 svar
Byggefuktpanikk!
Det er to ulike typer vindsperre fra K-rauta og Woody. "Windy" heter den ene. Begge er P-merket.
RH har ligget på 40-60% i begynnelsen av byggetiden når det var mellom typ -10C og -20C ute og jeg holdt noen plussgrader inne. Det eneste som kan ha avgitt fuktighet er jeg selv eller om platen kanskje tar lang tid på seg å tørke.
Når jeg økte temperaturen etter å ha isolert, havnet RH på 32%, så i dag når det bare var -1C ute og jeg så fuktigheten, viser det 38%. Før jeg forlot garasjen i dag skrudde jeg på full varme og temperaturen steg fra 18C til 22C ganske raskt, og RH falt til 31%.
Hadde man sluppet problemet om man hadde hatt asfaboard tror dere?
Holder det kanskje å fjerne isoleringsplatene som er lengst ned, nærmest syllen? Det er jo på syllen vannet samles.
RH har ligget på 40-60% i begynnelsen av byggetiden når det var mellom typ -10C og -20C ute og jeg holdt noen plussgrader inne. Det eneste som kan ha avgitt fuktighet er jeg selv eller om platen kanskje tar lang tid på seg å tørke.
Når jeg økte temperaturen etter å ha isolert, havnet RH på 32%, så i dag når det bare var -1C ute og jeg så fuktigheten, viser det 38%. Før jeg forlot garasjen i dag skrudde jeg på full varme og temperaturen steg fra 18C til 22C ganske raskt, og RH falt til 31%.
Hadde man sluppet problemet om man hadde hatt asfaboard tror dere?
Holder det kanskje å fjerne isoleringsplatene som er lengst ned, nærmest syllen? Det er jo på syllen vannet samles.
Med den vannlekkasjen som er på bildene så tror jeg at voven ikke kan holde den mengden vann, det er noe annet. Men visst kan det trenge ut byggefukt som har frosset, men jeg har ikke sett det tidligere.byggare henke skrev:
Sist redigert:
Isolasjonsplatene jeg fjernet var litt lett fastfrosset i tekstilen så det er jo helt klart isete der. Veggen er også 2,6m høy så det er jo plass til en del vann. Det jeg har merket er også at det er mer isete på tekstilen ved skjøtene mellom isolasjon og stendere eller isolasjon og isolasjon. Kanskje fordi fuktig luft lettere tar seg ut der?
Jeg fjernet isolasjonen og har kjørt med 5kW byggvifte nå i noen dager. Det begynner å bli helt tørt nå. Dog fjernet jeg ikke rundt garasjeporten da det er altfor kronglete å rive med kryssfinerplater som stiver opp og er figurskåret for å passe.
På utsiden der det mangler panel har jeg nå satt byggplast med luftspalte, dels for å beskytte mot mer snø og regn, dels for å redusere avkjølingen slik at vindsperren ikke skal fryse og hindre uttørking.
Målte fuktigheten noen steder i går:
Ute 90%
I inspeksjonshullet i skråtaket (i luftspalten mellom undertak og vindsperre): 80%
Rett innenfor plasten i skråtaket: 31%
Inne 36%
Alt ser ut til å fungere bra, så i morgen begynner jeg nok å isolere på nytt, denne gangen en seksjon om gangen inkl plast...
På utsiden der det mangler panel har jeg nå satt byggplast med luftspalte, dels for å beskytte mot mer snø og regn, dels for å redusere avkjølingen slik at vindsperren ikke skal fryse og hindre uttørking.
Målte fuktigheten noen steder i går:
Ute 90%
I inspeksjonshullet i skråtaket (i luftspalten mellom undertak og vindsperre): 80%
Rett innenfor plasten i skråtaket: 31%
Inne 36%
Alt ser ut til å fungere bra, så i morgen begynner jeg nok å isolere på nytt, denne gangen en seksjon om gangen inkl plast...
Jeg er helt enig. Finnes det ingen taklekkasje eller lignende er det "bare" luftfuktigheten innendørs som har kondensert mot vindsperre og isolasjon tilstrekkelig langt ut i veggen.byggare henke skrev:
Det korrekte er, som byggare henke også skriver, å plaske før man skrur på noen varme, helst også før det blir rimelig kaldt ute.
Jeg har en hel del is mot vindsperren, for jeg har ikke rukket å plaske. Jeg er ikke bekymret for dette. Jeg er overbevist om at det kommer til å tørke opp fint frem mot våren når temperaturen stiger.
Jeg anbefaler deg å plaske, men med litt glissent med stifter nede ved syll.
Så skrur du på ordentlig med varme, 25-35 grader i en uke eller to for å få bra fart på fuktvandringen ut gjennom veggen.
Til slutt åpner du plasten i nedre kant og kjenner etter litt her og der at det har blitt tørt. Mål gjerne med fuktmåler også.
Isoleringen får sitte igjen imens.
Men du virker allerede å ha løst det ...
Jepp jeg løste det på den slitsomme men litt raskere måten. Har jo en deadline for innflytting. Nå er det litt herlig kaos i garasjen igjen... 
Etter enda mer ettertanke så tror jeg at det er jeg selv som har bidratt med mye fukt. Jeg har jo jobbet og pest der og sikkert drukket en liter vann hver gang, samtidig som jeg ikke har hatt noen ventilasjon annet enn litt åpninger ved takfoten.
Etter enda mer ettertanke så tror jeg at det er jeg selv som har bidratt med mye fukt. Jeg har jo jobbet og pest der og sikkert drukket en liter vann hver gang, samtidig som jeg ikke har hatt noen ventilasjon annet enn litt åpninger ved takfoten.
Klikk her for å svare